Sämsholm 26-27 juli

Sv: Sämsholm 26-27 juli

*KL

Jag är ju fortfarande ny på ft-området så jag kan med att ställa lite dumma frågor :D

Varför har man två 90-klasser? Räknar man med många startande i de klasserna eller är det för att man ska kunna starta två klasser när tävlingar ändå hålls eller...?

för att det är många startande (för mkt för dommaren typ).

Nääe tyvärr ska jag inte det :) Men det kmr någon som ska stalla upp sin häst här över natten ;) Kan det vara ngn bukare?

*KL*

Tja, det är väl lika bra jag rapporterar själv innan ryktena går hejvilt...:cool:

Hyfsad dressyr, 69% men jag tyckte som vanligt att det gick skit o pannkaka...har förstått att det är många som tror att jag bara snackar när jag får frågan hur det gick i dressyren och svarar skräp...men min känsla har ju inte varit bra i programmet och att det sen inte syns lika väl som det känns är en annan 5:a.:crazy:

Hoppningen var ok även om latmasken inte orkade lyfta benen över första hindret och sen "spökade" lite mot en del andra hinder men 4 fel är ju godkänt.

Sen till terrängen....för det första så hade jag värmeslag å det grövsta! När jag gått andra rundan i terrängen trodde jag att jag skulle dö....drack som en häst i cafétältet men mådde rätt kass ändå...att jag sen tyckte banan var lite väl häftigt stor gjorde inte saken bättre och efter att ha sett första avd. 100-klass vägra på 3 specifika hinder så var inte adrenalinet på topp.

Men upp i sadeln och Grå kändes då 10 ggr bättre än vad jag räknat med så iväg till starten. Första hindret kanon...andra var en vägövergång och jag fick vara på honom lite men han hoppade fint, 3:e en låda nemas problemas och 4:e en häck heller inget bekymmer. Sen in på liten stig och i nerförs backe kom halva coffin, en röd sådan....Grå tittade till och blev väldigt konfunderad och jag red som en kratta och fick lägga en volt...sen över o iväg men inte lika käck bjudning som innan...hoppade stock och sen nerför brant backe, över pallissad och fick ett jättefint språng, kommer i god fart mot "kanotskyddet" ett bord där det ligger en kanot under...och han blev så rädd för det svarta monstret som låg under att han tvärnitade! Har inte hänt sen förra året så jag blev lite överraskad. Volt igen och sen över, käckt iväg och ner mot stock i vatten..alltså man skulle hoppa över stock o landa i vattnet...där kom krattan fram i undertecknad igen och 3:e stoppet var givet.:cry:

Så en annan dag utan 40-gradig värme kanske känns som ett bättre alternativ. Vilken tur att det alltid kommer nya tävlingar!:)

kl

Då fortsätter väl jag med en liten rapport från oss.
Hade överhuvudtaget inga förhoppningar alls på denna tävling, hästen har inte gått fälttävlan på nästan 2 mån och i stort sett inte gjort något annat än gått rakt fram ute i skogen sedan dess.

Dressyren var som vanligt ingen höjdpunkt, utanför de vita staketen kan han vara så fin så, men innanför går han långt under sin bästa nivå. Resultatet blev 57 straff och då jag var inställd på betydligt mer fick vi väl trots allt vara relativt nöjda.

Hoppningen nollade han

Jag håller med om att terrängen kändes stor då man gick banan, hade dock inte förväntat mig något annat. Var orolig att han skulle bli väldigt tittig då hindren var betydligt mer utsmyckade än de är då vi är där och tränar. Men han gjorde nog en av sina bästa rundor, inget slinger mellan hindren = helt plötsligt inga problem att klara tiden. Då banan bevisligen var svår lyfte våran terrängrunda oss till en 2:a plats. Lite retligt var vi bara 0,2 straff från 1:an...så ett ynka litet dressyr poäng till hade inte vart fel..

Jag står alla fall fast vid att sämsholm är min favoritbana!!

Ja, grattis till dig rollo, jättefin runda gjorde du!

Och grattis till fio som kom nia idag efter en superrunda i terrängen!:love:

Den *-iga såg jättefin ut, långa fina galoppsträckor och inte så mycket svänga hit och dit som det var för oss. Men mycket bekymmer även där med en stock före vatten som det dömdes ut en mängd "farlig ridning" på. Tycker det var en hel hög av dem som var feldömda då hästarna ska vara naturligt försiktiga vid vattenhinder.:mad:

Vill bara passa på att gratulera alla duktiga hästar och ryttare till helgens fina insatser och placeringar!!!:banana:

KL

Grattis fio:banana::banana:

och tack Donatello, Olgaklara och Novali:bow:

Tack så mycket :banana:

Det bästa var att han var så glad så glad för att vara ute på en fälttävlan igen, tom så glad att öronen kom fram i dressyren :D

Visserligen tyckte jag att dressyren gick väldans dåligt , han gick knappt på tygeln och var allmänt laddad och spänd men fick 42 straff iallafall. Å andra sidan är det ju dom spända flashiga hästarna som får bra poäng i år ;)
Rev ett i hoppningen och hade 4.4 tidsfel i terrängen.

Jag red utan klocka så jag red bara i det tempot som kändes bra efter över ett års uppehåll, dessutom la jag rätt mkt tid på att rida lugnt innan studsen för jag vet av erfarenhet att han nästan kan hoppa båda två i samma språng....

*KL

Varför har man två 90-klasser? Räknar man med många startande i de klasserna eller är det för att man ska kunna starta två klasser när tävlingar ändå hålls eller...?

Tja det var en stackars häst som fick gå debutant både Lördagen och Söndagen :mad:

Tja det var en stackars häst som fick gå debutant både Lördagen och Söndagen :mad:

Inte förvåndad :p
så var det tidigare i år också. Några ryttare som först red en på lördagen sen körde man 15 mil och red en annan tävling på söndagen. Det var inga nybörjare. :)

Vi kom trea i debutanten på lördagen!! :D:D:D

Inte förvåndad :p
så var det tidigare i år också. Några ryttare som först red en på lördagen sen körde man 15 mil och red en annan tävling på söndagen. Det var inga nybörjare. :)

Skojar du???:eek: Jag pratade med veterinären i söndags som var mycket uppbragt över att den stackars hästen fick gå 2 dgr i rad med olika ryttare pga att den ena ryttarens häst blivit halt....så det hade alltså inget med kval, "utbildning" eller annat att göra utan enbart en ryttare som ville rida. Hästen gick tydligen felfritt i terrängen på lördagen, hur det gick på söndagen vet jag inte.

Men man kan ju fråga sig varför ÖD inte kollade ryttarboken så ekipaget verkligen hade hoppkvalat ihop....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Lena Bredberg, landslagsledare ponnyfälttävlan, har nominerat fem svenska ekipage till ponny-EM i fälttävlan i Le Mans, Frankrike, 27-30...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
956
Senast: igbest
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 445
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Bara att nämna ordet fälttävlan väcker reaktioner. Och oftast blir den direkta responsen att prata om hur farligt det är med fasta...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka