Samlande och lösgörande övningar?

S

Sofie_W

Kan nån ge lite info om vad det är, varför man gör det och exempel på övningar? har läst en del men inte riktigt förstått helt och hållet vad som är vad... vad är öppna och sluta och hur går de till?

Sv: Samlande och lösgörande övningar?

Samlande: Öppna
Lösgjörande: Skänkelvikning

Tex.

Rörelsen "öppna" kan du söka på.

Du gör dom för att du ska få hästen att jobba bättre och ni ska bli mer samspelta.
hästen ska bli mjuk i sidorna och då ockå mycket mer harmonisk att rida.

När man rider öppna ska man tänka att man öppnar upp en volt så hästen ska gå med framdelen en bit innanför spåret led in hästen som om du ska in på en volt men fortsätt sedan framåt
.
:
.

tänk att hästen ska gå på tre spår där ett bak ben och ett framben går på samma spår ( det jag försökt visa med punkterna):rofl:

Sluta är tvärt emot tänk att du rider ut ur en volt så du kan ju börja med att ölägga en lten volt så du hittar läget
sen när hästen går på 3 spår med ett bak ben någo tinnanför fortsätter du bara framot med böjd häst.

förllåt om förklaraingarna var krångliga men det var ett försök :d :D

Öppna och sluta är samlande rörelser - men det beror på hur man rider dom! En duktig ryttare kan använda sig av rörelserna i olika syften! T.ex samlande och lösgörande!

Öppna: hästen är ställd och böjd i bålen från rörelse riktningen. Bakdelen ska gå på spåret och framdelen innanför varvid inrebak sättes framför yttrebak utan att korsa detta. Det inre frambenet föres framför och förbi det yttre frambenet. Hästen ska böjas så mkt att inre bak- och yttreframhov går på samma spår. Då skapas den 3-spåriga rörelsen.

Sluta: I sluta rör sig hästen ställd i nacken och böjd i bålen i rörelseriktningen. Vid diagonal sluta ska hästen vara närmast paralell med långsidan, framdelen leder ngt. i rörelseriktningen Det yttre benparet trampar framför och förbi det inre benparet. Samma balans och rytm genom hela rörelsen är av storvikt!

/Z.

På den grundläggande nivån är lösgörande övningar när hästen är rak i bålen men ställd i nacken. T ex skänkelvikning och framdelsvändning.

Övningar som tagen framdel och bakdel är både lösgörande och förberedande för samling. De görs som öppna och sluta, men med mindre krav på böjning.

Samlande övningar är det när där hästen är böjd i kroppen t ex öppna, sluta, diagonal sluta och bakdelsvändning.

På lite högre nivå är även piaff och passage samlande.

Funderar på hur det är med galoppombyten... Dom borde vara lösgörande va?

kan hästen galopp ombyten bar kan det nog vara lösgörande då hästen måste använda så pass mkt kropp men kan dom det inte rent tror jag inte det hjälper så mkt:D

Gissar bara men enstaka byten kan väl vara lösgörande medan serier samlande?

övergångar är lösgörande (skritt, trav, skritt, trav.)
tempoväxlingar är samlande (mellan trav, samlad trav, piaff, mellantrav)

öppna, sluta funkar jättebra på volt oxå! skänkelvikning, fram- och bakdelsvändnigar

Öppna sidvärtsrörelser är lösgörande, slutna samlande. Det lättaste är att inte överhuvudtaget blanda in skolorna öppna och sluta som båda är samlande.

Du har fått en massa svar om rörelser, men tänk på att även stretch i form av lång o låg, att rida bågar med tydliga omställningar i vändningarna är också lösgörande för hästen.

Skolorna är samlande liksom övergångar, bakdelsvändningar mm men många rörelser fungerar både och, beroende på hur man gör och vad man kräver. Tex ett slutatänk i bågarna eller på volt är lösgörande.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 133
Senast: Nepenthe
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 173
Senast: Palermo
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar