• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare majabergman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 2 576
Sv: Sällskap

Dessutom så vill jag självklart ha sällskap till honom men nu går det inte. Och jag tror nog han klarar sig i två månader mer eller mindre :P

hur skulle ni löst de om de nu va lag på de?
då hade ni vart tvugna att skaffa sällskap..och då skulle de ju ha gått..

sen är de inte så jobbigt att skaffa ett lösdrift..finns sånna färdiga att köpa..precis som de finns färdiga lättmonterade uteboxar att köpa...och ja slår vad om att hästen inte fryser med mycket hö och en varm bedd och om hästen är frusen ett varmt täcke.

o sen så är kalltstall..alltså stall som är lika kalla inne som de är ute..dom är mycket bättre för hästarna än varmstall...varmstall är till för människorna.

Senast ändrad av en moderator:

Ja då vet jag inte, göra sig av med hästen då. Du kan ju flytta själv till den här byn och se hur lätt det är då. Jag har inte tid eller råd att skaffa en till häst just nu heller, då det ska köpas ny bil och transport.

Men det blir ändå dyrare. Och när han blir svettig då, vart ska jag göra av honom då?

om han blir svettig så leder du honom torr..gör alltid ja med min häst..inga problem..tar de extrem lång tid för hästen o torka så klipper man den på dom ställen den svettas värst.

bara för att lagen om att hästar ska ha tillgång till nåt slags sällskap inte har kommit än betyder ju inte att man ska ha dom ensamma nu.

men men..de är din häst o du gör som du vill.
men tycker inte någon av dina ursäkter till att inte ha uteboxar o inte skaffa tillfälligt lösdrift är liksom..vet inte..de är liksom inget problem..
du ändrar anledningen hela tiden.
men säger inte att de är lätt..man man får ju ta de som går.
men du gör som du vill.

Att inte ha råd att bygga lösdrift är väl ett ganska stor anledning eller? :smirk:

Ändrar och ändrar? Det är samma anledningar...

du skrev förut att du inte kunde ha uteboxar pga att din pappa inte ville ha dom på gården..och pga av att de skulle bli för kallt..

de ser ja inte som nån anledning..

de är inte samma anledning som att inte ha råd..att inte ha råd..då har man ju inte råd o kan inte göra så mycket åt de..men då hade de väl bara varit o skrivit de direkt då?

Att bygga utebox har jag råd med, men inte LÖSDRIFT. Jag kan inte ha utebox för att det blir för kallt och att pappa inte vill ha det på gården. Det är samma anledning.

att man inte vill ha tillfälligt en utebox pga att man inte vill tycker inte ja är en anledning till att låta hästen vara helt själv..man får offra sej lite om man skaffar häst.

och kylan är inget problem för hästar..då är de faktikst mer problem i varmstall.

men jag har ju fortfarande inte råd med sällskapet, hajar du?

Kylan är visst ett problem då min häst tappar hull i kyla.

de finns täcken..sen så behöver de inte bli dyrt med en sällskapshäst..man behöver ju inte köpa någon..man kan ha den på foder eller bara låna någon om de går.

vill man så går de.

klart jag vill. Men den ska väl fortfarande ha mat eller?

Men skitsamma nu. Jag gör som jag vill med MIN häst. Du behöver inte komma på någon lösning åt mig för det var inte det jag ville.

hur skulle du ha råd med maten om 2 månader idåfall om du inte har de nu?

men visst..din häst ditt val..säger bara att ja aldrig skulle ha de o skulle gjort allt ja kunde för att hästen skulle slippa de.

Jag måste hålla med Uddatyp här i denna tråd. :bow:

Hästen ska ha hästsällskap naturligtvis. Från januari till juni är väl inte 2 månader? Det blir ju ca ett halvår. Övertyga din pappa om att bygga en utebox som en liten shettis eller nåt liknande kan bo i. Kylan är inget problem. På med dubbla täcken och ge mer hö om det blir riktigt kallt. I hagen kan ju hästarna gå tillsammans.

Ska du skaffa en till häst i sommar permanent eller bara tillfälligt över sommarbetet?

Hästar är flockdjur och tänk dig själv att inte umgås med någon människa på flera månader! Hoppas att du tänker om... Tycker så synd om hästar som står själva.

Alltså, utebox är FORTFARANDE inget alternativ.

Han ska gå med kompisens häst i sommar som står i det stallet vi flyttar ifrån.

Men det är löst nu. Han kommer stå själv på nätterna och så kommer en islänning gå med han på dagen i en hage med vindskydd. Hoppas ni är nöjda.

Senast ändrad av en moderator:

Ska bli stallbygga står det, och det är i sommar. En box ska göras nu. Pappa kan inte flytta sina saker förrens i sommar.

Vilken tråkig attityd du har. Varför skriva in en fråga om man sedan dissar alla svaren?:confused:

Vad bra att det ordnar sig nu dagtid. Jag är dock förundrad över vad du lägger in i begreppet "lösdrift"? Det som krävs är alltså en stor halmad ligghall, fri tillgång till grovfoder och uppvärmd vattenkopp/ho är att rekommendera.
Fungerar alldeles utmärkt att ha en extra box inne i stallet som kan användas om hästen ska torka upp lite extra efter ridning. Det är dessutom enligt mig nödvändigt att ha tillgång på stall med god belysning för visitering etc.

Frågan löd; Hur lyder lagen?
Inte hur jag ska göra eller något sådant.

Men nu slutar jag skriva i den här tråden för ni bara läxar upp andra hur dom ska göra med sina hästar.

Nu är det löst, inte för att ni hade något med det att göra.

Du kan ju låna ett får eller en get kanske ? Dom tar ju ingen som helst plats, äter inte mycket och är trevligt sällskap. En liten box åt sånna tar inte mycket plats. Jag har själv haft en get som sällskap åt en häst. Min kompis hade ett får.

Alltså, utebox är FORTFARANDE inget alternativ.

Han ska gå med kompisens häst i sommar som står i det stallet vi flyttar ifrån.

Men det är löst nu. Han kommer stå själv på nätterna och så kommer en islänning gå med han på dagen i en hage med vindskydd. Hoppas ni är nöjda.

Visst mår hästar bättre med sällskap, vad det nu än är, kan ju även vara andra djur såsom åsna, ko eller får.
Men häst är ändå det bästa.

Det viktiga är ju inte att vi blir nöjda utan att din häst mår bra och att han trivs i sin nya miljö annars spelar det ju ingen roll.

Tycker inte att det är farligt att ha häst själv ett tag även ett halvår men då måste ju hästen funka att gå själv och det vet man ju oftast inte förrens man provat.

Tycker att du har fått till en bra lösning med hästkompis på dagarna, hoppas att det räcker för din häst och det tror jag sökert det gör.

Finns ännu ingen lag att man måste ha sällskap till sin häst och det var ju din ursprungsfråga här.

Hoppas att allt går bra och lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 475
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 643
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 292
Senast: Görel
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 256
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka