sambon vill inte ha hund

Sv: sambon vill inte ha hund

Någon som vet hur mycket privatträning kostar?

Pratade med en kvinna, hon tog 600 kr/timmen första gången man träffades, därefter blev det lite dyrare. Hon sa att det kan behövas ganska många gånger. Hon bor ute på landet så tyvärr blir det ingen stadsmiljöträning.

Hittade en annan tjej som bor här i stan, hon tar 300 kr/timmen.

Pratade med bruksklubben, på torsdags kvällar är det träning för alla. Då brukar det vara duktigt folk med, så då kan jag få mycket hjälp:)

Jag skulle i första hand satsa på Brukshundsklubben. Privat tränare kan vara toppen, MEN det finns en uppsjö av självutnämnda "Hundtränare" med tvivelaktiga metoder. Jag har själv stött på ett skräckexempel. Om du kollar med din Brukshundsklubb så brukar det ofta finnas duktigt folk där som kan ge dig privat hjälp också. Några riktiga avarter brukar inte finnas hos Brukshundsklubbarna, inte bland instruktörerna i alla fall, tror jag. Jag tror du behöver hjälp av kunnigt folk som kan just Brukshund, helst Rottweiler, och sånt folk hittar du hos en BHK.

Lycka till!!

Vart bor du? PM:a om du inte vill skriva ut det här.
Känner till en toppen tjej som skall vara superduktig på att lösa diverse "problem". Min bästa vän tränar med sin amstaffkorsning för henne.
Hon jobbar med positiva belöningar osv. Jag har inte träffat henne själv men jag har bara hört gott om henne.

men hur många tränar/tävlar med de ambitionerna?

Och hur mycket beror det på förarna eller är det kanske så att dom inte kunnat få tag i tillräckligt bra hundar?
Tycker de flesta som får tag i tillräckligt bra hundar för att de ska vara roligt att bara hobbyträna lite ganska snart får blodad tand och därmed högre ambitioner.

/Camilla

Alltså, ursäkta men jag blir så jäkla trött på det där snacket!!!
Bara för att en ras inte visar framfötterna i höga klasser betyder väl inte det att det inte går att jobba med hunden?
Det finns väl några mer mellanlägen än inget och allt.
Bara för att man vill ha en hund att träna med så betyder väl inte det att man ska ha ett hysteriskt monster som kan ta en till SM???
Dom hundarna kräver i regel mer än vad en normal hobbyaktiv hundägare kan och vill ge. Då är det väl sjukligt onödigt att skaffa sig en sån?
Jag vet flera jätteduktiga och trevliga rottisar som ägarna tränar med för att det är roligt, inte för att nå SM!!

Men om det nu är/ska vara en bruksras ska de som vill nå sm-nivå inte kunna göra det? Men det är nästa en omöjlighet med de rottisar vi har idag.
Hobbyträna kan i stort sett även våra sällskapsraser fixa, så varför inte hålla sig till dom om det är den nivån man är ute efter?
Låt våra bruksraser vara brukshundar, inte lite aktivare sällskapshundar.

/Camilla

Nej, alla behöver inte sikta på sm men om nu rottweilern fortfarande vore en arbetande hund så skulle vi i varje fall se några på sm eller i tjänst. Det finns en anledning till att de som satsar eller arbetar med hundar väljer andra raser. Det går knappt att hitta några som duger längre. Speciellt inte om den även ska gå bra på utställning. Det är tragiskt för i mina ögon finns det inte mycket som slår en riktigt bra rottis.

Att de arbetande raserna kräver mer är väl inget konstigt. Det ska de göra. Vill man inte lägga den tiden på hunden bör man välja en annan ras, inte bidra till att göra om en bruksras till sällkskapshund.

Kan bara hålla med.

/Camilla

Alla gillar inte att jobba med en hund med enormt driv och motor som krävs för elit.
En del vill faktiskt ha en lite segare hund!

Då ska dom hålla sig ifrån bruksraserna och skaffa sällskapshund i stället, för har man inte mer ambitioner än så räcker deras potential långt.

/Camilla

Vi har uppenbart olika definitioner av ordet arbeta. Att tralla runt i lite lydnad, spår eller sök på hobbynivå klarar i princip vilken hund som helst, men det är inte vad jag kallar arbete.

Arbete är träning/tävling på hög nivå eller arbete i tjänst. Det är vad hundar av en arbetande ras överlag ska ha potential till. Om man sedan väljer att använda all potential är en annan sak, men den ska finnas där. I rasen rottweiler är det snarare undantag än regel att man hittar sådana hundar.

Nu skulle man kunna tro att jag inte gillar rasen men så är inte fallet. Jag hade gärna skaffat ännu en rottweiler om jag bara kunnat hitta en tillräckligt bra.

Och ännu en gång kan jag bara hålla med.

/Camilla

Tja, jag kan bara svara för oss och vår hund förstås. Men varken jag eller sambon har några tävlingsambitioner, trots att vi har en jäkligt bra hund. Jag har ingen aning om hur långt hon hade kunnat gå, nu bröt hon ju benet som valp och hamnade efter, men elitklass sök eller spår hade säkert inte varit några problem om vi hade haft andra ambitioner.

Jag tror faktiskt inte att hon lider av att bara vara en uppskattad patrullhund (det var där sambons ambition låg, han brinner för "grönkläder"), träna lydnad och rallylydnad, fjanta runt på utställningar och vara en älskad familjemedlem. Hon begriper sig ändå inte på SM-medaljer... Visst hade vi säkert kunnat göra allt detta med en hund av sällskapsras också, men jag anser att så länge man kan ge hunden det som den behöver så är det helt okej att ha en brukshund även om man inte vill tävla elitklass.

Sen är det kanske slöseri på en bra hund, att låta dumskallar som oss ha den, men jag kan tycka att det behövs bra hundar i hemvärnet också, särskilt när de blir utkallade på eftersök så är det ju rent pinsamt att ha hundar som varken kan använda öron eller nos för att de är upptagna med att stress-yla istället...

Det är ju så att vid alla viktiga beslut måste båda parter vara enade.
Ska ett nytt djur in så måste båda vara beredda på ansvaret. Vill inte den ena personen så anser jag inte att man ska tvinga på den ett till djur oavsett om man lovar sköta den helt själv, för oförutsedda saker kan ske så att ansvaret automatiskt hamnar på den andra personen.

Är hund viktigare än kärleken kanske flytt skulle vara att överväga.
Jag har varit i samma situation själv, jag ville skaffa en till hund och min man sa ok för att sedan ändra sig. Visst jag brinner för hundar och en till hade varit kul men min kärlek till min man är mycket viktigare än en till hund, jag nöjer mig nett och jämt med den hund vi redan har. Så länge vi har åtminstone en hund är jag nöjd och som jag förstår det så har ni också redan en hund så om du inte vill lämna din sambo för att få en till hund kanske du skulle nöja dig med den du redan har. Givetvis är valet ditt, jag anser bara att det är viktigt att båda parter är beredda på ansvaret och med säkerhet vill och ändra sin åsikt kan man om så i sista sekund.

Min man sa åt mig att återuppta ridningen istället, nu har jag förvisso inte gjort det än av olika skäl, men hans tanke är god. Han uppmuntrar andra intresseområden hos mig istället för att köpa en till hund som strider mot hans vilja. :)

Låter som det är min hemmaklubb du tänker besöka. Det finns riktigt duktiga människor där men också en del surkart. Låt dig dock inte avskräckas om du skulle stöta på ett sådant. Vi har alla varit nybörjare och du som ny är lika välkommen som de gamla uvarna.

Klart man kan ha en bruksras utan större tävlingsambitioner. Det är det nog ingen som protesterar mot. Dock ska man inte skaffa en brukshund om man bara vill ha en aktiv sälkskapshund för då bidrar man till förstörelse av en ras. Det är jämförbart med att skaffa en bc utan att vilja valla. Det krävs aktiva förare och aktivt avelsarbete för att behålla en ras arbetsegenskaper. Annars går det som det gjort med Rottweilern och många andra. De som verkligen vill satsa kan inte längre välja rasen för rätt egenskaper saknas.

I övrigt kan jag bara hålla med ch107922

Frågan är, har rottweilern någonsin haft de egenskaper som krävs för att hävda sig på elitnivå i brukset idag? Yvonne Brink pratade bland annat om detta på årsmötet, att en rottweiler, hur snabbt den än galopperar/lägger sig så är den av fysiska skäl långsammare än en malle tex.

Visst är många rottweilers onödigt stora och tunga, det förnekar jag inte. Men samtidigt finns det en rasstandard som säger att 60-61 cm och 42 kg är det ideala på en tik (håller jag helt med? nej) Frågan är och man kan/ska/bör sikta mot 45 cm och 30 kg vilket nog är mer optimalt för tävling på elitnivå?
Står man inte till slut med en svart- och tanfärgad malle med hängöron då?

Jag kan ju däremot tycka att det är synd att inte fler kommer ut och tävlar i den gren där rottisarna verkligen har chans att hävda sig, det vill säga bevakning. Har försökt sparka på sambon och få honom att ge sig ut och tävla men att åka 80 mil för att tävla känns väl lite sådär... Blir fruktansvärt dyrt i längden...

Däremot finns det ju faktiskt en anledning till att det var ren huggsexa om rottisarna när hundarna fördelades om i hemvärnet här. När de hellre väljer en 60-årig kärring (min svärmor, så jag får säga så!) än en 25-årig kille som hundförare pga att kärringens rottweiler är tyst i fält och att alla kan hantera hunden dvs att den som står närmast kan hiva in den i bandvagnen utan risk att bli biten, det måste ju betyda nåt... När till och med icke-hundkunniga gruppchefer skryter om att de minsann fått tag på två riktiga hundar (han som har två rottisar i sin grupp)...

Men tyvärr syns ju aldrig såna saker utåt, de smyger runt i skogen på sina övningar och blir inkallade på eftersök när polisens hundar gått bet och personen oftast är död. Så skapas inga hjältar.

Ja, nu svamlade jag kanske iväg lite, men jag undrar om inte brukstävlandet gått lite samma väg som hästhoppningen..? En gång i tiden var ju det svåra höjden på hindren, man behövde lagom kraftiga hästar som kunde häva sig över 1.60-hinder. Sen har utvecklingen gått mot tekniska svårigheter, idag är ju långt ifrån alla hinder maxade utan det är svåra svängar, relaterade avstånd osv. Alltså behöver man en häst som är kvick i huvud och fötter och besitter stor ridbarhet i första hand.

Alltså att det faktiskt inte är rottweilern, utan sporten som förändrats?

Sen försvarar inte jag aveln på 65-kilos rottisar med kass mentalitet och noll arbetsvilja, som knappt orkar två varv i en utställningsring (men hinner käka upp en dvärgpudel och en gammal tant medan de väntar). Rottweilern är en brukshund naturligtvis men frågan är om det går att bevara det typiskt "rottiska" och samtidigt avla för SM-medaljer?

Som en parentes tror jag att vi inom något år kommer att se en rottistik på pallen i rapport-SM. Kom ihåg var ni hörde det först ;)

Och jag håller fast vid min åsikt att vill man ha en brukshund och hunden passar föraren så ska man få ha det oavsett om man tävlar elit eller inte. Jag tror på mångsidig aktivitet och att ha roligt med sin hund. Man måste inte tävla för att ta vara på en hunds kapacitet. Det kan man göra utanför tävlingsbanan. Man måste heller inte träna på elitnivå. Så länge hund och förare trivs så tycker jag det är urlöjligt att tycka att man inte ska ha en rottweiler. Man förstör väl inte rasen för att man inte lägger målen på högsta ribban.
Rasens utveckling ligger hos uppfödarna.

Hur menar du att avelsutvärderingen ska ske om hundarna inte används? Hur ska man kunna bedriva avel utan att kunna utvärdera valparna med hjälp av bruksprov och liknande?

Jag syftade mest på att just rotteilern blir ett fläskberg. Det kan uppfödarna lätt förhindra.

Alla gillar inte att jobba med en hund med enormt driv och motor som krävs för elit.
En del vill faktiskt ha en lite segare hund!

Då ska dom hålla sig ifrån bruksraserna och skaffa sällskapshund i stället, för har man inte mer ambitioner än så räcker deras potential långt.

/Camilla

^^:bow::bow::bow:

Och jag håller fast vid min åsikt att vill man ha en brukshund och hunden passar föraren så ska man få ha det oavsett om man tävlar elit eller inte. Jag tror på mångsidig aktivitet och att ha roligt med sin hund. Man måste inte tävla för att ta vara på en hunds kapacitet. Det kan man göra utanför tävlingsbanan. Man måste heller inte träna på elitnivå. Så länge hund och förare trivs så tycker jag det är urlöjligt att tycka att man inte ska ha en rottweiler. Man förstör väl inte rasen för att man inte lägger målen på högsta ribban.

Nu tycker jag inte att man ska köpa en högenergi-Malle om man inte har ambitioner och vill tävla, MEN om bara de som tävlar/tränar elit ska ha hundar av Bruksraserna ... ja, då blir det väldigt svårt för uppfödarna att sälja valpar, för SÅ många elittävlande finns det inte i Sverige. Och de som tävlar elit vill i allmänhet ha det bästa, dvs en Malle, ev en BC (lydnad) eller en Schäfer. Vad Rottisuppfödarna då ska ta sig till med alla valparna, vet jag inte, för knappast någon med SM-visioner köper en Rottis idag. Det blir liksom en omöjlig ekvation.... (Eller uppfödarna av Riesen, Beauceron, Dobbis osvs osv.......)

Men då ska verkligen hunden passa föraren också. Rasen ska inte behöva göras om för att passa en annan målgrupp. Faktum är att bruksraser med de egenskaper som bruksraser ska ha trivs och passar bäst hos tävlings- eller tjänstehundförarna. Få är intresserade av att träna på den nivå som krävs utan art tävla eller ha hunden i arbete.

Bruksraserna är inte till för alla hur mycket man än vill det. Hävdar man annat, då bidrar man till rasförstörelse.

Bruksraserna är inte till för alla hur mycket man än vill det. Hävdar man annat, då bidrar man till rasförstörelse.

:bow: Någonting som många borde tänka på! Man behöver inte en bruksras om man endast vill ha en promenad/jogging/sällskapskompis (och ingenting utöver det).

Ja, sporten har förändrats men så har även rottweilern. För 20-30 år sedan fanns en annan typ av rottis. Mer motor, mer arbetsvillig , smidigare . Tyngre hundar kan idag ha svårt att hävda sig i söket eller lydnaden men i skyddet eller framförallt som tjänsthund skulle rottweilern fortfarande kunna ha stora framgångar. 42 kg muskler är inte jättetungt.

Att rottisen återfinns ganska ofta inom hemvärnet är allmänt känt och de har många egenskaper som gör dem ytterst lämpliga, men (och nu lär folk bli tokiga) jag anser inte att det krävs något exceptionellt av en hund för att bli patrullhund i hemvärnet. Flertalet fläskweilers utan motor har lyckats bli det.q

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 263
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 452
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka