Samtyckeslagen

landsbygdsbo

Trådstartare
Lika trevligt när åsikter jag fört fram , några månader, ibland år...blir bekräftade av sakkunnig källa.
Jag framförde ju mina tveksamheter i det praktiska och det rättssäkra i en samtyckeslag som en påbyggnad till befintlig lagstiftning.
Så jag kan ju naturligtvis inte göra annat än instämma i lagrådets bedömning:)

Nämen WOW så roligt! Kul att få en sån fin bekräftelse från en sakkunnig källa, det måste bekräfta din självbild som den store kunskapskällan som aldrig tycks sina. Ett vattenfall av visdom.

Belöna dig själv med en månads välbehövlig semester från Buke!
Var det så surt att jag fick rätt...igen ;)
Men jag förstår dig,,en välbehövlig semester för alla som tänker efter före, det skulle ju hjälpa att få igenom en rad beslut som du skulle gilla.:angel:

M.m.m. många av dem som instämmer med de semester rekommendationer jag fick var ju med när det begav sig och kritiserade mig för min kritik mot samtyckeslagen.

Nu har ju ngr av landets främsta jurister pekat på svagheterna och riskerna med förslaget..
Ska bli intressant hur statsministern reviderar förslaget så att det klarar av en ytterligare granskning....

Lika trevligt när åsikter jag fört fram , några månader, ibland år...blir bekräftade av sakkunnig källa.
Jag framförde ju mina tveksamheter i det praktiska och det rättssäkra i en samtyckeslag som en påbyggnad till befintlig lagstiftning.
Så jag kan ju naturligtvis inte göra annat än instämma i lagrådets bedömning:)

Oj! :nailbiting: Men dåså, då ändrar jag såklart genast min åsikt om samtyckeslagen! Jag har nämligen som policy att aldrig någonsin tycka annorlunda än lagrådet!

(Eller inte)

Du får ursäkta men mitt intryck av dig är det motsatta.
Och det är klart, att ngr av landets främsta jurister kan ha fel...men jag håller nog att felaktigheterna nog ligger i lagförslagets utformning. Och det är ju det rådet kritiserar.
Inte att samtycke ska finnas i sängkammaren...:angel:

Landets främsta manliga jurister, eller ?
Så du menar att kvinnliga jurister skulle tolka lagen annorlunda? Jag tvivlar på det.
"Lagrådet hävdar att skrivningarna i lagrådsremissen innebär att det inte på förhand går att veta vad som är lagligt eller kriminellt. Det går emot kravet på förutsebarhet i lagstiftning."
Tror knappast att en kvinnlig jurist med samma kompetens hade dragit en annan slutsats.
Men då ser vi väl vad en kvinnlig toppjurist anser då
"Advokatsamfund har tidigare uttryckt skepsis mot en samtyckeslag, där ordförande Anne (inte Arne)Ramberg varnat för ”politisk populism”, och att lagen inte kommer leda till fällande domar. "
Självklart anser alla med en förnuftig inställning till sex att den ska vara både frivillig och önskad av båda parterna.

Vad jag vände mig mot då, och nu är just de punkter som rådet är kritiska mot.

Det är bara ett spel för övre galleriet, det skulle inte innebära några som helst förbättringar i praktiken för dem som utsattes för övergrepp.

Så länge ord står mot ord och så länge vi har en rättssäkerhet värd namnet kommer den här typen av fall alltid att utgöra ett dilemma.
Samhället/åklagaren måste kunna bevisa brott.
Kommer anmälningar in för sent. är situationen oklar pga av drogintag och har polisen inte de resurser som krävs för en grannlaga undersökning och fastställande av bevis så ...

Senast ändrad:
Inte alls, inte alls, jag var mer inne på om där fanns män som tolkade annorlunda för att de tycker det är fjantigt, med samtycke alltså. Tur då att det inte är så.
Jag håller med dig om att det är en lycklig omständighet att rådet hade kvinnlig majoritet.
Men att advokatsamfundet också är kritiskt visar väl att kritiken kommer från stora delar av yrkeskåren. Såväl manliga som kvinnliga.
Jag tror att om du frågar alla män i din bekantskap så svarar nog 95% ärligt när de instämmer med mig att samtycke är villkoret för sex. Några få, de 5% ljuger och säger samma sak.
Men sedan skiljer det sig när frågan uppkommer, vad är samtycke.
Och hur man kommer fram till vad samtycke är.

Jag håller med dig om att det är en lycklig omständighet att rådet hade kvinnlig majoritet.
Men att advokatsamfundet också är kritiskt visar väl att kritiken kommer från stora delar av yrkeskåren. Såväl manliga som kvinnliga.
Jag tror att om du frågar alla män i din bekantskap så svarar nog 95% ärligt när de instämmer med mig att samtycke är villkoret för sex. Några få, de 5% ljuger och säger samma sak.
Men sedan skiljer det sig när frågan uppkommer, vad är samtycke.
Och hur man kommer fram till vad samtycke är.
Lagrådet har 4 avdelningar med 3 ledamöter i varje, 8:4 totalt män:kvinnor.

men rådet som lämnade rekommendationen hade en...majoritet?
Det var en utav avdelningarna. Totalt består lagrådet av 12 ledamöter uppdelat i 4 avdelningar och det är 8 män och 4 kvinnor totalt i lagrådet. Den avdelningen som uttalade sig om lagförslaget hade 2 kvinnor och 1 man.

"Lagrådet arbetar på avdelningar. Antalet avdelningar växlar beroende på arbetsbördan. Varje avdelning består av tre ledamöter. Ärendena föredras av tjänstemän från departementen som medverkat i utformningen av lagförslagen eller, när yttranden begärs av riksdagsutskott, av tjänstemän från utskottskanslierna. Lagrådets yttranden är offentliga och återges i regeringens propositioner till riksdagen eller i förekommande fall i riksdagsutskottens betänkanden. Av dessa propositioner och betänkanden framgår också hur Lagrådets yttranden påverkat utformningen av de slutliga lagförslagen."

Det var en utav avdelningarna. Totalt består lagrådet av 12 ledamöter uppdelat i 4 avdelningar och det är 8 män och 4 kvinnor totalt i lagrådet. Den avdelningen som uttalade sig om lagförslaget hade 2 kvinnor och 1 man.

"Lagrådet arbetar på avdelningar. Antalet avdelningar växlar beroende på arbetsbördan. Varje avdelning består av tre ledamöter. Ärendena föredras av tjänstemän från departementen som medverkat i utformningen av lagförslagen eller, när yttranden begärs av riksdagsutskott, av tjänstemän från utskottskanslierna. Lagrådets yttranden är offentliga och återges i regeringens propositioner till riksdagen eller i förekommande fall i riksdagsutskottens betänkanden. Av dessa propositioner och betänkanden framgår också hur Lagrådets yttranden påverkat utformningen av de slutliga lagförslagen."
Alltså var det 2 kvinnor och en man som uttalade sig om lagförslaget...vilket ju var bra för då slappa man ju ju kommentarer likt, det var ju män som....

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 434
Senast: Snurrfian
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 339
Senast: Zewz
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve