säljarna vill ha förköpsrätt-hur göra

T

ticken

Säljarna till hästen jag ev ska köpa vill ha rätten att köpa tillbaka honom till samma pris som jag ger. Han är bara 9 år och man vet ju aldrig hur kronkurser och prisutveckling blir. Vad har ni för funderingar/tips.

Sv: säljarna vill ha förköpsrätt-hur göra

Jag tycket inte det är riktigt rätt ändå.

Tänk om han utvecklas och blir värd det dubbla?

Och sådant kan väl inte gälla i kontrakt vad jag hört.
De kan skriva det men det är inte giltigt..

Om båda är överens och skrivit under ett kontrakt så gäller det som står i kontraktet. Sen är det upp till en domstol att besluta utgången

nej det gäller inte.. har vart ett antal trådar om detta och varje gång har man kommit fram till att det inte gäller.. säljarna har inget med din häst att göra när du väl har betalat hela köpesumman..

de kan skriva att de vill att du ska delta i treårstester, inte kastrera den, aldrig sko den osv osv men inget gäller när hästen väl är betald och ångertiden gått ut.. köpekontraktet är då bara ett kvitto på att hästen är din..

jag skulle inte skriva på ett sådant kontrakt. vem säger att hästen är värd samma summa om 3 år som idag? tävlas den och utbildas så stiger den ju självklart i värde.

jag skulle inte gå med på det. känns som om man inte är ägare till hästen. plus som de andra skriver att värdet kan stiga osv.
är man inte beredd att sälja fullt ut så finns foderavtal.

Den klausulen är inte juridiskt bindande.

Jag sålde en häst till ett underpris just bara för att jag skulle ha möjligheten att köpa tillbaka honom (snabb affär) vid en ev. ny försäljning.

Den nya ägaren sålde honom vidare utan att kontakta mig. Jag kände mig sviken och lurad men Deckerman upplyste mig om att det fanns ingenting att göra!

Är det så i ditt fall att säljaren har satt ett lågt pris bara för att dom ska ha möjlighet att köpa honom tillbaka?

I sådana fall så anser jag att man har något som är starkare än det juridiska..nämligen den moraliska skyldigheten att fullfölja det som båda parter har skrivit under på via köpekontraktet!

Om du däremot känner att detta är du inte beredd att göra så var ärlig och säg det.
Då får säljaren en chans att finna en annan köpare som kanske godtar deras önskemål/krav eller så säljer dom honom till dig utan att den "dealen" finns inskrivet i kontraktet!

Senast ändrad:

Hur kan du och Beastie komma med dom påståenden som ni gör?

ALLA överenskommelser som finns inskrivna i ett avtal/kontrakt är juridiskt bindande!! Såvida dom inte bryter mot lagar och bestämmelser.

Felet du Trygg gjorde var att inte ha en konsekvensklausul kopplad till förköpsparagrafen.

Det du BB påstår ang tidigare trådar, är rätt och slätt skitsnack. Gå tillbaka och läs!

Den här typen av "kontraktsproblem" kommer upp ett par ggr/år på Buke, och varje gång "vet" man att man bla, bla ...

Allmänt,
om man vill/ska gå med på villkoren beror till slut på hur affären i sin helhet ser ut. Gillar man inte villkoren är det bara att tacka nej! Återköpsklausul kan f ö vara positivt för båda parter.

LIA

Hur kan du och Beastie komma med dom påståenden som ni gör?

ALLA överenskommelser som finns inskrivna i ett avtal/kontrakt är juridiskt bindande!! Såvida dom inte bryter mot lagar och bestämmelser.

Felet du Trygg gjorde var att inte ha en konsekvensklausul kopplad till förköpsparagrafen.

Det du BB påstår ang tidigare trådar, är rätt och slätt skitsnack. Gå tillbaka och läs!

Den här typen av "kontraktsproblem" kommer upp ett par ggr/år på Buke, och varje gång "vet" man att man bla, bla ...

Allmänt,
om man vill/ska gå med på villkoren beror till slut på hur affären i sin helhet ser ut. Gillar man inte villkoren är det bara att tacka nej! Återköpsklausul kan f ö vara positivt för båda parter.

LIA

Hej..Hur kommer det sig att du har sån koll på allt detta? konsekvensklausul, förköpsparagrafen...själv är jag väldigt dålig på sånt. Sysslar du med kontrakt ofta? Hoppas att du inte missuppfattar mig..jag menar inget illa..Bara nyfiken..:cool:

Hur menar du då LIA?

När jag rådfrågade Deckerman (som ju själv hade utfärdat kontraktet. Dom där vanliga som finns att köpa) så nämnde han ingenting om det alls!

Jag tycker också att det låter knepigt men när jag påtalade att det även står i hans egna kontrakt att tvister kan lösas i tingsrätten (kommer inte ihåg ordagrant vad det står nu) så sa han återigen att vid ett ev. skiljemål (kan inte de juridiska termerna) så skulle en sådan tilläggsklausul inte göra sig gällande!

Kan tillägga att jag kan omöjligt ha missuppfattat honom!

med andra ord så kanske man inte alltid ska använda sig av dessa standardkontrakt utan utforma ett eget där det där du nämner ska finnas inskrivet på ett annat sätt?

Kan ju vara bra att veta!

Senast ändrad:

Den klasulen gäller inte. Såld vara ÄR SÅLD och inget annat. Men jag skall tänka på det ni har skrivit då jag sljer min risiga volvo. Kan ju vara smrat att köpa till baka den renoverad ju.:banana:

som LIA säger så gäller det visst.

såhär är det om jag förstått det rätt:
Om man bara skriver in att man ska ha förköpsrätt så finns dt inte så mycket att göra åt saken om detta bryts om man inte skrivit in i kontraktet vad som ska ske om det bryts. alltså TROR folk att det INTE är juridiskt bindande eftersom det inte går att göra något åt.

Men om man skriver in at X har förköpsrätt och om Y säljer vidare utan att tillfråga X så händer Z (tex att Y får betala X en viss summa)- då kan man göra något åt det!

Ja, om man skriver att säljaren får x antal vite om hästen säljs bla bla. Då kanske man kan ha en chans att få sin sak prövad. KANSKE. Hade uppe detta i våras med advokat. En kompis köpte en häst av ett pucko som ville ha förköpsrtt. Kompisen ville absolut inte att hästen kommer tillbaka till säljaren. Advokaten sa att det finns inget att göra om det inte står vad följderna blir om man säljer ändå. I princip så var det. Såld vara är SÅLD.

Senast ändrad:

Det bästa man kan göra är att skriva sitt eget kontrakt.
Namn på säljare och köpare. Köpedagens datum och och köpeskillingens summa.
Så lite som möjligt men det viktigaste ska vara med!
Färdigtryckta kontrakt är sjukt dåliga. Speciellt Leissners.
Lycka till!;)

Fast skriver man in en sådan klausul så är det kontraktsbrott att sälja till någon annan och då bör väl vite betalas ut? Att få köpa tillbaka hästen är nog kört men man får kompensation om man inte får göra det.

Paragrafen gäller. MEN vad blir följdverkningen? Utan vitesbelopp - ingen. Det ÄR alltså avtalsbrott att inte ge säljaren avtalad förköpsrätt. Men sedan då?

Jag hade personligen aldrig skrivit under ett kontrakt där säljaren har förköpsrätt till förutbestämt pris. Säg att hästen tävlar, tränar och går upp 75 000 kr i pris. Inte så roligt och inte hållbart praktiskt, att skänka bort en häst 75 000 kr under marknadspris.

Varför över huvudtaget skriva i förköpsrätt i kontraktet? säljer man hästen så är det väl av en aller annan anledning man inte vill/kan ha den kvar. Vill man inte sälja utan att ha återköpsrätten, då är det bättre att sätta ut hästen på foder istället för o sälja den.
Jag anser att såld vara är såld, det är upp till nya ägaren o avgöra om man vill kontakta gamla ägaren om hästen ska säljas vidare. Dessutom ska hästen kunna säljas till ett marknadsriktigt pris inte till ett pris som förra ägaren förutbestämt.

Jag skulle ex aldrig köpa en unghäst till ett lågt pris o utbilda den o se av någon anledning händer något som gör att har inte kan ha hästen kvar o då blir jag tvungen att sälja tillbaka till förra ägaren för det står i kontraktet att de ska ha förköpsrätt till samma pris som jag köpte den. Antagligen har jag lagt ut väldigt mkt pengar på utbildning, foder, stallkostnad, försäkring, träning o tävligar mm. ska man snällt svälja detta o förlora alla dom pengarna, trots att hästen kanske ökat i värde massor?

Nu har jag läst igenom alla trådar och anser (som vanligt) att detta rör dig och säljaren i första (och enda) hand. Vad ni kommer överens om är er ensak. Som någon skrev - även om klausulen inte kan göra sig gällande i framtiden - så finns ändå det MORALISKA i frågan. Vad känns rätt för DIG? Kan du bryta ett löfte som du tom skrivit under på?

Jag har köpt en ponny och lovade höra av mig till förra ägaren om han skulle säljas en dag. Vi skrev inget papper och pratade inget pris. När dagen kom hörde jag av mig till förra ägaren som funderade och tackade nej. Hon fick sin chans men valde bort den. (Nu är ponnyn fortfarande kvar här, men ändå)

Att ge "förköps rätt" tycker inte jag är fel - skulle själv gärna ha det om jag någon gång skulle lyckas komma fram till modet att sälja en häst - men att skriva in ett pris på en häst som är ung och under utveckling tycker jag är fel. Det är en annan sak om man har en ganmmal trotjänare på 20+ som inte kommer stiga - snarare sjunka - i värde.

Så mitt råd är att försöka förhandla fram ett förköps rätt - men prislöst. Kanske med motivering (skrivet) att hästen innan försäljningen ska värderas av en oberoende hästkunnig person. Då borde ingen behöva känna sig lurad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 369
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur