• Avel
  • Trådstartare Trådstartare JumpForMyLove
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sambesi?

gammal tråd, men de avkommor jag sett som är e Sambesi har varit riktigt skarpa. Men det verkar inte vara något som andra upplevt?

Vad var det för möderne på dem då? Med tanke på att det rör sig om en icke godkänd skäckhingst brukar det inte vara någon högre klass på stona.

Det vet jag inte riktigt eftersom jag sett dessa skäckar på tävling och inte kollat upp det :D Jag ska ev börja rida en Sambesi-avkomma där ägaren också sagt att hästen är skarp och mycket testande.
Precis som de många Sambesi-avkommor som folk skrivit om här, är han stor, över 170.
Vi får se vart det lutar :D

Vad vill man med den aveln? Vad är avelsmålet? Att få in 3000 kr för fölet på hösten?

Antagligen.....

:grin:

OK, gammal tråd, men ändå...:D

Jag tror att det är mycket okunskap, "rosa glasögon" och oförmåga att se och planera framtiden.

Man vill ha ett föl efter sitt korsnings-/trav-/för lilla sto, antingen för att det är så gulligt med föl, eller för att stoet börjar bli gammalt, eller för att kompisen vill ha en häst men inte har råd att köpa en etc.

Så när verkligheten kommer ikapp- kompisen tappar intresset, det råkade bli en hingst som inte kan stallas upp, det blev för svårt att hantera det gulliga lilla fölet, "Oj, blev det dubbla stallhyror på hösten!?" och liknande- då måste hästen säljas såklart.

Hur ofta hör/läser man inte att "men jag har inga krav på ras eller papper, det är individen som är viktigast!"? OK, så resonerar t.o.m. jag, men så köper jag en färdig sådan häst (för de finns ju liksom, i ganska stor mängd...), jag skulle aldrig komma på tanken att avla fram en sådan helt medvetet.

Ska jag någon gång avla på mitt sto vill jag göra det med någorlunda omsorg, inte bara för att få ett föl. För man vet aldrig om man måste sälja...

kl*
ser att tråden är gammal men ändå tänkte jag säga att jag har köpt en häst efter sambesi som har okej gångarter, ganska luftig galopp, han hoppar otroligt bra :)
ganska pigg häst som bara flyger över alla hinder :)

Liknande trådar

Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 015
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter