Bra humör o humorOm du är omgiven av en massa fulla brudar, vad har du med dig då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bra humör o humorOm du är omgiven av en massa fulla brudar, vad har du med dig då?
och resten blir då blöta? sorry, verkligheten gäller för alla.Alla kvinnor menar du....
Jag skrev såhär i tafsarmbandstråden( det var en användare som menade att kvinnor skulle gå på kurs för att "få" ett armband, så de på kursen fick lära sig vad tafs var.)
Tillägger 1: Det var inte så många som tyckte mitt förslag var bra.( eller också kom förslaget från fel användare)
Tillägger 2: Jag har sagt exakt samma till min son som till min dotter om nu någon tror att det bara är min dotter som ska vara försiktig med vissa situationer, men det är klart, skillnad blir det då min son - om han väljer att gå efter sin mors råd-möjligen kan minska på risken att råka ut för brott, medans min dotter, om hon följer sin mors råd, möjligen kan minska på risken att bli våldtagen, och då blir rådet kränkande? för att det riktas till en kvinna .
Det finns olika tillfällen att ge råd. Om man som man i en trådar som handlar om våldtäkter och våldtäktsoffer konstant hävdar att det är kvinnorna (som grupp) som ska anpassa sig för att inte bli våldtagna och kategoriskt dissar allt som ens antyder att de som våldtar bör ändra sitt beteende så skuldbelägger man kvinnorna och säger man indirekt att det är okej att våldta kvinnor som inte "uppför sig". Man ignorerar också att den som är ute efter att våldta troligen väljer ett annat offer och det minskar den totala mängden våldtäkter marginellt åtminstone till kvinnor börjar uppträda så det är "omöjligt" att komma åt dem.
Det man bör arbeta på och rekommendera är att komma åt förövarna och få dem att ändra beteende, det är det enda som seriöst kommer att minska mängden våldtäkter totalt sett. Som individ kan och ska man givetvis göra sina egna bedömningar om vilka risker man är villig att ta men det påverkar endast risken för en själv, inte för gruppen i stort.
Om man ser på våldtäkter rent statistiskt och bortser från alla attityder kring dem och jämför dem med exempelvis ridolyckor.
Om jag rider med hjälm och på så vis undviker hjärnskakning så minskas antalet totala hjärnskakningar med 1 per gång jag lyckas undvika dem. Det går lätt att få ner mängden hjärnskakningar genom att alla har hjälm och den som rider utan har delvis sig själv att skylla om denne får en hjärnskada. Det är inte så att någon annan riskerar att falla av och får hjärnskakning bara för att jag har hjälm eller hjärnskakningen drabbar någon annan utan hjälm om jag faller av bara för att jag är skyddad.
Om jag undviker att dricka full och håller mig till att bli salongsberusad så kan jag möjligen undvika en våldtäkt på samma vis som hjälmanvändningen oh hjärnskakning, men förhindrar jag att våldtäkter begås? Kanske om jag verkligen lyckas värja mig och personen inte har lust på någon annan eller det inte finns någon annan i närheten. Det är dock sannolikt att någon blir offer och det även om inte en enda tjej är dyngrak. Ja en del våldtäkter kan säkert undvikas, men det blir ingen dramatisk minskning. Påverkar man inte antalet potentiella utövare av våldtäkt utan bara offrens tillgänglighet blir effekten av att offren ändrar sitt beteende inte så värst lysande, så länge man inte gör det toksvårt att utöva våldtäkt. Till och med om man totalt separerar könen kan man undvika alla våldtäkter - det leder till fler våldtäkter mot samma kön (troligen i lägre omfattning i och för sig) - så inte ens det är helt vattentätt.
Anser du att en befintlig lag är ett förslag? Jag anser det inte och det är alltså inte lagar jag syftar på utan snarare att du personligen i tråden dissar ens tanken på att det är utövarna av våldtäkt man bör försöka påverka, det enda du verkar vilja är att få kvinnor att dricka mindre vilket troligen inte ens kommer att påverka antalet våldtäkter nämnbart.Du skriver "dissar allt som ens antyder att de som våldtar bör ändra sitt beteende "
Och vad tror du lagstiftningen syftar till? Svensk lag ser allvarligt på. I förhållande så har man rätt höga påföljder för det. Både i preventivt syfte och som straff.
Alltså säger inte samhället att det " är ok att våldta kvinnor som inte sköter sig"
De övergrepp som sker pga offrens berusning är förhållandevis få. Betydligt fler sker i de egna hemmen.
Men genom att låta bli att supa sig redlös minskas risken för att råka ut för just den typen av övergrepp.
Har inte ett smack med skuldbeläggning att göra, utan bara med sunt förnuft.
Skillnaden mellan dig o mig är att jag inser vad som är realistiskt möjligt på kort sikt. Och vad man kan göra på lång sikt. Att försöka ändra på attityder och på så vis "skola" in ett beteende hos män som leder till att övergrepp minskar är ett arbete som pågått i generationer och som lär pågå många generationer till. Att få unga kvinnor att vara lite mer gatusmarta ger omedelbart resultat. Det senare förslaget "dissar" du ju...undrar vilket beteende som är kontraproduktivt och vilket som inte är det. Om man, genom att, som du beskriver det. "Skuldbelägger" unga kvinnor kan förhindra övergrepp så är det i förhållande till det lidande dessa övergrepp förorsakar, ett i mina ögon billigt pris.Anser du att en befintlig lag är ett förslag? Jag anser det inte och det är alltså inte lagar jag syftar på utan snarare att du personligen i tråden dissar ens tanken på att det är utövarna av våldtäkt man bör försöka påverka, det enda du verkar vilja är att få kvinnor att dricka mindre vilket troligen inte ens kommer att påverka antalet våldtäkter nämnbart.
Och jo det är att skuldbelägga att peka ut kvinnan som den som kan förhindra våldtäkten genom att bete sig på ett annat vis och totalvägra att ens tänka på att männen är de som rimligen bör sluta våldta.
Skillnaden mellan dig o mig är att jag inser vad som är realistiskt möjligt på kort sikt. Och vad man kan göra på lång sikt. Att försöka ändra på attityder och på så vis "skola" in ett beteende hos män som leder till att övergrepp minskar är ett arbete som pågått i generationer och som lär pågå många generationer till. Att få unga kvinnor att vara lite mer gatusmarta ger omedelbart resultat. Det senare förslaget "dissar" du ju...undrar vilket beteende som är kontraproduktivt och vilket som inte är det. Om man, genom att, som du beskriver det. "Skuldbelägger" unga kvinnor kan förhindra övergrepp så är det i förhållande till det lidande dessa övergrepp förorsakar, ett i mina ögon billigt pris.
Att få unga kvinnor att vara lite mer gatusmarta ger omedelbart resultat. .
Man angriper problemet på 2 sätt dels genom en i förhållande till annan lagstiftning relativt sett sträng straffskala. Dels genom ett långsiktigt arbete.Poängen är att du knappast förhindrar våldtäkter utan eventuellt lyckas ändra på vem som blir offer och förändrar omständigheterna. Liksom det är svårt att få män att dricka mindre så är det problematiskt att göra det samma med kvinnor. Ungefär lika svårt skulle jag tro.
Så länge du inte angriper problemet, att män våldtar, så kommer de att fortsätta våldta.
Ja visst är det förövarnas beteende som utgör problemet, vem har sagt ngt annat.Det gör ju liksom inte det. Det betyder bara att offret blir ett annat. Det är förövarna och förövarnas beteende som är problemet. Inget annat.
Man angriper problemet på 2 sätt dels genom en i förhållande till annan lagstiftning relativt sett sträng straffskala. Dels genom ett långsiktigt arbete.
Det är vad samhället gör.
Vad jag som individ kan göra är att jag själv avhåller mig från övergrepp och som kvinna undvika ett riskbeteende som exponerar för övergrepp.
Det har ingenting att göra med vad du/ni kallar skuldbeläggning.
Ja visst är det förövarnas beteende som utgör problemet, vem har sagt ngt annat.
Sedan kan man antingen luta sig tillbaka och säga, -samhället och männen måste ändra sig....och vänta på den ändringen, eller så kan man agera utifrån den situation som råder i ren självbevarelsedrift. .
Vilket för del besparar det dem, både lidande o traumatisering..så valet borde vara lätt
Undrar vem som insett vad, min insikt och åsikt har inte ändratsSkönt att du insett det äntligen efter 30 trådar och 1000-tals inlägg.
Antingen får du en enda potentiell våldtäktsman att inte dricka och därmed inte begå ett övergrepp, eller så måste du övertyga ALLA kvinnor i ett område att inskränka sin frihet för att övergreppet inte ska ske? Vilket verkar enklast?
Vi löser inte problemet med våldtäkter genom att inskränka kvinnors frihet och insinuera att de får skylla sig själva om de beter sig på ett visst vis, är vi överens om det? Så att jag slipper läsa sådana beklämmande inlägg i nästa tråd om sexuella övergrepp?
Äkta dig för att dricka bara. Man vet ju aldrig vad för trubbel du hamnar iBra humör o humor
Det är tydligen inte bara jag som belyser frågan ur en annan synvinkel
Facit, en absolut majoritet av de gånger det skett har det gått bra. Undantagsvis har jag mått lite kymigt dagen efterÄkta dig för att dricka bara. Man vet ju aldrig vad för trubbel du hamnar i![]()
Fast vilket trams. Man har i princip sedan tidernas begynnelse talat om för kvinnor vad dom skall göra för att inte bli våldtagna. Att kvinnor skall ta ansvar för männens problematik. Hur mycket nytta har det gjort genom årtusenden? Noll och ingen.Skillnaden mellan dig o mig är att jag inser vad som är realistiskt möjligt på kort sikt. Och vad man kan göra på lång sikt. Att försöka ändra på attityder och på så vis "skola" in ett beteende hos män som leder till att övergrepp minskar är ett arbete som pågått i generationer och som lär pågå många generationer till. Att få unga kvinnor att vara lite mer gatusmarta ger omedelbart resultat. Det senare förslaget "dissar" du ju...undrar vilket beteende som är kontraproduktivt och vilket som inte är det. Om man, genom att, som du beskriver det. "Skuldbelägger" unga kvinnor kan förhindra övergrepp så är det i förhållande till det lidande dessa övergrepp förorsakar, ett i mina ögon billigt pris.
Du får vara försiktig man vet aldrig med det sällskapet vet du.....Facit, en absolut majoritet av de gånger det skett har det gått bra. Undantagsvis har jag mått lite kymigt dagen efter![]()
Skall man vara full eller nykter då?Jag rekommenderar psykoterapi.
Nja det skulle jag inte påstå. Kvinnans situation är, i Sverige , så oehört mycket bättre och tryggare än vad den var för 1000 år sedan.Fast vilket trams. Man har i princip sedan tidernas begynnelse talat om för kvinnor vad dom skall göra för att inte bli våldtagna. Att kvinnor skall ta ansvar för männens problematik. Hur mycket nytta har det gjort genom årtusenden? Noll och ingen.
Hur mycket har man man att mannen att stå upp för sina problem och göra något åt det? Tja i några trådar här på Buke och i någon krönika någon enstaka gång (vars skribent blir enormt näthatad och påstås hata män och påstå att alla män är våldtäktsmän och annat liknande trams från män). Men annars är det rätt så tunnsått.
Se bara på dig själv. Dina uppmaningar leder ju bara ner i dikter och istället för att ta åt dig och inse att du är ur kurs och se till att styra upp på vägen så fortsätter du med en dåres envishet att framföra något som bevisligen aldrig gjort någon nytta.