• Avel
  • Trådstartare Trådstartare JumpForMyLove
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sambesi?

Sambesi är inte godkänd i Sverige.

Har jag påstått det?
Om du har läst hela tråden så ser du att jag skrivit det i två andra tidigare inlägg.
Han är inte godkänd i Sverige nej, men i 8 andra förbund, flera av dessa godkända i ASVH.
Världen är lite större än ASVH och man behöver inte nitiskt använda hingstar som är godkänd av dom. Utan man kan gå på vad andra förbund har godkänt om man vill.

Sambesi är inte godkänd i Sverige.
lilla vän, innan du uttalar dig borde du kanske kontrollera fakta, det är nämligen så att på avelsvärderingsbeviset som du får när du avelsvärderat en hingst står det :Godkänd för allmän avel!
Sen är det en helt annan sak om hingsten är godkänd inom ASVH, men ordalydelsen :Godkänd för allmän avel, kan du aldrig ta ifrån Sambesi :idea::idea:
Det är precis samma sak med min arabhingst, han är godkänd för allmän avel, men jag påstår inte att han är godkänd inom ASVH.

Lite nyfiken blev jag allt. Om det står "Godkänd för allmän avel", så undrar man ju vilken avel hingsten är godkänd för. Vilken avel är det? Är det ett allmänt godkännande att den är frisk och ser vettig ut och sedan skall den visas igen för lämplig avelsförening för att få godkänd avkomma?
/U

Den är väl godkänd av SH dvs Svenska Hästavelsförbundet.

Alla rasföreningar ligger sedan under SH och har då egna regler om godkännande.
Tror att Sambesi är avelsvärderad för ASVH men är inte säker.

Jag kan nog ärligt säga att jag hade betäckt med honom även om han var brun/svart eller någon annan färg.
Jag valde mellan honom och en annan (avsh godkänd hingt) till mitt sto.
Eftersom hon har varit svår att få dräktig på semin så hon har gått tom i flera år ville jag ha en hingst på naturlig betäkning som ej stod för långt bort.
Då hade jag sambesi, nactus och uskudar att välja på.
Uskudar gick bort pga att jag hört mycket om hans humör.
Nactus gick bort pga tråkigt bemötande i telefon med hingstägaren.

Jag ville ha "igång" mitt sto, en trevlig hingst, färgen ÄR ETT PLUS då jag själv älskar skäckar men det finns ju inga garantier ändå.
Avkomman vill jag behålla själv då han är fantastiskt underbar och för att han blev en skäck.
Dock kommer han är bli gigantstor :o så säljs han senare är det pga att han blir förstor för mig...
Hade jag vetat innan att han lämnade stort hade ändå valet gått till nactus men det visste jag inte då...
Det ända positiva är att det är mer än hälften ** i mitt sto så han kommer nog inte att bli jätte grov...(hoppas jag i af) :p

Lite nyfiken blev jag allt. Om det står "Godkänd för allmän avel", så undrar man ju vilken avel hingsten är godkänd för. Vilken avel är det? Är det ett allmänt godkännande att den är frisk och ser vettig ut och sedan skall den visas igen för lämplig avelsförening för att få godkänd avkomma?
/U

Det här med "godkänd för allmän avel" gällde tills avelsvärderingstvånget upphävdes för något år sedan, tidigare var det förbjudet att använda hingst till andra ston än sina egna om han inte var avelsvärderad. De behövde alltså inte uppfylla någonting mer än att den inte hade synliga defekter enligt kassaktionslistan vid avelsvärderings tillfället för att få texten "godkänd för allmän avel" när de väl genomgått en avelsvärdering i SHs regi. Detta för att det skulle finnas en typ av "varudeklaration" från någon annan än hingstägaren på hingsten, dock spelade det sedan ingen roll om hingsten så fick 3 och 4 rakt igenom han blev ändå gdk för att användas i allmän avel. Bättre text hade väl varit "tillåten att användas i allmän avel" då vissa mindre kunniga tror att det där godkänd betyder mer än vad det gör.
Nu förtiden är alla hingstar godkända för allmän avel efter att de genomgått en veterinärbesiktning som intygar att de är fria från de deffekter som står på kassaktionslistan, därmed inte sagt att det går att regga avkomman hur som hellst i olika avelsföreningar.

Lilla vän? Sambesi ger inte gröna papper i Sverige om man inte reggar fölen utomlands först.

Du kan ju läsa gylles inlägg och fundera lite till på vad jag syftade på.

Sen ett tips! Att vara nedlåtande är inget vidare sätt att behandla andra på. Det ger knappast respekt från andras håll.

Senast ändrad:

Har jag påstått det?
Om du har läst hela tråden så ser du att jag skrivit det i två andra tidigare inlägg.
Han är inte godkänd i Sverige nej, men i 8 andra förbund, flera av dessa godkända i ASVH.
Världen är lite större än ASVH och man behöver inte nitiskt använda hingstar som är godkänd av dom. Utan man kan gå på vad andra förbund har godkänt om man vill.

Citat från dig:
Nej det är Simsalabim som är tillsalu. Han är enbart avelsvärderad så vitt jag vet.
Sambesi är ju godkänd åtminstone

Sambesi är väl inte mer godkänd här i Sverige än vad dom andra skäckhingstarna är? Dvs lika godkänd som Simsalabim, Zeb m.fl?

Citat från dig:
Nej det är Simsalabim som är tillsalu. Han är enbart avelsvärderad så vitt jag vet.
Sambesi är ju godkänd åtminstone

Sambesi är väl inte mer godkänd här i Sverige än vad dom andra skäckhingstarna är? Dvs lika godkänd som Simsalabim, Zeb m.fl?
Sambesi är ju godkänd i flera utländska avelsförbund, och det är stor skillnad på honom och Simsalabim Zeb osv som endast är avelsvärderade i sverige. Så frågan är ju om svenska avelsvärderingsnämnden är så mkt mer duktigare än flera tyska/holländska förbund? Om det är så, varför importeras då en massa hingstar från utlandet när svenska aveln är bäst?:confused:

Lilla vän? Sambesi ger inte gröna papper i Sverige om man inte reggar fölen utomlands först.

Du kan ju läsa gylles inlägg och fundera lite till på vad jag syftade på.

Sen ett tips! Att vara nedlåtande är inget vidare sätt att behandla andra på. Det ger knappast respekt från andras håll.

Nu är det väl så att dom stoägare som använder Sambesi gör det för dom gillar hingsten, och om det sen blir skäck är det ett plus. Jag tror nog dom skiter fullständigt i om det sitter några småpåvar på ett diskussionsforum och märker ord om en hingst är avelsvärderad eller godkänd...:D

Jag red under rätt lång tid ett sto efter Sambesi-Ceylon-Emir. Hon va inte så stor, ca 158-160 cm knappt skulle jag tippa. Hoppar mycket trevligt, är rädd om sig och kvick och vändbar. Dock inga direkta gångarter, rör sig ganska ordinärt.

Här är några bilder!

CNV00061.jpg

CNV00019.jpg

CNV00001.jpg

Ojsan, småpåvar hit och dit..

Sambesi gick bruksprov och blev inte godkänd. Han gick bland prestationshingstarna och gjorde inte någon glad. Hans avkommor får inte automatiskt gröna papper. För vissa som bedriver avel är det viktigt med färgen på pappren. För andra är färgen på hästen viktigare.

Jag tror faktiskt att just den hingsten inte fått så många ston alls om den varit något annat än en skäck. Varför liksom, vad exakt har han att tillföra som andra hingstar saknar ?

Intressant att inte ens ägaren verka betäcka med honom utan väljer sin andra hingst?

Snabb koll på hemsidan gav vid hand att 50 % av stomaterialet var närbesläktade med S. och vad jag såg i rullorna hade de Sambesi-fria stona rätt många S.-föl redan.

Vet inte vilken bedömning du gör, men i mina okunniga ögon är det inte jättekonstigt.

En av de absolut trevligaste hästar jag någonsin suttit på råkar vara en skäck efter Sambesi, jag kan vara färgad av den upplevelsen. OTROLIGT temperament.

Jag får väl kontra tillbakla då ;) en av de tråkigaste hästar vi någonsin har haft på tillridning var efter ...Sambesi...:D

Seg, tråkig, ingen takt och allmänt tjurig... fya då...

MEN sanningen är den att jag aldrig mött någon mer efter hingsten så jag uttalar mig enbart om dennna enda individ:angel:

Jag kan nog ärligt säga att jag hade betäckt med honom även om han var brun/svart eller någon annan färg.
Jag valde mellan honom och en annan (avsh godkänd hingt) till mitt sto.
Eftersom hon har varit svår att få dräktig på semin så hon har gått tom i flera år ville jag ha en hingst på naturlig betäkning som ej stod för långt bort.
Då hade jag sambesi, nactus och uskudar att välja på.
Uskudar gick bort pga att jag hört mycket om hans humör.
Nactus gick bort pga tråkigt bemötande i telefon med hingstägaren.

Jag ville ha "igång" mitt sto, en trevlig hingst, färgen ÄR ETT PLUS då jag själv älskar skäckar men det finns ju inga garantier ändå.
Avkomman vill jag behålla själv då han är fantastiskt underbar och för att han blev en skäck.
Dock kommer han är bli gigantstor :o så säljs han senare är det pga att han blir förstor för mig...
Hade jag vetat innan att han lämnade stort hade ändå valet gått till nactus men det visste jag inte då...
Det ända positiva är att det är mer än hälften ** i mitt sto så han kommer nog inte att bli jätte grov...(hoppas jag i af) :p

Intressant tänkande när det gällde val av hingst. När det gäller bemötandet från Nactus ägare kan jag inte säga annat ¨¨an att jag blivit otroligt väl oc hseriöst bemött i alla kontakter óch jag skämdes över att hämta hem stoet från betäckningen för hon hade blivit så bortskämd med egen stor fin hage. Hade inte tvekat en sekund att återkomma till dem. Men det är vad jag vet om dem.
Enligt BLUP lämnar Nactus stort, men det verkar vara varierande. Kul att du är nöjd med ditt val.
/U

Nu är det väl så att dom stoägare som använder Sambesi gör det för dom gillar hingsten, och om det sen blir skäck är det ett plus. Jag tror nog dom skiter fullständigt i om det sitter några småpåvar på ett diskussionsforum och märker ord om en hingst är avelsvärderad eller godkänd...:D

Småpåvar? Märker ord? Det är ju inte samma sak? Du hade troligen reagerat om nån lagt ut en bild på en svart häst och kallat den fux. Jag struntar i vilka som använder hingsten, det var inte det jag påpekade.
Att Sambesi är godkänd i utländska förbund beror väl troligtvis på att han är importerad :idea: Hade han varit svenskfödd hade han kanske inte testats där alls. Och vem vet, även Zeb och Simsalabim kanske kan bli godkända i nått förbund någonstans.

men om ston lämnat bra med sambesi, varför helt plötsligt byta hingst?

och varför sälj sambesi och köpa godkänd jeopardy?

Liknande trådar

Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 015
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka