Vore ju lämpligt om de subventioner som finns (eller fanns, men jag har inte hört något om att de försvunnit?) på flyg flyttas till tåg i stället.
JA! Jösses alltså. Jag körde min (gamla så litet batteri) elbil till Öland i år. Har aldrig varit på semester och velat besöka och köra runt på Öland i många år. Det var krångligt med så få laddare, litet batteri och så många turister som numera också kör hybrid/elbil. Jag har haft min bil sedan 2014, då var det färre laddare men inte öht så många färre i jämförelse med hur många som vill ladda idag.
Nu har jag fortfarande häst och inget semestersug men två saker hade jag verkligen velat göra och hoppas bli möjligt/enklare/prisvärt i framtiden.
1. Kunna åka tåg till Norrland och semestra för att se natur utan bil/känna behov av att hyra bil på något vänster.
2. Tågluffa för att se fin natur och några sevärdheter i Europa!
För mig som van vid bil så verkar det så orimligt krångligt att vara borta om så bara några dagar med att behöva bära/dra runt på packning vid kollektivtrafikbyte, till boende, matställen och sevärdheter. Mycket ligger säkert hos mig men jag hoppas i alla fall att jag skulle se de två ovan som enkla och behagliga framtida semesternöjen. Jag började med att genast köpa boken Tågsemester när författaren (lögn insåg jag, någon engagerad i boken var det i alla fall) hade lanseringsföreläsning på mitt jobb då boken kom ut