Allmänt angående att se och förebygga övergrepp. Förutom det som har direkt med samtycke att göra tycker jag det finns flera andra sätt som sexistiska föreställningar kan påverka synen på vad som är ett övergrepp.
Kom att tänka på det tidigare när jag läste ordet "rabiat" här i tråden, det att ord och uppfattningar som egentligen inte har med sex och samtycke att göra också har betydelse.
Kvinnor beskrivs ofta som irrationella, känslosamma utan att nödvändigtvis ha någon grund för det, exempelvis tas deras smärta inte alltid på lika stort allvar inom vården ("Kvinnor behövde skatta sin smärta över fem för att det skulle dokumenteras, för män räckte det med 4,5. Kvinnor behövde skatta sitt illamående över fyra för att det skulle vara inskrivet i journalen, för män räckte det med drygt två. Kvinnor behövde skatta sitt psykiska illabefinnande över sex för att det skulle vara dokumenterat – för män räckte det med drygt tre"
Källa).
Den här uppfattningen som kan dyka upp lite varstans om att kvinnors upplevelse inte är riktigt lika giltig, inte så rationell, inget man behöver ta på så stort allvar, kan också (medvetet eller omedvetet) ta sig uttryck när det kommer till sex.
Jag har själv sett det i gruppsex-sammanhang. Från ett par meters håll såg jag att en kvinna var uppenbart frustrerad över något som några män ville göra, jag gick dit och påpekade att hon inte verkade särskilt entusiastisk över deras idé, poängterade att om hon inte ville göra något så kunde hon låta bli. Männen föll genast in i mitt resonemang och höll med om att ingen skulle behöva göra något hen inte ville. När jag frågade vad som pågick sa ena mannen utslätande att kvinnan i fråga "bara var lite sur" och "det går över".
Känns resonemanget igen? Kvinnors känslor, åsikter, upplevelser osv tas inte alltid på det allvar som det borde och det behöver inte ens vara så att människor medvetet går in med avsikten att avfärda en annan människas upplevelse och sinnesstämning, de kan lika gärna göra det av ohejdad patriarkal vana.
Därför tror inte jag att det skulle räcka med att enbart se det här från ett vagt perspektiv, att bara tala svävande om nödvändigheten att alla samtycker osv, för människor tolkar inte alltid informationen de får objektivt utan kan se det genom exempelvis en sexistisk lins. Vad är samtycke? Vad är ja? Vad är nej? I ett sexistiskt samhälle är svaret inte alltid lika självklart som det borde vara. Männen kanske inte hade någon avsikt att få någon att göra något hen inte ville, vad vet jag, jag uppfattade dem åtminstone inte som den sadistiska typen, men bevisligen såg de på något plan hennes ovilja utan att ta den på allvar och följden av att de inte tog kvinnans upplevelse på allvar, att de inte bedömde hennes "sura min" som ett verkligt genuint nej, blev att de trots deras eventuella goda avsikter i praktiken var nära att begå ett övergrepp.