sambon vill inte ha hund

Sv: sambon vill inte ha hund

Och då var vi tillbaka till det jag sagt hela tiden. Att rottweilern inte längre duger som arbetshund. För om de vore lika bra då skulle även de som vill ha det bästa välja en rottis. Kanske inte för allt arbete men definitivt för tjänst.

Och får uppfödarna svårt att sälja valpar så föds det för många eller av undermålig kvalitet. Vi kan inte göra om raser bara för att det finns få köpare.

:bow: Någonting som många borde tänka på! Man behöver inte en bruksras om man endast vill ha en promenad/jogging/sällskapskompis (och ingenting utöver det).

Absolut! Men, som jag skrev ovan ... hur ska ekvationen gå ihop?? För att ett brett avelsarbete ska kunna fungera, behövs valpköpare. Hur många valpköpare av Bruksraserna finns det idag som tävlar Elit? Hur många tävlande, kanske jag skulle säga? Om enbart Eliten ska köpa Bruksras, finns utrymme för mycket få valpar varje år. Och Eliten köper i allmänhet Malle, ev Schäfer. Hur ska man få fram bra valpar av de andra bruksraserna?

Ja, vill man enbart ha en jogging/skogskompis kanske man inte behöver köpa en Bruksras, men om man helst ska tävla elit.....? Då har vi snart bara Mallen och Schäfern kvar som Bruksras, och även där finns ju ett begränsat behov av nya valpar varje år.

Och då var vi tillbaka till det jag sagt hela tiden. Att rottweilern inte längre duger som arbetshund. För om de vore lika bra då skulle även de som vill ha det bästa välja en rottis. Kanske inte för allt arbete men definitivt för tjänst.

Och får uppfödarna svårt att sälja valpar så föds det för många eller av undermålig kvalitet. Vi kan inte göra om raser bara för att det finns få köpare.

Ja, men hur ska man få tillbaka Rottisen till den dugliga brukshund den kunde vara? Hur ska man göra språnget från dagens Rottisar till Elit-typen? Eller de andra Bruksraserna?

Om exvis Mallen är den hund som har de bästa förutsättningarna att ta sig högst upp i Eliten, tillsammans med Schäfern, ja då väljer Elitförarna de raserna. Och så har vi bara 2 Brukseraser kvar i Sverige, och inga hundar för de som kanske inte har som ambition att tävla i Eliten, men gärna en bit därunder, men som kanske ändå inte känner att en Tollare är vad de vill ha. Någonstans måste man ju dessutom börja, även som förare.

*kl*

Problemet - som jag ser det - med rottisaveln är att det finns MASSOR med uppfödare på rottis. Man avlar på snygga hundar för att kunna ställa dem i ringen och sen är det många som struntar blanka fasen i arbetsegenskaper. Eller de kanske inte struntar i arbetsegenskaperna, men de har inte den blekaste aning om vad som är bra arbetsegenskaper. Jag är ganska ny inom rottisvärlden, men har reagerat på att flertalet uppfödare inte kan specificera varför de gör den kombination de gör. Oftast är det en medelmåttig tik som paras, ibland med en vettig hane, men det är inte alls säkert. Jag har sett uppfödare som parar på tikar som inte klarat sin korning, men som de ändå anser "ha de rätta egenskaperna". Då har tiken gjort MT två gånger, men inte klarat någon av gångerna. Är det verkligen berättigat att avla på en sån tik? Då har den inga större prestationer på tävlingsbanan heller. Självklart säger det här inte allt om tiken, men det är det jag kan ta reda på via nätet, och då väljer jag att inte ens kontakta uppfödaren.

Problemet med rottisen är att den exploderat i popularitet och uppfödare spyr ut valpar utan större eftertanke. Och så frågar man sig varför det är svårt att sälja rottis till tävlingsmänniskor? Jag har en önskan att antalet kullar inom rasen stryps rejält och att man fokuserar enbart på arbetsegenskaper. Jag vet inte hur många uppfödare som ser det som en merit att hunden ställs ut och har sina "kennelträffar"i samband med utställningar och inte i samband med bruksarbete. DET tycker jag säger ganska mycket om rasen. MEN självklart finns det individer som faktiskt duger till arbete, men det är ofta tur och inte skicklighet som spelar in då.

Självklart finns det seriösa uppfödare också som verkligen försöker avla fram bra hundar och dessa tycker jag att vi ska värna om.

Helt rätt och jättesorgligt. Rottisen har verkligen blivit jättepoppis - lite märkligt egentligen för jag tror inte det är jordens enklaste ras...? Jag vet flera som tycks fått dem för sina synder, ursäkta uttrycket....... Vilket inte behöver vara hundens fel...!

Att rottisen återfinns ganska ofta inom hemvärnet är allmänt känt och de har många egenskaper som gör dem ytterst lämpliga, men (och nu lär folk bli tokiga) jag anser inte att det krävs något exceptionellt av en hund för att bli patrullhund i hemvärnet. Flertalet fläskweilers utan motor har lyckats bli det.q

Jag tänker inte bli tokig i alla fall, trots att jag som du kanske förstår brinner för rottisen som patrullhund. Nu är jag inte hundförare själv än, pga små barn, men OM det blir valp för oss under nästa år blir det troligtvis jag som tar den då vår tik lär kunna jobba bra många år till (eller om vi byter hund så jag kör tiken). Och som sagt så är både sambon och svärmor hundförare.
Att ta en hund genom ett godkänt certprov är inte så in i bängen svårt, du behöver en skottfast och hanterbar hund som kan spåra 1500 meter, gå en patrullstig och ta två figgar samt inte somna (eller yla!) vid den stillastående bevakningen. Sällan svårt för en rottis - de flesta tenderar ju att tycka att människor är det bästa som finns.

Däremot är det färre och färre som faktiskt jobbar vidare med hunden efter cert-provet (kanske för att de ger sig ut och jagar utställningsmeriter istället när de får ställa i bruksklass), de kanske är med på en övning men varken hund eller förare är förberedda för verkligheten där det skjuts med lite mer ljudliga saker än 9 mm startpistol, där hundarna förväntas åka bandvagn osv. Detta gäller rottisar såväl som andra raser.

Att sen åka ut på ett eftersök där det inte handlar om preparerade patrullstigar utan rå terräng där folk, fordon och djur har rört sig och man i bästa, eller värsta, fall hittar en död människa (eller ingenting alls efter 10 timmars jobb). Det är där det krävs en mentalt stark hund med arbetsvilja. Dvs en bra rottis.

Jag kan ju både anse att man faktiskt ska ha krav på sig att hunden ska få jobba en viss tid innan den får titeln, och att utbildningen och certprovet ska förbereda för verkligheten.

Du sätter ord lite på vad jag menar.
Jag menar, hur många är det som har mål att tävla elit?

Däremot håller jag inte med om en sak.
Varför kan man inte få köpa en högenergimalle om man inte vill tävla?
Tävlingarna är en sån j*vla liten % av all tid man spenderar med sin hund.
Det är väl inte tävlingarna som är den vardagliga aktiviteten??????!!!
Huvudsaken är väl att man ger hunden den aktivitet den behöver, måste man ha det på papper eller?
Huvudsaken är att man är införstådd av vad man har för hund och vad den behöver för att må bra. Om man sedan väljer att tävla eller inte är enligt mig helt ovessentligt ifrågan om hundens mående.

Huvudsaken är väl att man ger hunden den aktivitet den behöver, måste man ha det på papper eller?
Huvudsaken är att man är införstådd av vad man har för hund och vad den behöver för att må bra. Om man sedan väljer att tävla eller inte är enligt mig helt ovessentligt ifrågan om hundens mående.

Jag menade inte riktigt så - jag menade, att köper man en "högenergi-Malle" behöver man aktivera och jobba med den så pass intensivt .... att man lika gärna kan satsa på Elit...! Inbillar jag mig?? Hittar man andra vägar att aktivera och förnöja sin arbetsmaskin med, så är det i min mening inget fel i det ;)

Då är jag med :)
Klart man inte ska skaffa en sån arbetsmaskin om man inte tänker jobba rejält med den.
Men det är ju ändå en del skillnad på hundars mentalitet, tex retriver kontra rottis.
En del passar med retriver, andra med bruksraser.
Så att inte skaffa den ras man trivs med för att den SKULLE kunna gå långt på tävling, fast man inte vill tävla. Det är fel.

Klart man inte ska skaffa en sån arbetsmaskin om man inte tänker jobba rejält med den.
Men det är ju ändå en del skillnad på hundars mentalitet, tex retriver kontra rottis.
Så att inte skaffa den ras man trivs med för att den SKULLE kunna gå långt på tävling, fast man inte vill tävla. Det är fel.

Som jag, då ;) Som har en Beauceron..... FAST jag ska tävla snart!!! Men det tog 5 år.......

Jag har så dåliga tävlingsnerver så jag utsätter varken hund eller häst för min stress vid tävling. En cm hoppning går rätt okej på låg höjd. Ska även satsa på nybörjarcupen i agility. Mer press än så utsätter jag inte mig själv eller djur för. Men jag jobbar rejält med mina hundar ändå!

Jag har så dåliga tävlingsnerver så jag utsätter varken hund eller häst för min stress vid tävling. En cm hoppning går rätt okej på låg höjd. Ska även satsa på nybörjarcupen i agility. Mer press än så utsätter jag inte mig själv eller djur för. Men jag jobbar rejält med mina hundar ändå!

Eftersom jag har allt att vinna och inget att förlora ;) är jag inte speciellt nervös inför vår debut, faktiskt! Jag blir helnöjd om vi klarar oss förbi tandvisningen utan att han skräms (nej, han bits inte!) och resten är bonus! Dessutom är jag så glad för jag vet att han KAN så mycket, om han sen visar det under dagen är inte det viktigaste. Fast det vore ju kul.......;)

Tja, jag kan bara svara för oss och vår hund förstås. Men varken jag eller sambon har några tävlingsambitioner, trots att vi har en jäkligt bra hund. Jag har ingen aning om hur långt hon hade kunnat gå, nu bröt hon ju benet som valp och hamnade efter, men elitklass sök eller spår hade säkert inte varit några problem om vi hade haft andra ambitioner.

Jag tror faktiskt inte att hon lider av att bara vara en uppskattad patrullhund (det var där sambons ambition låg, han brinner för "grönkläder"), träna lydnad och rallylydnad, fjanta runt på utställningar och vara en älskad familjemedlem. Hon begriper sig ändå inte på SM-medaljer... Visst hade vi säkert kunnat göra allt detta med en hund av sällskapsras också, men jag anser att så länge man kan ge hunden det som den behöver så är det helt okej att ha en brukshund även om man inte vill tävla elitklass.

Sen är det kanske slöseri på en bra hund, att låta dumskallar som oss ha den, men jag kan tycka att det behövs bra hundar i hemvärnet också, särskilt när de blir utkallade på eftersök så är det ju rent pinsamt att ha hundar som varken kan använda öron eller nos för att de är upptagna med att stress-yla istället...

Jag vänder mig inte mot att ni har rottis på den nivå.
Det jag har problem med är att rottisen avlas för att ligga på den nivån, eller till och med mycket lägre. Och dom idag har så låga drifter att dom ofta inte ens vill jobba mer även om dom har en förare som vill lägga mer tid och ansträngning än så.
Tex lydnaden och även rallylydnaden blir ju bara roligare ju mer förig hunden är? Hundar som är lagom till det du gör tror jag det hade blivit i vilket fall som, utan att man avlar för att få det.
Det jag fram för allt har problem med är att det avlas på hundar som bara har utställningsmeriter, inte ens ett okej mh-test. Anser att vi borde även ha ett miniminivå på bruksmeriter för att få regga kullarna, bara för att få bort alla testosteronstina fläskweilers.

/Camilla

Och jag håller fast vid min åsikt att vill man ha en brukshund och hunden passar föraren så ska man få ha det oavsett om man tävlar elit eller inte. Jag tror på mångsidig aktivitet och att ha roligt med sin hund. Man måste inte tävla för att ta vara på en hunds kapacitet. Det kan man göra utanför tävlingsbanan. Man måste heller inte träna på elitnivå. Så länge hund och förare trivs så tycker jag det är urlöjligt att tycka att man inte ska ha en rottweiler. Man förstör väl inte rasen för att man inte lägger målen på högsta ribban.
Rasens utveckling ligger hos uppfödarna.

Men förhoppningsvis hamnar större delen av hundarna hos tävligs- eller tjänstehundsfolk för hur ska annars uppfödarna få sitt avelsmaterial testat, så de vet om det är värt att avla på?
Så nej, rasen framtid ligger lika mycket hos förarna som hos uppfödarna.
Och man behöver absolut inte tävla eller ha hunden i tjänst, men det är som sagt få som jobbar i den granden som behövs för att hålla en riktig bruks- eller tjänstehundsämne nöjt.

/Camilla

Nu tycker jag inte att man ska köpa en högenergi-Malle om man inte har ambitioner och vill tävla, MEN om bara de som tävlar/tränar elit ska ha hundar av Bruksraserna ... ja, då blir det väldigt svårt för uppfödarna att sälja valpar, för SÅ många elittävlande finns det inte i Sverige. Och de som tävlar elit vill i allmänhet ha det bästa, dvs en Malle, ev en BC (lydnad) eller en Schäfer. Vad Rottisuppfödarna då ska ta sig till med alla valparna, vet jag inte, för knappast någon med SM-visioner köper en Rottis idag. Det blir liksom en omöjlig ekvation.... (Eller uppfödarna av Riesen, Beauceron, Dobbis osvs osv.......)

Tittar du överlag på våra uppfödare så de som avlar RIKTIGT bruksinriktat ser du inte ens ute på annons för de valparna är det långa köer till, och dom är uppbokade långt innan tiken ens är parad.
Jag som nu ett ganska bra tag kollat runt efter hund att ha i tjänst(väktare) men där schäfer inte är ett alternativ, och vet inte om det fungerar med malle heller(allergi från min sida). Däremot vet jag att rottis, korthårigt och strävhårigt fungerar. Har under tiden jag letat hittat en dobermannkennel och en riesenkennel sedan var det typ kört på utbudet här i Sverige, så är ganska säker på att det är mer än jag som börjat titta utanför sveriges gränser.

/Camilla

Det är varken för mig eller för någon av de andra(troligtvis) som debatterar ett problem att du har tex malle utan att problemet är dom som skaffar mallen utan att vara beredd på att jobba så pass mycket som det krävs för att det ska bli en harmonisk hund av det, och ännu mer det som sedan avlar på sådan hundar som inte har rastypiska arbetsegenskaper för att de ska vara enklare att ha hemma som enbart lågtempererad hobbyhund.

/Camilla

Där håller jag absolut med dig.
Det är dom som skaffar sig brukshundarna för att det ser ut på ett visst sätt som är problemet.
Tex dom som skaffar rottis för att vänstervarva lite ibland och resten av tiden förväntar sig en sällskapshund som mest ligger och ser vacker ut och nöjer sig med att gå varvet runt kvarteret ett par gånger om dagen...
Jag tror tyvärr detta är en av anledningarna att vi ser så mycket feta rottisar, en fet hund ärr en orklös hund :-(

/Camilla

Der ÄR svårt som uppfödare att få utvärderingar registrerade på djuren man fött upp.
Det vet jag själv eftersom jag föder upp norska skogkatter.
Men för mig är det viktigast att dom hamnar i ett bra hem än att jag får papper på att jag är rätt/fel ute.
Det går ju faktiskt ha en kommunikation med valpköpare och man kan ju göra sig mödan att träffa valparna senare i livet! Måste man ha det på papper att hunden går att jobba med?
Är det bara tävlingsmeriter som räknas?
Är det inte lika viktigt som uppfödare att PRATA med köparna om hur hundarna blivit??

Personligen så besöker jag mina sålda kattungar för att få en helhetsbild av vad det blivit av dom.

Det går knappast att jämföra kattuppfödning med uppfödning av brukshundar.
Brukshundar måste ha MH för att få registrera avkomma o i många raser krävs även HD/ED känd status. Flera rasklubbar kräver mer än så för att man skall få valpförmedling.
En del uppfödare bakar in kostnaden för HD röntgen i valpriset o andra anordnar MH för sina valpkullar.

bild-1.jpg

DSC03945.jpg

Idag har vi varit på brukshundsklubben och tränat. Vi träffade en jätte trevlig tjej som kom med massa bra tips och visade oss hur vi kan träna! När hon tog kopplet, wow säger jag bara:) Kanske någon från buke?:D

Vi stannade även en stund och tittade på schäferfolket som tränade på andra planen, riktigt duktiga!

Turbo börjar nu gå bra i koppel, det händer att han drar om han vill till ett träd och lukta men inte alls i den skala som han gjorde i början. Känns skönt att det går framåt!

Turbo kommer från Lionrott`s kennel. Tack för bra tips på tränare som jag fått på pm! tyvärr kan jag inte svara av någon anledning men jag tackar så mycket och svarar så snart jag kan!

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 263
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 452
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka