Samhällsförändringar för miljö och klimat

Alltså, jag upplever inte storlekar som godtyckliga. Men för mig är det väldigt frustrerande att kolla igenom plagg efter plagg efter plagg som jag tycker är fint och sen är det en storlek som inte passar mig. Då är det bättre att bara kolla på storlekar som har potential att passa mig och slippa kolla igenom alla XS, L, XL, XXL osv som garanterat inte passar mig. Jag orkar helt enkelt inte gå igenom hela affären. Då åker jag hellre till en butik som har flera storlekar av varje plagg. Blir mycket effektivare och mindre frustrerande.
Jag håller helt med, jag orkar inte ens försöka.. det hade varit toppen om det hade varit sorterad på typ OCH storlek! Byxor stl S-M-L... Jag hade definitivt gått förbi oftare och kollat om det fanns sorterat efter storlek. Nu kollar jag aldrig kläder, tyvärr.
 
Jag håller helt med, jag orkar inte ens försöka.. det hade varit toppen om det hade varit sorterad på typ OCH storlek! Byxor stl S-M-L... Jag hade definitivt gått förbi oftare och kollat om det fanns sorterat efter storlek. Nu kollar jag aldrig kläder, tyvärr.
Jag avskyr att de börjat med att hänga alla storlekarna på tex Lindex och HM på samma vis som second hand. Ett himla letande i en salig röra. bättre då att veta att på ett ställe är någon /några storlekar och så går man dit och kikar. Det är även därför jag inte köper kläder på second hand, orkar inte med det, så många människor som trängs och så otydligt med storlekarna :(
 
Jag funderar över vad det finns mer jag kan byta ut i min vardag för att bli mer miljövänlig utan att det blir en försämring för mig. Några förändringar jag gjort är att använda menskopp vilket har minskat mängden skräp ordentligt! Sen att jag trivs bättre med den än med nåt annat skydd jag använt är fantastiskt! Jag har precis köpt schampookaka och balsamkaka. Dels för att slippa plastflaskorna som jag annars tömmer på löpande band! Dels för att det ska bli lättare att ha med sig schampoo och balsam på flyget. Kakorna är inte vätska vilket är bra om man vill flyga med bara handbagage och man slipper risken att schampoot läcker under resans gång. Jag har hittills använt dem två gånger och med positivt resultat! Mycket mer positivt än jag förväntade mig. De torkar inte alls ut håret som vanliga schampoo gör. Vilket har gjort min leave in kräm överflödig = ytterligare en flaska mindre!

Jag funderar på vad det finns för fler såna byten jag skulle kunna göra som dels är bättre för miljön och dels innebär en förbättring för mig. Jag har beställt ansiktstvätt och body lotion i fast form från samma företag (och handtvålar) för att testa om de är lika bra som schampoot och balsamet.
 
En hel del kan man köpa på auktion utan att priserna blir helt orimliga, där är beskrivningarna oftast petnoga.

Nåt speciellt ställe du tänker på? Har endast koll på 1srDibs men tycker ofta att bilder och beskrivningar är ganska dåliga där.
 
Nåt speciellt ställe du tänker på? Har endast koll på 1srDibs men tycker ofta att bilder och beskrivningar är ganska dåliga där.
Auctionet, eventuellt Lauritz, och är det något särskilt man söker finns det fler små auktionshus som lägger upp det de har. Auctionet är en plattform för olika europeiska auktionshus och numera integreras även Stockholms Auktionsverk där tror jag, inte säker på Lauritz. Sen finns ju även Bukowskis men det är ett mer begränsat segment. Eftersom Auctionet samlar så många olika auktionshus kan man, på gott och ont, hitta allt möjligt där, dvs. även en del 'skräp'.

NB att Auctionet använder sig av maskinöversättningar som ibland blir ganska obegripliga (och roliga), men man kan visa originaltexten längre ner. NB även att när jag säger att de är noggranna med beskrivningarna menar jag att de berättar vilket skick objektet är i och ofta visar closeups på eventuella skador.

1stDibs är för mig en konstplattform i första hand och inget jag skulle köpa vardagsprylar från, visste inte ens att de hade auktioner men såg det nu. Majoriteten av deras säljare verkar befinna sig i USA, så frakten blir ett (dyrt) problem ovanpå att de redan riktar in sig mot ett annat, lite mer begränsat segment (ahem) som i alla fall jag inte tillhör om hundarna ska kunna äta sig mätta 😂
 
Auctionet, eventuellt Lauritz, och är det något särskilt man söker finns det fler små auktionshus som lägger upp det de har. Auctionet är en plattform för olika europeiska auktionshus och numera integreras även Stockholms Auktionsverk där tror jag, inte säker på Lauritz. Sen finns ju även Bukowskis men det är ett mer begränsat segment. Eftersom Auctionet samlar så många olika auktionshus kan man, på gott och ont, hitta allt möjligt där, dvs. även en del 'skräp'.

NB att Auctionet använder sig av maskinöversättningar som ibland blir ganska obegripliga (och roliga), men man kan visa originaltexten längre ner. NB även att när jag säger att de är noggranna med beskrivningarna menar jag att de berättar vilket skick objektet är i och ofta visar closeups på eventuella skador.

1stDibs är för mig en konstplattform i första hand och inget jag skulle köpa vardagsprylar från, visste inte ens att de hade auktioner men såg det nu. Majoriteten av deras säljare verkar befinna sig i USA, så frakten blir ett (dyrt) problem ovanpå att de redan riktar in sig mot ett annat, lite mer begränsat segment (ahem) som i alla fall jag inte tillhör om hundarna ska kunna äta sig mätta 😂
Känner till Auctionet men det är inte riktigt vad jag menar varken med utbud eller beskrivning. Jag vill få veta detaljerat om material, hur det känns, passform, mått m.m. Utbudet är inte heller något att tala om vad gäller faktiska vardagskläder, tyvärr.

Jag handlar mycket från tydligt inriktade independent-butiker. Vill att det ska vara lika lätt och lyxigt att handla second hand, och det är det tyvärr inte.
 
Känner till Auctionet men det är inte riktigt vad jag menar varken med utbud eller beskrivning. Jag vill få veta detaljerat om material, hur det känns, passform, mått m.m. Utbudet är inte heller något att tala om vad gäller faktiska vardagskläder, tyvärr.

Jag handlar mycket från tydligt inriktade independent-butiker. Vill att det ska vara lika lätt och lyxigt att handla second hand, och det är det tyvärr inte.
Okej, jag har för mig att du listade saker utöver kläder, och det var där jag kände att mitt svar var relevant, men jag kanske missförstod.
 
Senast ändrad:
Okej, jag har för mig att du listade saker utöver kläder, och det var där jag kände att mitt svar var relevant, men jag kanske missförstod.
Nej, jag tror inte att du missförstod, jag tror bara vi pratar om lite olika saker. Jag tycker helt enkelt inte det finns någon form av second hand-handel som motsvarar nytillverkat i form av distribution, kvalitet, enkelhet. Jag handlar redan det mesta second hand, men ville bara påtala att det hade gjort det mycket enklare om det gick att göra på samma sätt som en handlar nytt :)
 
Hmm! Jag tänkte faktiskt på detta alternativ när jag såg den här tråden, men det finns ju mycket annat av det som nämnts som nog skulle ge större utslag, färre förpackningar i butikerna och bättre möjligheter att laga saker t ex. Men festligt ändå att ramla över det här inslaget just nu: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-kan-kunderna-parkera-sin-hast-utanfor-affaren

Och rent allmänt så om det fanns både en fungerande "parkering" OCH vägar som man vågade ge sig ut på med häst och vagn (eller ridning med ett par packväskor) - utan att bli nermejad av bilister eller lastbilar - så skulle jag gärna arrangera större delen av mina veckohandlingar på så sätt och förena nytta med nöje.
 
Hmm! Jag tänkte faktiskt på detta alternativ när jag såg den här tråden, men det finns ju mycket annat av det som nämnts som nog skulle ge större utslag, färre förpackningar i butikerna och bättre möjligheter att laga saker t ex. Men festligt ändå att ramla över det här inslaget just nu: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-kan-kunderna-parkera-sin-hast-utanfor-affaren

Och rent allmänt så om det fanns både en fungerande "parkering" OCH vägar som man vågade ge sig ut på med häst och vagn (eller ridning med ett par packväskor) - utan att bli nermejad av bilister eller lastbilar - så skulle jag gärna arrangera större delen av mina veckohandlingar på så sätt och förena nytta med nöje.
Ja, jag har tänkt på det här också. Vill ju verkligen inte skaffa bil och om jag kunde lösa det med hästarna som jag ändå har så varför inte? Men ja, infrastrukturen finns helt enkelt inte för det. Än.
 
