sambon vill inte ha hund

Sv: sambon vill inte ha hund

Låter super!!!!! Häng kv ar på Brukshundsklubben. Där får du hjälp och stöd!

Och vilket fint uttryck han har !!! :love:

Jag är väl medveten om det.
Men ett mh har inget att göra med tävlingsmeriter.
Jag menar att man kan ta sig tiden och åka och träffa dom sålda valparna och se dem in aktion så att säga om köparna inte är tävlingsintresserade.
Mh borde alla som får göra vara intresserade av att genomföra med sin arbetande hund.
Hd/ad gör väl alla seriösa hundägare med ras med dom problemen med.
Nu var det som sagt tävlingsmeriter jag pratade om.

Fast på vilket sätt ser du om det är en bra brukshund om du hälsar på hunden? Om den inte tränas aktivt (vilket inte är lika vanligt om du inte vill satsa högt) så lär du knappast kunna kolla upp om hunden passar att arbeta med. Eller hur menar du att du skulle kolla upp en arbetande ras avkommer? Förutom via MH, MT, L-test, tjänst och tävlingsmeriter?

Jag har bruksschäfer, och visst kanske vi inte kan klättra hur högt som helst, men då beror det enbart på mig. Och inte hunden. Min första brukshund och jag kommer antagligen tävla så högt JAG hinner/har kapacitet med.

Angående att avla på bruksraser till sällskapshundar. Jag är nu i en träningsgrupp med enbart hundar från utställningslinjer (schäfer), jag är den enda som har hund med brukslinjer. Och där säger flera att "ja, det är ju väldigt mycket hund" om min grabb. När jag har varit på träning/hälsat på hos hans uppfödare så kallas han lite skämtsamt för lat. Det kanske säger en del om vad för skillnader det är...

Senast ändrad:

Der ÄR svårt som uppfödare att få utvärderingar registrerade på djuren man fött upp.
Det vet jag själv eftersom jag föder upp norska skogkatter.
Men för mig är det viktigast att dom hamnar i ett bra hem än att jag får papper på att jag är rätt/fel ute.
Det går ju faktiskt ha en kommunikation med valpköpare och man kan ju göra sig mödan att träffa valparna senare i livet! Måste man ha det på papper att hunden går att jobba med?
Är det bara tävlingsmeriter som räknas?
Är det inte lika viktigt som uppfödare att PRATA med köparna om hur hundarna blivit??

Personligen så besöker jag mina sålda kattungar för att få en helhetsbild av vad det blivit av dom.

Fast tittar man bara på dom i hemmamiljön på det viset så ser du bara om det är en "trevlig" hund, och inte mycket mer än så, helt enkelt om den fungerar som sällskapshund även om det bör vara en aktiv sådan.
Den hund som inte tränas så "extremt" som det faktiskt krävs för för tävling eller tjänst, ser du inte var kapaciteten tar slut utan bara att det finns möjlighet att det är en tillräckligt bra hund för att kanske vara ett avelsämne.

Fast att avla katt borde vara mer jämförbart med att avla sällskapshund/utställning? Det du behöver veta syns på utsidan, när man avlar på prestation är det mycket som döljs i mörker om hunden inte har tränat en hel del.
På brukshunden krävs det helt enkelt en förare som kunnat ge hunden de verktygen som krävs för att visa vad som inte syns på direkten med blotta ögat.

Om jag hade fött upp brukshund hade de valpar jag trott kunde bli bra inte lämnats till annat än förare som vill meritera upp hunden.
Om jag inte får ut hundarna till bra hem med förare som meriterar upp hunden hade jag ansett det som ett misslyckande. Men självklart får det inte vara ett dåligt hem hur mycket meriter hunden än får.
Och jo, för mig som i huvudsak är intresserad av prestation är papperna mycket viktiga för det är det som ger mig verktygen till att avgöra hur jag ska jobba vidare.

Och likadant när jag pratar med hundägaren så får jag en väldigt subjektiv bedömning av hunden. Det är mycket känslor med i bilden(mina barn, andras ungar ;-)), även är omdömet väldigt beroende av vilka hunderfarenheter personen haft tidigare. Är du van vid en liten dvärgpudel så är även den tröttaste och segaste rottisen "mycket" hund, men är du van vid bruksmalle är samma hund troligtvis bara långsam och oförig.
Därför vill jag ha pappersmeriter som i alla fall är relativt objektivt.

/Camilla

Jag vänder mig inte mot att ni har rottis på den nivå.
Det jag har problem med är att rottisen avlas för att ligga på den nivån, eller till och med mycket lägre. Och dom idag har så låga drifter att dom ofta inte ens vill jobba mer även om dom har en förare som vill lägga mer tid och ansträngning än så.
Tex lydnaden och även rallylydnaden blir ju bara roligare ju mer förig hunden är? Hundar som är lagom till det du gör tror jag det hade blivit i vilket fall som, utan att man avlar för att få det.
Det jag fram för allt har problem med är att det avlas på hundar som bara har utställningsmeriter, inte ens ett okej mh-test. Anser att vi borde även ha ett miniminivå på bruksmeriter för att få regga kullarna, bara för att få bort alla testosteronstina fläskweilers.

/Camilla

Måste bara få sticka in att vår hund är inte avlad för att bli en medelmåtta. Jag orkar inte räkna upp hela släktens meriter, men kan nämna att hon drog ihop 516 poäng på sitt MT trots att hon bara veckan innan avslutat en antibiotikabehandling för livmoderinflammation och vi tyckte att hon gjorde ett väldigt "blekt" test.
Är någon intresserad i övrigt så har hon reg nr s30956/2007, jag tror man kan se ganska tydligt på avelsdata att hon inte är avlad för att ligga i soffan. Och att uppfödaren inte är helt blåbär inom rasen.

Att hon har blivit en medelmåtta är endast och enbart vårt fel, hon är vår första hund, när vi köpte henne hade jag häst och tävlade aktivt, valpen bröt benet och husse blev sjuk. Trots det tycker jag att hon har ett bra liv, hon är glad och harmonisk, får aktivering i olika former och får i vardagen ofta höra att hon är en så glad och trevlig hund, från såväl veterinären som grannar. Sen att hon aldrig kommer att stå på SM-pallen, det är synd men faktiskt inget som hon lider av.

Tillägg: Uppfödaren hade naturligtvis gärna sett att vi hade tävlat med henne, men anser ändå att hon är bruksmeriterad i och med TJH(FM). Och tycks vara nöjd med oss som valpköpare i stort.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 263
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 452
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka