Jag förstår verkligen att det inte var såhär du ville att det skulle bli när du försökte prata med honom. Det låter som hela hundfrågan har blivit infekterad…Lyfte frågan nyss igen och det blev inte bra alls. Jag inledde med att jag ville prata med honom. Sen frågade jag lugnt och sansat om han kunde tänka sig en annan ras. ”Nej”, fick jag till svar. ”Så du kan inte tänka dig att uppfylla mina önskemål och drömmar?” Han kontrade med att han också hade drömmar minsann. ”Ja, men jag hindrar väl inte dig från det?” (Yrkesval). Do it, sa jag. Han påpekade än en gång att jag tjatar och tjatar. Han sket i vilket nu. ”Det finns ingen respekt. Köp då, köp då, köp då!” Med väldigt irriterad röst.
Hur kul känns det att göra en ”hundresa” utan ens partner? Som är helt anti. Jag antar att jag får lägga mig.. och vara bitter över detta resten av mitt liv
Men hade jag varit du hade jag tagit ett djupt andetag och återgått till mig själv och mina tankar. Bestäm dig för vad DU vill. Han är tydlig med sin ståndpunkt, låt honom vara det och sluta försöka övertala. Bekräfta istället och säg att du förstått hur ovillig han är till detta, men om faktum kvarstår att det är en dröm för dig kommer den här hunden komma emellan er oavsett om den tas hem eller ej. Antingen blir du ledsen och bitter på honom för att det inte blev en hund, eller blir han det på dig för att hunden kom.
Berätta/Informera att nu har du tänkt och väljer vägen som gör dig bäst och hoppas han kan leva med det. Att du är villig att kompromissa med vissa delar men var tydlig med att det för dig handlar om en hund, inte hela ert förhållandes vara eller icke vara. Du väljer att skaffa hunden, tråkigt att han tycker det känns jobbigt och du hoppas det kommer kännas bättre efter hand, men det är inte du som bestämt att ni därmed skulle flytta isär. DET ultimatumet var det ju din sambo som ställde och får stå för själv. Tycker det är fel av honom att likställa ditt hundköp med att du gör slut, när det i själva verket är han som väljer att avsluta i praktiken…
Hoppas ni reder ut det