Samtyckeslag, juridik

Jag vill även påpeka att jag aldrig har skrivit att @landsbygdsbo aldrig bryter mot några regler. Han klarar oftast att hålla sig på rätt sida, men jag kan tänka mig att en del här inne skulle önska att jag tog hårdare på följande på regelsidan:
"Undvik material som kan anses vara stötande."
"För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra"

Jag tycker att diskussionen ska föras med alla söner.

Det intressanta är just hur vissa tar diskussionen om att skydda sig från att bli ett offer men inte från att bli en förövare.

Håller med men sedan, jag har inte sett någon skriva att diskussionen enbart ska tas med offer.

Jag anser att man kan informera tilltänkta offer utan att lägga någon som helst anklagelse/skuld mot dem, precis som man kan informera tilltänkta förövare utan dito( det kan faktiskt bli omvänt också, alltså de som nämns som offer(kvinnor) kan vara förövare och förövare(män) offer, även om det inte är så vanligt).
Kan man inte det så sitter man väl själv på den anklagandes bänk.

Fast nu gällde det att kvinnor inte skall dricka för att inte bli våldtagna. De får ta ansvar för någon annans beteende. Eller i de här fallen männens.

Nej, fortfarande inte "inte dricka". Vara försiktig med att inte bli platt plakat, oavsett om det är alkohol eller droger.
Inte för att ta ansvar för männens beteende, det är alltid den som begår övergreppets fel oavsett, men verkligheten funkar- ännu inte- som önskat.

KL
Jag förstår själv inte alls varför det är så svårt att få bättre straff ( tvingande terapi, fotboja i några år efter straffet avtjänats, alkoholförbud, etc etc,) Nu känns det som gamla tiders mobbing, flytta på offret så löser det sig nog.

Exakt vad jag har skrivit. Alla individer är ansvariga för sina val och sina handlingar. Vilket då innebär att en ev. gärningsman är till 100% ansvarig för de övergrepp/brott , han eller hon begår.
På samma sätt är den individ som super sig redlös ansvarig för just detta. Ingen annan än han/hon själv kan ställas till svars för den handlingen. Och då det framkommit att vissa former av övergrepp riktar sig just mot tonårsflickor som i oförstånd dricker sig redlösa, så är det väl inte fel att påpeka riskerna med att dricka sig redlös.
Eller?
Igen

Nej, fortfarande inte "inte dricka". Vara försiktig med att inte bli platt plakat, oavsett om det är alkohol eller droger.
Inte för att ta ansvar för männens beteende, det är alltid den som begår övergreppets fel oavsett, men verkligheten funkar- ännu inte- som önskat.

KL
Jag förstår själv inte alls varför det är så svårt att få bättre straff ( tvingande terapi, fotboja i några år efter straffet avtjänats, alkoholförbud, etc etc,) Nu känns det som gamla tiders mobbing, flytta på offret så löser det sig nog.
Men vad är det du talar om för din dotter? Att inte dricka för att inte snubbla och slå sig eller inte dricka för att inte bli våldtagen?

Jag tror du tolkar fel, självklart är kvinnan ansvarig för sitt redlösa tillstånd( om hon satt sig i det själv) , det kan ingen annan vara , MEN hon har inget ansvar om hon i det av någon annan skulle bli våldtagen eller ihjälslagen.
Jag har aldrig, någon gång, tänkt en tanke att det oavsett omständigheter skulle vara kvinnans fel.

Håller med men sedan, jag har inte sett någon skriva att diskussionen enbart ska tas med offer.
Jag har sett det i denna diskussionen, minns inte exakt men det var i stil med att man kan inte uppmana män att dricka mindre då alla inte våldtar och en uppmaning kommer inte att hjälpa för det är inte de som råkar illa ut. När jag ifrågasatte detta så var temat att kvinnorna är de som blir våldtagna och därför är de som har mest intresse av att skydda sig och därför inte ska supa sig fulla.

Jag tror du tolkar fel, självklart är kvinnan ansvarig för sitt redlösa tillstånd( om hon satt sig i det själv) , det kan ingen annan vara , MEN hon har inget ansvar om hon i det av någon annan skulle bli våldtagen eller ihjälslagen.
Jag har aldrig, någon gång, tänkt en tanke att det oavsett omständigheter skulle vara kvinnans fel.
Nej hon har väl bara krattat manegen :meh:

Du ser verkligen inte innebörden i det du skriver?

Jag har sett det i denna diskussionen, minns inte exakt men det var i stil med att man kan inte uppmana män att dricka mindre då alla inte våldtar och en uppmaning kommer inte att hjälpa för det är inte de som råkar illa ut. När jag ifrågasatte detta så var temat att kvinnorna är de som blir våldtagna och därför är de som har mest intresse av att skydda sig och därför inte ska supa sig fulla.
Nästan så gott som ordagrant var det så.

Jag anser att man kan informera tilltänkta offer utan att lägga någon som helst anklagelse/skuld mot dem, precis som man kan informera tilltänkta förövare utan dito( det kan faktiskt bli omvänt också, alltså de som nämns som offer(kvinnor) kan vara förövare och förövare(män) offer, även om det inte är så vanligt).
Kan man inte det så sitter man väl själv på den anklagandes bänk.

Jag har inte sett någon säga att jag tar diskussionen med tilltänka gärningsmän. Bara uttalanden om att jag pratar med söner och döttrar på samma vis, dvs som tilltänkta offer.

Om du bara varit nykter??
Mannen/männen som utsatte dig för ett övergrepp är ansvariga för den handlingen. Ingen annan. Och jag har heller inte hävdat ngt annat.
Det är ju själva grunden i mitt påstående, att varje individ är själv ansvarig för sina handlingar och sina val.

Om sedan, det utgjorde en bidragande orsak, det att offret var redlöst berusad, så kan man knappast lasta gärningsmannen för att offret var redlöst berusat. Gärningsmannen är ansvarig för sina handlingar o val, liksom den som väljer att supa sig redlös.
Här, det fetade i citatet, är en solklar övertydlig victimblameing. Andemeningen i det fetade är att hade jag inte varit full (obs full inte redlös) hade det inte hänt. Skyll dig själv.

Svaret på din fråga är enkel, mina söner får inte gå ut och festa (så egentligen borde du förstått svaret utifrån det andra svaret "De får inte dricka alkohol alls". Det är ju enkelt att förstå fast det är ju klart att man kan missförstå och krångla till även den enklaste saken om man ger sig fan på det)

Hur förbjuder du en vuxen man att "inte dricka alls" är ju följdfrågan då?
Obs. att vi här inte talar om minderåriga barn som naturligtvis står under föräldrarnas ansvar tills dess de fyllt 18 år och inte varken ska röka eller konsumera alkohol för det är i lag förbjudet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 661
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 832
Senast: Imna
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 672
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 338
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka