sambon vill inte ha hund

Sv: sambon vill inte ha hund

Var då?

Var finns det rottisar som det verkligen går att arbeta med, dvs användas i tjänst eller tävlas i elit med goda resultat och championat. Högre spår kan vilken fläskweiler som helst ta sig igenom. Var finns sm-deltagarna och championaten? Väktar- och polishundarna? Skyddshundarna med cert?

Har inte sett någon på bra länge.

Orkanens Quando Quax kom 5a på sök-SM förra året, 2010 blev han fyra i årets sökhund bl.a. De är nogräknade men finns :). Sen så är Rottis som ras mer svårjobbade (på många sätt) än Schäfer, Kelpie, BC, Jaktlabbe... och det ÄR svårt att hitta en bra Rottis, men bara för att det är svårt betyder inte att det inte går. Jag tycker själv att det är svårt att hitta bra Rottis och vill man upp till Eliten och verkligen satsar dit ska man nog se sig om efter en annan ras, köper du en valp som kommer dit får man se det som bonus, men satsar man medvetet finns det nog mer lämpliga raskandidater.

Var då?

Var finns det rottisar som det verkligen går att arbeta med, dvs användas i tjänst eller tävlas i elit med goda resultat och championat. Högre spår kan vilken fläskweiler som helst ta sig igenom. Var finns sm-deltagarna och championaten? Väktar- och polishundarna? Skyddshundarna med cert?

Väktarhundar vet jag att du hittar ett antal, och polisen ska ha minst 1, men har för mig att det finns fler, men sporthundar här i Sverige på hög nivå vet jag inte ens om det finns några.
Däremot är jag tveksam till hur många av dessa fått väktar- eller polishundsgodkännande som hade en chans i utställningsringen.
Kör själv rottis med väktarhundsgodkännande som mål, men är medveten om att utställningsringen är bara att glömma delvis därför han är "opapprad", men även för att han är typ 10 kg för lätt fast han är maxad i höjd, helt enkelt alldeles för lätt i modellen. Misstänker att en av de första kommentarerna jag hade fått om jag hade kunnat ställa honom är att göda upp honom :-S

/Camilla

Jag ser faktiskt inget problem. De får antingen:
a) köpa hund
b) låta bli
c) separera/göra slut

Prioriteringar.

Jag ser faktiskt inget problem. De får antingen:
a) köpa hund
b) låta bli
c) separera/göra slut

Prioriteringar.

:bow::bow::bow:

Mitt X blev X bla för att han yttrade saker som "men du har ju redan en hund då behöver du väl inte en till, du kan ju träna med den du har!" och ansåg att långa middagar var viktigare än djurens väl och ve.

Så i mitt fall är det mer än klart vilket valet skulle bli: Alltid djuren.

Men så skulle jag öht inte vilja leva med nån som tycker att djurträning är som vilken annan hobby som helst.

/Migo

Problemet är att sambon sagt ja först och sen ändrade sig när det var dax för hunden att flytta in, vilket står i första inlägget.

Precis, inte heller det kan väl kallas att gå halva vägen? Tycker det är dåligt gjort och skulle aldrig behålla en sådan sambo.

KL

Ja det håller jag med om.. Men att den ena partnern säger att "Men du kan ju börjar med tennis eller dans istället?". Då är vi inne på något helt annat än att försöka mötas på halva vägen, tycker jag.

Precis!
Bara iden att tala om for ens partner vad de ska ha for hobby ... sarskilt om det inte ar en hobby man har sjalv och vill att de ska ta upp for att man ska gora det tillsammans. Det ar inte bara respectlost, det visar att man inte bryr som om vem ens partner ar ... det ar viktigare med den 'immage' partnern visar utat an personen hon ar och vad som ar viktigt for henne.
Om han bara hade satt sig emot att ha en hund till, men att ens forsla att hon skaffar sig hobbys som dans och tennis istallet for att jobba med hundar visar, i min mening, att han inte bryr sig om henne som person.

Det tycker jag inte heller men ofta blir diskussioner av den här typen helt svartvita, dumpa skriker alla åt höger och vänster som det vore så himla lätt, men jag har inte träffat många personer som har varit helt felfria, dom flesta brukar ha dåliga sidor och man får ta det onda med det goda.

I detta fall tycker jag att ts blivit helt överkörd i frågan och dessutom känns det inte riktigt sunt att uttrycka sig om ens sambos hobby som 'ofin'.

Som några redan skrivit får man prioritera, hur viktigt är det för mig att ha hund? Går det inte att komma överens ifrågan kan man väl pröva särbolivet istället innan man gör något så drastiskt som att avsluta ett i övrigt bra förhållande för att ens käresta inte vill ha hund.

Däremot om den blir negativ och helt enkelt är jävligt dryg runt saken blir det också en annan sak, d handlar det ju inte om att ha hund eller inte utan brist på respekt för varandra och ens interssen.

Mina two cents.

Var då?

Säger inte emot, men hur många tränar/tävlar med de ambitionerna? För många medel-Svensson-brukshundsägare är ett godkänt resultat i högre klass/LP3/godkänd patrullhund osv alldeles lagom ambitionsnivå. Och ett utställningschampionat på det kanske.
För oss, som förutom hund har jobb, barn, eget företag och har haft häst så är en allround-rottis ur snygga brukslinjer alldeles lagom mycket hund, begränsningarna tävlingsmässigt ligger hos oss - hunden räcker och blir över till det vi vill göra.

sambon klagade på mina pållar och tiden och intresset blev genast mkt mindre för dem...däremot kom hundintresset fram till max! sålde hästarna tillbaka till uppfödarna men vovvarnar skulle jag aldrig göra mig av mig! Lätt Val!! Även efter 13 år....

Det är så viktigt att man i ett förhållande tillåter varandra att få utlopp för de intressen man har, annars kommer det nog inte hålla i det långa loppet.

Skulle min sambo "förbjuda" mig att ägna min fritid åt mina hundar och hästen, så skulle jag blir så grymt olycklig och antaligen hellre valt att gå skillda vägar

Tack för alla era svar!

Sambon bad om ursäkt igår kväll och sa att självklart ska jag få en till hund om jag vill ha det!:D Han sa förlåt flera gånger och sa att det inte var meningen att göra mig ledsen.

Så igår kväll hämtade vi våran lilla Turbo!:love: 9 månader är han.

Han har kissat inne två gånger, riktigt ordentligt så det stänkte upp på tapeterna och på mattan. Men men, det blir bra:)

Han har försökt busa hela natten med Nanush (våran andra hund) Nanushan tycker om att busa men inte i den skalan som Turbo vill.

Han dricker upp allt vatten som finns, går även till toaletten och dricker märkte jag. Frågade ägaren och då fick han bara vatten ett par gånger om dagen..

Han kan inte något kommando, sitt, ligg, stanna osv vet han inte alls vad det betyder. Gå i koppel, flyger som en vante efter honom. Så det får vi träna på:)
Ägaren sa till oss, om han ska gå fint så gör ni såhär: Sätter upp halsbandet bakom öronen, och lyfter upp honom samtidigt som ni går.
Sambon har redan fastnat för honom så just nu lutar det åt att han får stanna:love:

Ägaren sa inte hej då till Turbo utan sa bara att han hoppades på att vi skulle köpa honom så han slapp få tillbaka honom..

Fick en sån trevlig bild av ägaren när vi pratade i telefon men när vi träffades så kändes det lite konstigt..

Jaja, nu är han här iallafall:D:love: Bilder kommer i eftermiddag!

Senast ändrad:

GRATTIS!!!!!!!

Vilken ras är hunden??
Och så hoppas jag att ni inte följer fd ägarens tips om halsbandet bakom öronen och lyfta.......;)

Tack så mycket!:D

Ska ut och knäppa några bilder nu, det blev en Rottweiler:)

Jo, jag har en fråga om röntgen. Kan vi hd/ad röntga samt ögonlysa honom nu? Pratade med ägaren och det var OK innan vi köper honom. Då blir det väl preliminärt inne på skk? Om hans resultat ser bra ut, måste han då röntgas om vid 1 år? alltså om 3 månader.

Är lite nojjig över detta då jag inte vill ha en till hund med höft/armbågsfel.

Koppelträningen går framåt, nu drar han inte omkull mig. Tur att våran andra hund är så snäll så man knappt märker av honom, hade nog inte gått med två hundar som dragit i kopplet.

Hans halsband får sitta kvar nere på halsen (ej bakom öronen). Jag vill att han ska kunna gå i slakt koppel bredvid oss på promenaderna, finns inget värre än hundar som drar av en handen. Vi får dock vara glada över att han inte bryr sig om andra hundar som vi möter.

Sambon har oxå visat intresse, har gått ut med dem utan att jag har frågat honom. Han frågade tillome mig om vi inte skulle åka till djuraffären och köpa hundgodis nytt halsband:D Vi passade på att väga Turbo inne i djuraffären, 41,5 kg väger han.

Senast ändrad:

Alltså, ursäkta men jag blir så jäkla trött på det där snacket!!!
Bara för att en ras inte visar framfötterna i höga klasser betyder väl inte det att det inte går att jobba med hunden?
Det finns väl några mer mellanlägen än inget och allt.
Bara för att man vill ha en hund att träna med så betyder väl inte det att man ska ha ett hysteriskt monster som kan ta en till SM???
Dom hundarna kräver i regel mer än vad en normal hobbyaktiv hundägare kan och vill ge. Då är det väl sjukligt onödigt att skaffa sig en sån?
Jag vet flera jätteduktiga och trevliga rottisar som ägarna tränar med för att det är roligt, inte för att nå SM!!

Vad roligt!! Lycka till :-)

Finns där nån kul Brukshundsklubb i er närhet, skulle jag absolut leta mig dit om jag var ni!! Där finns kurser som passar alla, inkl en brötig Rottis som inte blivit så uppfostrad än ;-)

Fick ni hans papper, dvs är han reggad......?

Här kommer lite bilder:)

bild.jpg

DSC03943.jpg

Ska ringa till bruks i morgon och kolla, har för mig att det skall börja nån kurs i April:) Eftersom vi har honom på prov så har vi inte fått hans papper, men fick se dem när vi hämtade honom.

Senast ändrad:

Vilken sötnos! Gillar hans huvud :love: Får man fråga vad har har för stam? PM:a om du inte vill skriva ut det, frågar bara för att jag tycker han påminner mycket om vår tik i den åldern :)

Angående röntgen så kan ni preliminärröntga honom nu, men det måste göras om tidigast på ettårsdagen för att få de officiella resultaten. Ögonlysning har jag inte hört att man gör innan ett års ålder, generellt så är det väldigt ovanligt med allvarliga ögonfel på rottweiler (är min uppfattning iaf).

Han låter ganska tung för att vara såpass ung, men han ser ju inte övergödd ut... Har du nån gissning på hur hög han är?

Tillägg: Rekommenderar starkt att du försöker få plats på ett MH med honom! Framförallt för att rasen behöver statistiken, men sen är det rätt så kul också.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 263
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 454
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka