• Avel
  • Trådstartare Trådstartare JumpForMyLove
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sambesi?

Citat från dig:
Nej det är Simsalabim som är tillsalu. Han är enbart avelsvärderad så vitt jag vet.
Sambesi är ju godkänd åtminstone

Sambesi är väl inte mer godkänd här i Sverige än vad dom andra skäckhingstarna är? Dvs lika godkänd som Simsalabim, Zeb m.fl?

Ja men Sambesi är ju GODKÄND!
Ingen av de andra skäckhingstarna som du tagit upp är ju godkända, varken i Sverige eller i nåt annat förbund, utan enbart avelsvärderade.
Som sagt bara för att man inte är godkänd av all-mäktiga ASVH så betyder inte det att det är en skithingst.
Lyckas man bli godkänd av 8 andra varav ett par riktigt bra förbund så kan man väl säga att den hingsten är lite bättre än de andra.
De utlänska proven är som bekant lite tuffare än de svenska.

Så av skäckhingstarna anser jag att Sambesi borde tillhöra de bättre eller tom den bästa, eftersom han genomfört ett riktigt bruksprov men godkänd som resultat, sen vilket jäkla land det är spelar fullständigt kvitta då han fortfarande genomfört ett bruksprov.
Avelsvärderingen i Sverige kan man väl jämnföra med ett skämt.

Men hej, vill du följa ASVH pipa så be my guest!
Det finns några av oss andra som tycker att det finns rätt många bra hingstar utanför Sverige som vi hellre använder än dom som finns i Sverige.

What ever make your boat float!

Ja men Sambesi är ju GODKÄND!
Ingen av de andra skäckhingstarna som du tagit upp är ju godkända, varken i Sverige eller i nåt annat förbund, utan enbart avelsvärderade.
Som sagt bara för att man inte är godkänd av all-mäktiga ASVH så betyder inte det att det är en skithingst.
Lyckas man bli godkänd av 8 andra varav ett par riktigt bra förbund så kan man väl säga att den hingsten är lite bättre än de andra.
De utlänska proven är som bekant lite tuffare än de svenska.

Så av skäckhingstarna anser jag att Sambesi borde tillhöra de bättre eller tom den bästa, eftersom han genomfört ett riktigt bruksprov men godkänd som resultat, sen vilket jäkla land det är spelar fullständigt kvitta då han fortfarande genomfört ett bruksprov.
Avelsvärderingen i Sverige kan man väl jämnföra med ett skämt.

Men hej, vill du följa ASVH pipa så be my guest!
Det finns några av oss andra som tycker att det finns rätt många bra hingstar utanför Sverige som vi hellre använder än dom som finns i Sverige.

What ever make your boat float!
Tack för ett klokt och mkt bra inlägg :bow::bow::bow:
Vi som föredrar internationellt gångbara hingstar och kan bilda oss en egen uppfattning anses ofta som besvärliga eftersom vi ifrågasätter det svenska systemet.

Okej, så Sambesi är internationellt gångbar ?

Jag har sett honom i egen hög person göra plockepinn på 1,00 och 1,10 hoppning.

En hingst som har presterat ett godkänt bruksprov kan man förvänta sig mera av.

Tänk vad många kan vara negativa, om inte så många vore så negativa till alternativ till ASVH's hingstar skulle säkert svensk avel vara mkt mer framgångsrik. Fortfarande tror många att sverige är en skyddad verkstad där allt nytt och okänt ej göre sig besvär.
Det är intressant att se hur hjärntvättade många är, och bara följer strömmen. Det är säkert därför tysk och holländsk avel är vida överlägsen den svenska.

Jag kan hålla med om att Sambesi inte är den mest internationellt gångbara hingsten men det jag ville belysa med mina inlägg och som jag tror "kioskansvarig" också for efter är att bara för att en hingst inte är godkänd här och av ASVH så behöver inte den vara sämre än någon annan som är godkänd av ASVH. Nu är kanske inte Sambesi det bästa exemplet men det var det som erbjöds just nu. :)
Det finns tusentals hingstar runt om i Europa som är bra, riktigt bra som vi inte har tillgång till här tackvare att de ej är godkända av ASVH men det är inget som hindrar oss att använda dom ändå om vi vill.

Hans avkommer ÄR faktiskt mer gångbara utomlands än vad dom är i sverige i af. Men sen beror det ju på vad du genmför med. Baloubet eller Sambesi? Visst hade dom flesta nog valt Baloubet där, inget att sticka under stolen med.

Men, Sambesi har faktiskt många godkända söner utomlands, och många godkända brödrar (E:Samber)

Hans avkommer kostar även det dubbla utomlands om du gemnför med vad du får för dom i sverige..

Sen kan jag ju villigt erkänna att jag tror inte att min "lilla" prins här hemma i stallet kommer att gå GP hoppning. Men en vettig sund häst som ställer upp för sin ryttare är faktiskt vad 90% letar efter när man ska köpa häst. (såklart inte om du letar häst på X-antal många hundra tusen) men det är det heller inte så stor % som gör.

Har han godkända söner ? Det visste inte jag.

Därmot så vet jag att Samber har presterat en helt del.

Det tycker jag är en viktig diskussion, som dessutom börjar komma offentligt också.

Vi producerar hästar för världens bästa ryttare. Men de som köper hästarna är sällan världens bästa ryttare. Och klarar inte av ett vasst temperament, eller gångarter i världsklass. Känsliga hästar kräver också känsliga och skickliga ryttare, och det kan gå väldigt fel om man matchar fel.

Alltså behövs hyggliga ridhästar i vettig klass, som går att rida, ha roligt med, tävla upp till MSV med - hobbyhästar kort sagt.

Jag hade också gärna tagit fram en superjättedyr häst, men vet att det inte hade gjort mig lyckligare för jag kan inte lägga 500 000 kr på att visa fram den så den blir annat än just - en hobbyhäst.

Korrekta, ridbara hästar måste vara eftersträvansvärt. Om de sedan är skäckiga eller fuxiga eller bruna MÅSTE spela mindre roll. Eller?

Det tycker jag är en viktig diskussion, som dessutom börjar komma offentligt också.

Vi producerar hästar för världens bästa ryttare. Men de som köper hästarna är sällan världens bästa ryttare. Och klarar inte av ett vasst temperament, eller gångarter i världsklass. Känsliga hästar kräver också känsliga och skickliga ryttare, och det kan gå väldigt fel om man matchar fel.

Alltså behövs hyggliga ridhästar i vettig klass, som går att rida, ha roligt med, tävla upp till MSV med - hobbyhästar kort sagt.

Jag hade också gärna tagit fram en superjättedyr häst, men vet att det inte hade gjort mig lyckligare för jag kan inte lägga 500 000 kr på att visa fram den så den blir annat än just - en hobbyhäst.

Korrekta, ridbara hästar måste vara eftersträvansvärt. Om de sedan är skäckiga eller fuxiga eller bruna MÅSTE spela mindre roll. Eller?

Och då undrar jag varför så många tror att det ena måste utesluta det andra, det finns många hästar som räcker till för de svåraste klasserna som utan vidare skulle kunna ridas av vilken "medelmåtta" till ryttare som hellst i alla fall inom hoppningen. Sätt dig och titta bakom kulisserna på framridningen/parkeringen/uppstallningen när det är tävlingar med svårklass hoppning och se med egna ögon hur "extremt" besvärliga och nerviga dessa hästar är......och då är de så okomplicerade trots höga foderstater och toppkondition.
Ta ner en sådan häst på normalfoderstat och normalkondition och du har nästan en ridskolehäst.

Jag håller helt med dig ang. temperament etc inom halvblodsaveln. Men vad jag inte förstår är att inte halvblodsavlare tar upp denna diskussion med sitt avelsförbund, varför inte ASVH:s avelsmål diskuteras och kritiseras. Jag tror tyvärr att framtiden för SWB ser ganska mörk ut i Sverige, eftersom det avlas på tävlingshästar och inte ridskole-och hobbyhästar med hållbarhet och sävligare temperament. Och jag tror inte att de sistnämnda hästarna kommer på köpet sas när den tilltänkta tävlingsindividen inte håller måttet på tävlingsbanorna.
Jag tror att fler och fler potentiella köpare till SWB kommer att köpa hästar av andra raser som bättre passar en hobbyryttare. Jag fattar inte att inte fler halvblodsuppfödare är jätteoroliga för denna utveckling eftersom det knappast kommer att löna sig i framtiden att avla halvblod (det gör det ju inte ens idag iofs). Jag tror t ex inte att islandshästarnas popularitet skulle vara så stor bland t ex medelålders kvinnor om halvbloden hade ett bättre rykte och temperament. Men ASVH verkar ju ha stirrat sig blinda på tjusiga tävlingsresultat och de allra bästa ryttarna, men den stora massan då? Vad ska de rida på egentligen? Jo, de kommer att strunta i halvbloden och köpa andra raser. För ärligt talat, så stor kundkrets finns inte bland tävlingsryttare, utan man måste nog kunna attrahera andra grupper också om man vill sälja sina avkommor.

Har han godkända söner ? Det visste inte jag.

Därmot så vet jag att Samber har presterat en helt del.
Samber har placeringar i svår dressyr och hoppning, och har en hel drös med godkända söner exporterade till england, tyskland, holland, irland, Usa och canada. Sambesi har helsyskon som tävlat framgångsrikt.
Man kan ha olika åsikter om en hingst, men ingen kan ta ifrån Sambesi att han är godkänd i flera avelsförbund utomlands, samt att han kommer från en prestationsäker stam.

Helt sant.

Tyvärr verkar själva individen inte leva upp till vad iallafall ajg förväntar mig av en godkänd hingst oavsett vart den är godkänd.

Många av stona har som skrivits tidigare i tråden många avkommer var med Sambesi. Och sen är där en del av de yngre som har honom som pappa, morfar eller dyligt.

Klart att om man har olika hingstar att man kanske vill prova med båda.
Ge Sambesis avkommer en tid till att växa och kanske visa något?
Det är ju inte lönt att bara avla med samma hingst där avkomma efter avkomma kanske inte presterar något?

Enligt min åsikt är det bättre att "varva" lite, se vad som kommer fram.

Sen kan jag själv tycka att Lena säljer sina avkommer till ett lite väl lågt pris. Många av stona har en väldigt trevlig stam som oavsett hingst borde ge mer attraktiva avkommer.
Med påföljden att dom kanske hamnar hos ryttare som inte har några större tävlingsambitioner utan köper hästen för färgens skull coh tempramentet som är önskvärt hos en hobby häst.
Och inget fel med det, all heder åt trevliga hästar som jag tidigare skrivit, MEN, jag tycker att det blir som att hon själv kanske tycker att avkommorna är inget värda och det ge samma syn från andra..
(hoppas att ni fatta mitt luddiga medelande;))

Liknande trådar

Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 015
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka