Sällskap till vuxen dvärghamsterhona?

T

Toviie

Jag har en dvärghamster hona som är född i Januari förra året, hon har levt ensam nästan hela sitt liv och nu skulle jag tycka det var kul med en liten kompis till henne.. har provat att sätta in hennes ena dotter som är vuxen till henne, men det bli bara bråk. vet någon hamsterkunnig person här hur man ska göra om man vill sätta in en liten kompis till henne? asså om det funkar.. usch vad krångligt det blev.. men iallafall, ni kanske fattar? hon är en Vintervit Dvärghamster.

Sv: Sällskap till vuxen dvärghamsterhona?

Enligt min erfarenhet så funkar oftast inte dvärghamstrar tillsammans. Även de som har växt upp tillsammasn kan börja bråka. Ibland slutar det riktigt illa :crazy:

okej, konstigt. för mina andra tre honor funkar jättebra tillsammans, de är syskon.

Hon behöver ingen kompis, de trivs lika bra på egen hand.

Det kan gå att ha t.ex. syskon som vuxit upp tillsammans ihop, men det kan lika gärna bli bråk. Sätta ihop dem som vuxna är nästan omöjligt. Min erfarenhet är att det enda som funkar tämligen bra är att ha dem hane+hona, men då blir det ju ungar en gång i månaden och det är ju inte så kul. :D Jag har haft uppfödning, och har aldrig varit med om att en hane och en hona har bråkat på allvar. Däremot har en bekant fått en hamster ihjälbiten efter ett syskonbråk.

Så du behöver inte ha dåligt samvete över att hon bor ensam, hon trivs alldeles säkert bra med det.

dvärghamstrar lever ensamma och har de inte vuxit upp ihop så är det MYCKET ovanligt att de går ihop med en av samma ras.

okej tack så mkt allihopa! mina andra tre funkar ju bra. men jag har läst ia alla böcker typ och så att det bara är guldhamstrar som inte vill ha sällskap och att dvärghamstrar är "flockdjur"

Nja, skulle jag säga. Jag har sett många ihjälbitna dvärghamstrar, och jag kan bara rekommendera att ha dem ensamma.

okej tack så mkt allihopa! mina andra tre funkar ju bra. men jag har läst ia alla böcker typ och så att det bara är guldhamstrar som inte vill ha sällskap och att dvärghamstrar är "flockdjur"

De är inte flockdjur i ordets rätta bemärkelse, men jag har också läst det någontstans.

Vad jag möjligen kan tänka mig är att de bor i någon form av kolonier, men med mycket egen yta. För att de ska "trivas ihop" skulle du alltså behöva ett hamsterrum på 15-20 kvadratmeter eller nåt med en massa gömställen, inte en hamsterbur. Men kul att du lyckats med de tre systrarna, håll ögonen på dem bara så att de inte visar tecken på att bli osams.

Att guldhamstrar inte vill ha sällskap ALLS, det stämmer alldeles utmärkt. Jag har även där hört om sällsynta fall där någon har haft guldhamstrar ihop, men det är verkligen inte att rekommendera! De går inte ens att ha hona+hane! Om honan inte är brunstig när hanen träffar på henne gör han bäst i att springa - och det fort. :D Vi fick testa att släppa henne till hanen när hon visade tydliga tecken på brunst och vara beredda på att "rädda honom" om det visade sig att hon inte var tillräckligt redo. Då vände hon sig nämligen bara om och lappade till honom ordentligt. De har ihjäl varandra om de tvingas ihop.

Senast ändrad:

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 981
Senast: manda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka