Sår som inte vill läka

Tora

Trådstartare
Min tvååring har en längre tid haft en "grej" under ögat. Den har varit liiite röd och upphöjd men inget som verkade irriterat eller irritera. För snart två veckor sedan så sprack den och var kom fram. Efter det så har den aldrig läkt och igår kom det mer var när jag rörde den lite lätt.
Kommer givetvis ringa VC på måndag morgon och höra vad dom har att säga. Tänkte kolla bara här fram till dess om någon vet vad det är.

20161120_123201_zpshqc8ag6l.jpg

20161120_123334_zpsj1ejjr6n.jpg

20161120_123502_zpsghvc2llj.jpg

Håller med om att det ser ut som en vagel. Med en liten ändring; jag tycker det ser ut som en inflammerad vagel.

Att det kommer var så pass långt efter den sprack och att området runt om är rött och irriterat tyder på en inflammation. Förvisso inte så stor men kanske lite svår att behandla på ett så litet barn när det sitter så nära ögat. Jag hade kört ett besök på vårdcentralen.

Mvh Miks

@Tassetass, @Miks tänkte också på en vagel först men brukar inte de sitta på ögonfransraden? Den här sitter någon/några mm nedanför ögonfransarna.

En mollusk? De brukar bli så där inflammerade innan se försvinner och kan ju sitta lite var som helst. Kanske lite svårt att dutta alsolsprit/alsolgel pga. placeringen, men det brukar annars göra susen om jag nu har rätt i min hobbydiagnossättning...

En mollusk? De brukar bli så där inflammerade innan se försvinner och kan ju sitta lite var som helst. Kanske lite svårt att dutta alsolsprit/alsolgel pga. placeringen, men det brukar annars göra susen om jag nu har rätt i min hobbydiagnossättning...
Om det varit en mollusk så hade det ju innan den blev som den ser ut nu varit en liten plopp i ett antal månader som sedan blivit vit och därefter blivit som den ser ut nu. Jag håller med om att det skulle kunnna se ut som en mollusk i sitt slutskede men det verkar lite osannolikt att TS skulle missat en flera månader gammal plopp. Sen är det väldigt ovanligt att bara få en mollusk. De brukar ha en otrevlig vana att komma i flock.

Sonen hade mollusker i nästan två år. Dottern är inne på sin 7:e månad. Sonen hade flera hundra. Dottern har haft 15 hittills. Nu har hon två kvar.

Mvh Miks

@Tassetass, @Miks tänkte också på en vagel först men brukar inte de sitta på ögonfransraden? Den här sitter någon/några mm nedanför ögonfransarna.
Det skulle nog kunna vara en vagel fastän den sitter lite nedanför fransraden. Har du provar att tvätta den med typ en bommulsrondell aningen hårdare är löst? Jag menar så att den tappar den svarta skorpan och blir öppen så att det som är där inne kan komma ut. Det är ju snudd på barnplågeri :nailbiting::( Men what to do. Om barnet badar/duschar länge innan så att den mjukar upp och du sedan torkar ansiktet och ploppen lite för hårt. Sen försöker dutta med alsolsprit. Så hade jag gjort (fast för en vecka sedan). Som den ser ut nu hade jag fortfarande begett mig till vårdcentralen. Vagel eller inte.

Mvh Miks

Det skulle nog kunna vara en vagel fastän den sitter lite nedanför fransraden. Har du provar att tvätta den med typ en bommulsrondell aningen hårdare är löst? Jag menar så att den tappar den svarta skorpan och blir öppen så att det som är där inne kan komma ut. Det är ju snudd på barnplågeri :nailbiting::( Men what to do. Om barnet badar/duschar länge innan så att den mjukar upp och du sedan torkar ansiktet och ploppen lite för hårt. Sen försöker dutta med alsolsprit. Så hade jag gjort (fast för en vecka sedan). Som den ser ut nu hade jag fortfarande begett mig till vårdcentralen. Vagel eller inte.

Mvh Miks
Ha ha ha! Hon tycker att bara torka näsan är barnplågeri :D. Så här har det varit full rulle. En slingrande tvååring är inte lätt att hålla stilla så pass att man kan tvätta ögat. Speciellt inte när hon drar bort en händer hela tiden. Dom är starka dom där små busarna.

Jag har gjort rent den sen den sprack med alsolsprit men det har inte blivit bättre. Snarare har den blivit liiiiite mer röd men det kan bero på att jag är där och stör.

Nä, du har säkert rätt, @Miks . Jag qtvivlar inte på att @Tora kommit i kontakt med mollusker tidigare. Men här har de sett lite olika ut och en del har varit kortlivade och andra hängt med i månader:). Ibland missar en ju sådant som en "borde" ha stenkoll på (eller är det bara jag :o). Hoppas att ni får bukt på den rackarn, snart iaf.

Nä, du har säkert rätt, @Miks . Jag qtvivlar inte på att @Tora kommit i kontakt med mollusker tidigare. Men här har de sett lite olika ut och en del har varit kortlivade och andra hängt med i månader:). Ibland missar en ju sådant som en "borde" ha stenkoll på (eller är det bara jag :o). Hoppas att ni får bukt på den rackarn, snart iaf.
En inflammerad mollusk kanske inte är helt omöjligt.

Hon har haft två på näsan och den här är ju inte långt ifrån. Det har ju varit som en liten upphöjd "bula" som varit lite hård på toppen. Någon distinkt vit prick har man dock inte kunnat se men något har det ju varit där under skinnet.

Tänkte att den kanske har varit längre ner i huden än vanligt eftersom området under ögat är så väldigt mjukt. Kanske därför den blivit inflammerad då kroppen inte kommit åt att få "ut den".

En inflammerad mollusk kanske inte är helt omöjligt.

Hon har haft två på näsan och den här är ju inte långt ifrån. Det har ju varit som en liten upphöjd "bula" som varit lite hård på toppen. Någon distinkt vit prick har man dock inte kunnat se men något har det ju varit där under skinnet.

Tänkte att den kanske har varit längre ner i huden än vanligt eftersom området under ögat är så väldigt mjukt. Kanske därför den blivit inflammerad då kroppen inte kommit åt att få "ut den".
Då låter ju din och @Tualma teori inte helt osannolik!

Har du varit hos vc idag?

Mvh Miks

Ha ha ha! Hon tycker att bara torka näsan är barnplågeri :D. Så här har det varit full rulle. En slingrande tvååring är inte lätt att hålla stilla så pass att man kan tvätta ögat. Speciellt inte när hon drar bort en händer hela tiden. Dom är starka dom där små busarna.

Jag har gjort rent den sen den sprack med alsolsprit men det har inte blivit bättre. Snarare har den blivit liiiiite mer röd men det kan bero på att jag är där och stör.
Ha ha! Jag har en exakt likadan snart tvååring hemma. Det låter som om man håller på att ha ihjäl henne när man ska sätta på byxor på morgonen :arghh: :meh: :D

Mvh Miks

Jag skulle undvika att tvätta med alsolsprit så nära ögat på en slingrande tvååring ;)

Jag skulle undvika att tvätta med alsolsprit så nära ögat på en slingrande tvååring ;)
Tror det är alsollösning men det kanske är lika illa?

Med tanke på hur hårt hon kniper igen ögat och all omkringliggande vävnad så är det ett mirakel om jag får på något på "finnen" :meh:

Vad tror du? Är det bättre med vanlig saltlösning kanske?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 318
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 879
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 860
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset