Sv: Sambesi?
Är Jeopardy SÅLD?!
Är Jeopardy SÅLD?!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Citat från dig:
Nej det är Simsalabim som är tillsalu. Han är enbart avelsvärderad så vitt jag vet.
Sambesi är ju godkänd åtminstone
Sambesi är väl inte mer godkänd här i Sverige än vad dom andra skäckhingstarna är? Dvs lika godkänd som Simsalabim, Zeb m.fl?
Tack för ett klokt och mkt bra inläggJa men Sambesi är ju GODKÄND!
Ingen av de andra skäckhingstarna som du tagit upp är ju godkända, varken i Sverige eller i nåt annat förbund, utan enbart avelsvärderade.
Som sagt bara för att man inte är godkänd av all-mäktiga ASVH så betyder inte det att det är en skithingst.
Lyckas man bli godkänd av 8 andra varav ett par riktigt bra förbund så kan man väl säga att den hingsten är lite bättre än de andra.
De utlänska proven är som bekant lite tuffare än de svenska.
Så av skäckhingstarna anser jag att Sambesi borde tillhöra de bättre eller tom den bästa, eftersom han genomfört ett riktigt bruksprov men godkänd som resultat, sen vilket jäkla land det är spelar fullständigt kvitta då han fortfarande genomfört ett bruksprov.
Avelsvärderingen i Sverige kan man väl jämnföra med ett skämt.
Men hej, vill du följa ASVH pipa så be my guest!
Det finns några av oss andra som tycker att det finns rätt många bra hingstar utanför Sverige som vi hellre använder än dom som finns i Sverige.
What ever make your boat float!
Tänk vad många kan vara negativa, om inte så många vore så negativa till alternativ till ASVH's hingstar skulle säkert svensk avel vara mkt mer framgångsrik. Fortfarande tror många att sverige är en skyddad verkstad där allt nytt och okänt ej göre sig besvär.Okej, så Sambesi är internationellt gångbar ?
Jag har sett honom i egen hög person göra plockepinn på 1,00 och 1,10 hoppning.
En hingst som har presterat ett godkänt bruksprov kan man förvänta sig mera av.
Okej, så Sambesi är internationellt gångbar ?
Okej, så Sambesi är internationellt gångbar ?
Det tycker jag är en viktig diskussion, som dessutom börjar komma offentligt också.
Vi producerar hästar för världens bästa ryttare. Men de som köper hästarna är sällan världens bästa ryttare. Och klarar inte av ett vasst temperament, eller gångarter i världsklass. Känsliga hästar kräver också känsliga och skickliga ryttare, och det kan gå väldigt fel om man matchar fel.
Alltså behövs hyggliga ridhästar i vettig klass, som går att rida, ha roligt med, tävla upp till MSV med - hobbyhästar kort sagt.
Jag hade också gärna tagit fram en superjättedyr häst, men vet att det inte hade gjort mig lyckligare för jag kan inte lägga 500 000 kr på att visa fram den så den blir annat än just - en hobbyhäst.
Korrekta, ridbara hästar måste vara eftersträvansvärt. Om de sedan är skäckiga eller fuxiga eller bruna MÅSTE spela mindre roll. Eller?
Samber har placeringar i svår dressyr och hoppning, och har en hel drös med godkända söner exporterade till england, tyskland, holland, irland, Usa och canada. Sambesi har helsyskon som tävlat framgångsrikt.Har han godkända söner ? Det visste inte jag.
Därmot så vet jag att Samber har presterat en helt del.
men om ston lämnat bra med sambesi, varför helt plötsligt byta hingst?
och varför sälj sambesi och köpa godkänd jeopardy?
ÅH, så bekvämt att någon har samma inställning OCH orkar formulera sig vettigt! Jag håller med i allt.