Jag tror att vi missförstår varandra (jag förstår inte heller vad du egentligen menar utan tycker att
@Lobelia har uttryckt sig rimligt och begripligt).
1. Vi är eniga om att våldtäkt och sexuella övergrepp är helt fel.
2. Man kan inte utgå från att sex, till skillnad mot ditt jämförelseexempel misshandel, alltid är ofrivilligt. Eftersom det nämligen tillhör det normala att då och då vilja ha sex.
Själv är jag rätt petig med (eventuell) partner, men det är ett ganska vanligt beteende att ragga på krogen för one-night-stand.
Alltså kan man inte ha utgångspunkten att sex med en relativt okänd människa alltid är ofrivilligt.
Min gissning (och jag har svårt att tro att det finns statistik) är att det är betydligt vanligare förekommande med frivillig sex med relativt okänd människa, jämfört med våldtäkt.
Alltså haltar din jämförelse med misshandel.
Och där, någonstans, har det blivit missförstånd.
3.En anmäld våldtäkt ska utredas som en våldtäkt. Där tror jag också att vi alla är eniga.
Däremot kan man inte rent juridiskt, utifrån resonemanget under punkt 2, utgå från att all sex är ofrivillig. Man måste leda i bevis att det varit en våldtäkt. Man måste bevisa att det är rätt gärningsman som är utpekad och man måste bevisa att den sexuella händelsen var ofrivillig där och då.
Och offrets berättelse är, som alltid, inte tillräckligt bevis för att kunna fälla en utpekad gärningsman.
Många gånger är offrets berättelse helt sann i alla punkter.
Ibland har offret otillräckligt minne av händelsen.
Ibland är identifieringen av den utpekade gärningsmannen osäker.