Hmm! Jag tänkte faktiskt på detta alternativ när jag såg den här tråden, men det finns ju mycket annat av det som nämnts som nog skulle ge större utslag, färre förpackningar i butikerna och bättre möjligheter att laga saker t ex. Men festligt ändå att ramla över det här inslaget just nu: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-kan-kunderna-parkera-sin-hast-utanfor-affaren

Och rent allmänt så om det fanns både en fungerande "parkering" OCH vägar som man vågade ge sig ut på med häst och vagn (eller ridning med ett par packväskor) - utan att bli nermejad av bilister eller lastbilar - så skulle jag gärna arrangera större delen av mina veckohandlingar på så sätt och förena nytta med nöje.

Jag kan köra med min ponny och handla. :) Enda kruxet är att jag måste ha med mig nån som håller ponnyn när jag är i affären och då kan jag ju inte handla lika mycket. Men vi har en runda på 5 km där vi passerar affären.
 
Nä, för folk är inte kloka utan ska hälsa för det är en ”söt ponny”. Vill inte att nån blir av med ett finger.

Nej helst skulle man ha någon slags låsbara spiltor att parkera ekipagen i, typ förvaringsboxar i jätteformat. Eller något liknande gamla kyrkstallar. Det konceptet har ju bevisligen funkat! Men enklare att ordna med hästsällskap under en specifik tid i veckan förstås.
 
Nej helst skulle man ha någon slags låsbara spiltor att parkera ekipagen i, typ förvaringsboxar i jätteformat. Eller något liknande gamla kyrkstallar. Det konceptet har ju bevisligen funkat! Men enklare att ordna med hästsällskap under en specifik tid i veckan förstås.
Finns ju redan förvaringsboxar för hundar utanför vissa affärer, är ju bara att bygga en större box intill. Men jag tror den skulle stå oanvänd den mesta tiden...
 
Har i Oregon gar den mesta lokala tunga trafiken, bussar, lastbilar, etc pa propane (gas som utvinns ur naturgas som vi har gott om) som inte ger nagra effecter pa klimat och natur.

I tre av 4 mataffarer i sta'n (och i Portland proper, Beaverton, Hillsboro, etc) har de stora plakat, ofta med bild pa bonde familjen, som producerar gronsakerna/frukten och talar om exact var farmen ligger. Det som kommer langre ifran ar som regel fran narliggande stater och det talas alltid om varifran ... men pa dessa tre mataffarerna star det i stora bokstaver pa plakat.

Vi AR ju granne med Californien som har mycket frukt och gronsaks odlingar, och norr om oss Washington state som odlar applen, paron och annan frukt och gronsaker som passar battre i lite kyligare klimat, och vi har darfor en fantastisk tillgang pa frukt och gront som inte har sa langt att resa for att komma hit.

Just var stad har bra lokal buss trafik ... Dessutom KAN man ta sig langt med buss, och billigt, men det ar lite bokigt. MEN det passar inte mina tider och jag har valt att gora min insats pa andra satt.
 
Visst ja, jag var informerad av en som undervisar pa universitet i "agriculture" att min olivolja behover mer vatten an avocado oljan gor. :crazy: Go figure. :cautious:
 
Har i Oregon gar den mesta lokala tunga trafiken, bussar, lastbilar, etc pa propane (gas som utvinns ur naturgas som vi har gott om) som inte ger nagra effecter pa klimat och natur.
Ledsen att göra dig besviken. Naturgas är fossil energi och propan är ett kolväte. Vid förbränning bildas det koldioxid och vatten precis som när du eldar bensin eller diesel. Den är dock mindre klimatosmart än bensin och diesel med sina långa kolkedjor eftersom den innehåller procentuellt fler väte vilket ger mer vatten i förhållande till koldioxiden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 259
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp