• Avel
  • Trådstartare Trådstartare JumpForMyLove
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sambesi?

Och då undrar jag varför så många tror att det ena måste utesluta det andra, det finns många hästar som räcker till för de svåraste klasserna som utan vidare skulle kunna ridas av vilken "medelmåtta" till ryttare som hellst i alla fall inom hoppningen. Sätt dig och titta bakom kulisserna på framridningen/parkeringen/uppstallningen när det är tävlingar med svårklass hoppning och se med egna ögon hur "extremt" besvärliga och nerviga dessa hästar är......och då är de så okomplicerade trots höga foderstater och toppkondition.
Ta ner en sådan häst på normalfoderstat och normalkondition och du har nästan en ridskolehäst.

Kan inte annat än att hålla med, och så undrar jag vart alla dessa besvärliga oridbara halvblod finns. Jag har inte hittat några större samlingar någonstanns.. faktiskt. Det låter verkligen som vi har ett problem med temperamentet på våra hästar och skulle någon utlänsk intressent hitta trådar som denna så får vi inte den som kund iallafall.
Seriöst, jag måste vara blind, döv och okänslig men de flesta "halvblod" jag har ridit och hanskats med har varit trevliga individer, och jag har inte bara ridit mullehästar. Även tävlingshästar i hög kondition har jag fått äran att hantera och rida, men inte heller dessa har varit människoätande odjur som kastar av innan man kommit upp och om man kommer upp så får man hålla sig fast för här vankas det sken. Har jag bara haft tur? Lever jag i en rosa bubbla? Eller är det så att det som jag uppfattar som lagom känsligt och frammåt uppfattas som livsfarligt för andra? Knappast troligt eftersom jag är en glad hobbyryttare och ganska försiktig av mig.
/U

Nu är varken jag eller maken aktiva inom hoppning (längre), maken har ju också varit hingsthållare till två godkända halvblodshingstar som verkar inom främst avel för hopphästar.

Jag tänker på dressyrsidan främst, där det många gånger på gräsrotsnivå syns på tok för avancerade hästar med allt för gröna/oskickliga ryttare på ryggen. Absolut vanligast är ju att förstöra en fin unghäst genom att sitta och tjuvhålla eftersom man inte kan sitta ner/behhärska hästens gång annars (stort steg är inte alltid lätt att sitta till!).

På hoppbanorna tycker jag man ser skarpa hästar som flår runt i livsfarligt tempo och inte helt sällan slår sig eller sin ryttare eftersom det saknas kontroll. Med rätt (mer avancerad) ryttare hade detta hänt mer sällan.

Jag står granne och delar ridvägar,- hus och by med två stora inackorderingsstall med bra träningsmöjligheter och ser många ryttare som inte rider ut sina hästar. Det är MÅNGA gånger i veckan den här tanken kommer.

På hoppbanorna tycker jag man ser skarpa hästar som flår runt i livsfarligt tempo och inte helt sällan slår sig eller sin ryttare eftersom det saknas kontroll. Med rätt (mer avancerad) ryttare hade detta hänt mer sällan.

Visst, det förekommer en hel del, men oftast i dom lättare klasserna faktiskt. Ryttare på gräsrotsnivå klarar kanske inte av en häst med mycket temp. i hög tävlingskondition, men en sådan ryttare ska inte ha en sådan häst. Alldagliga allroundhästar finns det gott om, tycker inte att man ska ha som mål att ta fram flera sådana.

Och man kan ju undra varför det alltid är de icke-godkända hingstarna som skulle ge avkommor med så otroligt bra temperament och ridbarhet?
De godkända hingstarna har ju iallafall fått betyg på temperament och ridbarhet.

Jag har inga problem att använda en hingst som inte är gdk av ASHV, men av annat förbund. Dock inte Sambesi.

Jag vill föda fram tävlingshästar, inte kossor. :devil:

Spelar ingen roll om han är gdk av sju andra avelsförbund, jag kan för mitt liv inte förstå varför han blivit det. Finns hästar gdk i ASHV som jag aldrig skulle kunna tänka mig att använda heller.

Jag håller med att alldagliga allroundhästar inte är något avelsmål, men jag tycker det är väl enkelspårigt att se det svart eller vitt, skarpt eller alldagligt. Nä, vettigt temperament behöver väl - och ÄR! - inte alldagligt.

Kan inte annat än att hålla med, och så undrar jag vart alla dessa besvärliga oridbara halvblod finns. Jag har inte hittat några större samlingar någonstanns.. faktiskt. Det låter verkligen som vi har ett problem med temperamentet på våra hästar och skulle någon utlänsk intressent hitta trådar som denna så får vi inte den som kund iallafall.
Seriöst, jag måste vara blind, döv och okänslig men de flesta "halvblod" jag har ridit och hanskats med har varit trevliga individer, och jag har inte bara ridit mullehästar. Även tävlingshästar i hög kondition har jag fått äran att hantera och rida, men inte heller dessa har varit människoätande odjur som kastar av innan man kommit upp och om man kommer upp så får man hålla sig fast för här vankas det sken. Har jag bara haft tur? Lever jag i en rosa bubbla? Eller är det så att det som jag uppfattar som lagom känsligt och frammåt uppfattas som livsfarligt för andra? Knappast troligt eftersom jag är en glad hobbyryttare och ganska försiktig av mig.
/U

Jag har sett en hel del hästar som jag absolut inte skulle vilja ha själv (som glad amatör), eftersom de har för mycket skärpa och nerv för mig. Som ger sina ägare permanenta ryggskador, eller aldrig ens kommer ut pa tävlingsbanan trots kapacitet atminstone till Msv för att deras ryttare inte kan kontrollera dem. I vissa fall har de haft prestationsstam (och faktiskt i vissa fall kommit till en skickliogare ryttare och da fungerat bra), i andra fall bara skarp stam.

Sa nog finns det hästar vars temperament gör dem olämpliga som tävlingshästar i lätta klasser för hobbyryttare. Bade svenskstammade och andra.

Därmed inte sagt att de skulle utgöra majoriteten, det tror jag inte. Eller att kapacitet och svart temperament gar hand i hand.

Jag har inga problem att använda en hingst som inte är gdk av ASHV, men av annat förbund. Dock inte Sambesi.

Spelar ingen roll om han är gdk av sju andra avelsförbund, jag kan för mitt liv inte förstå varför han blivit det. Finns hästar gdk i ASHV som jag aldrig skulle kunna tänka mig att använda heller.

Då är du och jag på samma nivå.
Jag har heller ingen ambition att använda Sambesi, det är ingen hingst som tilltalar mig.
Men jag anser fortfarande att det är bättre att använda en hingst som är godkänd av ett riktigt förbund (oavsett vilket) istället för att ta grannens hingst eller nån som är avelsvärderad.

Börjar bli tjatigt nu, men jag håller med.

Tycke och smak ska man inte diskutera, var och en blir salig på sin fason. MEN att använda en i alla fall aveslvärderad hingst borgar ju för att någon satt ett "DUGER" - märke.

Och jag tycker absolut att man ska välja fritt efter eget huvud, gärna med stöd från någon som kan kontrollera det egna valet om man inte har tillräcklig erfarenhet.

Buskavel är dock inget för mig, just nu ligger det många på blocket.se som är så vidriga att man vill gråta. Avlad på halvsyskon, kusiner, efter icke godkända hingstar efter icke godkända fäder, undan felbyggda ponnies och varmblodiga travare. Vad vill man med den aveln? Vad är avelsmålet? Att få in 3000 kr för fölet på hösten?

Givetvis finns det hästägare som köpt en häst som är för mycket för dem, men jag vet inte om det verkligen kan skyllas på att det inte finns annat att välja mellan, något har ju gjort att de valt att köpa just den hästen. Man måste ju inte köpa en häst för att den råkar vara till salu. Jag skulle iallafall inte köpa en häst som jag inte kände att den passade mitt temperament och mod. Stämmer det inte na¨tr man köpt och upptäcker det så får man ju byta ner sig till en mer sansad modell. Jag vet att det finns hästar som är både lugna, arbetsvilliga och ridbara, men alla är inte efter Robin Z, Cortez, Cardento och Quite Easy, vilket många tävlingsryttare verkar tycka att det ska vara för att inte vara en allt för udda stam.

Sedan kan jag anse att utfodring och utevistelse inte är att underskatta när det diskuteras heta hästar. Om hästen får en massa kraftfoder och inte år komma ut i hage pga skaderisk, regn eller nedsmutsningsrisk måste den ju få göra av med energin på något annat sätt.

Inte vetenskapligt alls, bara mina egna reflektioner..

/U

Sedan kan jag anse att utfodring och utevistelse inte är att underskatta när det diskuteras heta hästar. Om hästen får en massa kraftfoder och inte år komma ut i hage pga skaderisk, regn eller nedsmutsningsrisk måste den ju få göra av med energin på något annat sätt.

Det tror jag säkert, det gäller dock ingen av de hästar jag tänkte pa. De gar i hagen, har en bra foderstat och lever ett helt normalt hästliv. Det behöver ju inte vara att hästen är het och pigg, utan lika gärna att den är istadig, far spel, tar över, osv. Lite knepigare hästar som behöver en erfaren, skicklig, sadelfast ryttare, helt enkelt.

Givetvis fanns det andra hästar att välja mellan när de köpte häst - det finns det ju alltid, men du efterlyste knepiga halvblod som inte lämpar sig för lättklassryttare, och jag har i alla fall sett ett koppel sadana.

Det var ju inte att jag efterlyste knepiga hästar för det vet jag att det finns sådana med,. Jag menade mer om det verkligen var ett så stort problem som det verkar vara i alla dessa trådar. Det verkar ju verkligen som det största problemet med SWB är att de är oridbara och har dåligt temperament.. och har dålig hållbarhet etc. Jag ville bara säga att jag inte alls delar den uppfattningen, och det är jag glad för.
Hur många trådar har det inte skrivits om hur knepiga, svårridna etc. halvblod. Jag ska erkänna att de knepigaste hästarna jag träffat varit varmblodstravare även om de flesta där fakiskt varit riktigt trevliga de med. ;)
/U

Det tror jag säkert, det gäller dock ingen av de hästar jag tänkte pa. De gar i hagen, har en bra foderstat och lever ett helt normalt hästliv. Det behöver ju inte vara att hästen är het och pigg, utan lika gärna att den är istadig, far spel, tar över, osv. Lite knepigare hästar som behöver en erfaren, skicklig, sadelfast ryttare, helt enkelt.

Givetvis fanns det andra hästar att välja mellan när de köpte häst - det finns det ju alltid, men du efterlyste knepiga halvblod som inte lämpar sig för lättklassryttare, och jag har i alla fall sett ett koppel sadana.

Fast jag tror att du hittar anledningen till väldigt många av dessa knepiga hästarna att dom inte har fått någon ordentlig grundutbildning. Känns som vi i sverige i stort sett helt tappat bort det där att det ska vara rutinerade ryttare på orutinerade hästar och tvärtom.

Och har man som vi idag har med halvbloden oftast en väldigt ambitiös och ridbar häst, så kan det bli väldigt fel med den orutinerade ryttaren på den orutinerade hästen.
Ser man till dom äldre traditionerna när ridsporten fortfarande var överklassen eller militärens sport så fanns alltid resurserna att köpa en läromästare först, medans idag köper många unghästar som sin första egna häst, men egetligen inte erfarenheten att kunna utbilda den.

/Camilla

Jag rider ett sto e: Sambesi hon är inte så mycket utb. pga sjukdom hos ägaren. Men jag har ridit henne ett tag nu och hon är otroligt gosig och snäll men vaktar sin mat. Har mycket humör vid ridningen men det går att komma överrens, hon ger sig. Tycker det är roligt med jobb. Otroligt fin trav och ok galopp, som säkert blir bättre när hon stärkt upp sig. Hon är inte så stor, 163 cm. En lugn och cool häst.

Låter trevligt. Sattsar på att min heller inte ska bli så stor, 163 är perfekt för mig...

Någon som vet några hormoner som gör att dom inte växer så mycket,;) han är 5 månader nu och 163 ca kommer han lätt att ha passerat som 1 åring :o

Nickar instämmande...

Jag skrev i en annan tråd (och blev nästan lynchad efteråt:rofl:)...

Jag har en hel flock skäckar gående på gården - av ras SLB:devil:
Det räcker alldelles utmärkt för mig....

Hur många framgångsrika tävlingshästar har du fött upp hittils eftersom du är sån expert?
Eller är det som vanligt mkt snack och lite verkstad ?

Glömde skriva att hon INTE är skäck utan svettfux med bläs och 4 vita strumpor.

Sen får man inte glömma att det finns ett sto bakom varje avkomma oxå!

gammal tråd, men de avkommor jag sett som är e Sambesi har varit riktigt skarpa. Men det verkar inte vara något som andra upplevt?

Liknande trådar

Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 015
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter