Landets främsta manliga jurister, eller ?
Så du menar att kvinnliga jurister skulle tolka lagen annorlunda? Jag tvivlar på det.
"Lagrådet hävdar att skrivningarna i lagrådsremissen innebär att det inte på förhand går att veta vad som är lagligt eller kriminellt. Det går emot kravet på förutsebarhet i lagstiftning."
Tror knappast att en kvinnlig jurist med samma kompetens hade dragit en annan slutsats.
Men då ser vi väl vad en kvinnlig toppjurist anser då
"Advokatsamfund har tidigare uttryckt skepsis mot en samtyckeslag, där ordförande
Anne (inte Arne
)Ramberg varnat för
”politisk populism”, och att lagen inte kommer leda till fällande domar. "
Självklart anser alla med en förnuftig inställning till sex att den ska vara både frivillig och önskad av båda parterna.
Vad jag vände mig mot då, och nu är just de punkter som rådet är kritiska mot.
Det är bara ett spel för övre galleriet, det skulle inte innebära några som helst förbättringar i praktiken för dem som utsattes för övergrepp.
Så länge ord står mot ord och så länge vi har en rättssäkerhet värd namnet kommer den här typen av fall alltid att utgöra ett dilemma.
Samhället/åklagaren måste kunna bevisa brott.
Kommer anmälningar in för sent. är situationen oklar pga av drogintag och har polisen inte de resurser som krävs för en grannlaga undersökning och fastställande av bevis så ...