Sv: säljarna vill ha förköpsrätt-hur göra
KL*
Tänk så skönt, om den här seglivade myten inom hästeriet kunde suddas ut.
Vad är det som gör, att så många tror att hästaffärer intar en särställning när det gäller juridiken? Att överenskommelser, det man tagit i hand på och det man skrivit in i kontrakt, plötsligt inte skulle gälla?? Bara för att man sålt/köpt en häst?
Ska inte dra in mina åsikter om folks moral i dessa fall, utan titta på sakfrågan.
Har man gjort en överenskommelse, så har man! Det är bara att leva upp till den!! Allt annat är moraliskt förkastligt.
1 Specialparagrafer- här kan även rymmas en hel del annat än förköp. Paragraferna kan täcka önskemål från såväl säljare som köpare och är i allmänhet totalt sett positiva för affären i dess helhet.
När det gäller förköp, finns ett otal varianter om man vill styra återköpssumman. Det enklaste och mest rättvisa är förmodligen om säljaren ges möjlighet att gå in i st f nästa köpare på motsvarande villkor som denna förhandlat fram.
2 Konsekvensklausul- eftersom man inte kan hindra en köpare att sälja vidare "i lönndom", så ska en sådan klausul finnas med för att dels göra det mindre attraktivt (det får gärna svida
) för säljaren att strunta i kontraktet, dels ge säljaren ekonomisk kompensation för den förlust det innebär att kontraktet inte fullföljts, dels göra det lättare rent juridiskt för säljaren att hävda sin rätt.
Slutsats- det finns ingen som helst anledning att inte genomföra en hästaffär med specialparagrafer, så länge man satt sig in i dessas konsekvenser och anser att dom är acceptabla.
Trygg,
som jag förstår det, är det ett ofullständigt kontrakt. Har dock inte läst det.
Jag har precis som du sålt en häst till ett rejält underpris, i mitt fall av div sociala skäl, och utformade ett avtal där köparen vid en ev vidareförsäljning, först skulle erbjuda mig återköp alt till mig betala ännu en summa för att komma upp i "rätt" ursprungligt försäljningsvärde, kopplat till en sjunkande summa/år.
Dvs, efter några år var hela restriktionen i förköpsparagrafen borta.
Alltihop kopplat till en konsekvensklausul.
Det var en s k vinn/vinn-affär.
LIA