säljarna vill ha förköpsrätt-hur göra

Sv: säljarna vill ha förköpsrätt-hur göra

Jag skulle inte vilja köpa häst på de premisserna.Det finns massor med att hästar att köpa utan dessa "förköpsrätter".

När jag har sålt häst har jag aldrig diskuterat om att jag vill köpa tillbaka.Då skulle ju hästen inte sålts i öht.

Är hästen såld är mitt inflytande över den borta...........på gott och ont.

KL*

Tänk så skönt, om den här seglivade myten inom hästeriet kunde suddas ut.
Vad är det som gör, att så många tror att hästaffärer intar en särställning när det gäller juridiken? Att överenskommelser, det man tagit i hand på och det man skrivit in i kontrakt, plötsligt inte skulle gälla?? Bara för att man sålt/köpt en häst?
Ska inte dra in mina åsikter om folks moral i dessa fall, utan titta på sakfrågan.

Har man gjort en överenskommelse, så har man! Det är bara att leva upp till den!! Allt annat är moraliskt förkastligt.

1 Specialparagrafer- här kan även rymmas en hel del annat än förköp. Paragraferna kan täcka önskemål från såväl säljare som köpare och är i allmänhet totalt sett positiva för affären i dess helhet.
När det gäller förköp, finns ett otal varianter om man vill styra återköpssumman. Det enklaste och mest rättvisa är förmodligen om säljaren ges möjlighet att gå in i st f nästa köpare på motsvarande villkor som denna förhandlat fram.

2 Konsekvensklausul- eftersom man inte kan hindra en köpare att sälja vidare "i lönndom", så ska en sådan klausul finnas med för att dels göra det mindre attraktivt (det får gärna svida :devil:) för säljaren att strunta i kontraktet, dels ge säljaren ekonomisk kompensation för den förlust det innebär att kontraktet inte fullföljts, dels göra det lättare rent juridiskt för säljaren att hävda sin rätt.

Slutsats- det finns ingen som helst anledning att inte genomföra en hästaffär med specialparagrafer, så länge man satt sig in i dessas konsekvenser och anser att dom är acceptabla.

Trygg,
som jag förstår det, är det ett ofullständigt kontrakt. Har dock inte läst det.
Jag har precis som du sålt en häst till ett rejält underpris, i mitt fall av div sociala skäl, och utformade ett avtal där köparen vid en ev vidareförsäljning, först skulle erbjuda mig återköp alt till mig betala ännu en summa för att komma upp i "rätt" ursprungligt försäljningsvärde, kopplat till en sjunkande summa/år.
Dvs, efter några år var hela restriktionen i förköpsparagrafen borta.
Alltihop kopplat till en konsekvensklausul.
Det var en s k vinn/vinn-affär.

LIA

ett tips är att ägaren i så fall säljer den men bara till viss %, kanske 90% och är delägare kanske 10%. då har dom större rätt att ställa krav eftersom dom fortfarande är med o äger hästen.

vill man sälja med massa försköpsrätt, så ska man inte sälja.
då lånar man ut på foder.

sen kan man givetvis be om att bli kontaktad först.

Senast ändrad av en moderator:

har själv köpt häst på det viset och då lovat ett livslångt hem om det mot förmodan inte går så har olivias gamle ägare förköpsrätt för samma köpeskilling som jag gav till henne.
Ångrar dock att jag inte gjorde det vid ett tillfälle jag sålde en hästför 10.000 sen efter tre år skulle hon säljas igen, då fick jag ett pris på 22.000 för hon skulle vara så duktig jag fick ner priset till 18.000kr för hon ville verkligen att jag skulle köpa tillbaka henne, hon var hemsk när jag väl kom hem tog två år innan hon blev en riktig häst igen, hade det inte varit så att hästen hade fötts hos mig så hade jag skickat henne till slakt men jag visste ju vilken underbar häst hon kunde bli igen. hennes anledning till pris höjningen var att hon hade blivit så duktig och allt det där men hon visste nog att hon skulle inte få sålt hästen till någon annnan.

Gardera dig för ev värdehöjningar på hästen. Framgångar på tävlingsbanor mm kan göra stor skillnad. Allt ev "övervärde" över den summa du betalar idag, ska säljaren också betala till dig vid ett förköp.

I ditt inlägg är det lite svävande om på vad sätt säljaren skulle kunna komma med krav.
Läs mitt förra inlägg och se till att kontraktets villkor är glasklara när det gäller hur värdet ska beräknas, vem som ska informera vem, vilka "betänketider" etc som ska förekomma, hur länge förköpsklausulen ska gälla, osv.

Se till att få ovanstående och annat viktigt inskrivet i köpekontraktet!

LIA

kl
Det som står skrivet i kontraktet gäller! Säljare och köpare är ju överens om det som står, annars hade dom inte skrivit under :smirk:
Förköpsrätt till säljaren är bara bra, men jag tycker att det är lite onödigt att bestämma priset redan då, särskillt på en så pass ung häst.

När jag sålde min häst skrev vi att jag har förköpsrätt till det pris hon såldes för eller enl. överenskommelse. Då får ju säljare och köpare komma överens om vad hästen är värd just då, precis som när den såldes första gången.
Jag förstår inte riktigt varför säljaren ska kräva att h*n ska få köpa tillbaka hästen för samma pris som den såldes för, värdet kan ju både stiga och sjunka. Sen om nu den personen inte kan tänka sig att betala vad hästen är värd borde h*n inte ha sålt den från första början

Tack LIA för klargörande!

Det är väl lite så att man blivit lite cyniskt luttrad gällande juridiken inom hästvärlden.
Då är det bra att bli upplyst och få korrekt information!

Gällande förköpsrätten så sålde jag en 14-årig valack som skulle användas som fritidshäst. Dvs värdet på honom skulle inte öka. (tvärtom) Han kunde det han kunde osv.

Säljer man däremot en häst som fortfarande har utbildningsmöjligheter och som även kan utvecklas till en tävlingshäst ja då ska priset givetvis inte kunna bestämmas i förhand!

Tack LIA för klargörande!

Det är väl lite så att man blivit lite cyniskt luttrad gällande juridiken inom hästvärlden.
Då är det bra att bli upplyst och få korrekt information!

Gällande förköpsrätten så sålde jag en 14-årig valack som skulle användas som fritidshäst. Dvs värdet på honom skulle inte öka. (tvärtom) Han kunde det han kunde osv.

Säljer man däremot en häst som fortfarande har utbildningsmöjligheter och som även kan utvecklas till en tävlingshäst ja då ska priset givetvis inte kunna bestämmas i förhand!

man vet aldrig. värdet kan öka.
det kan ta en tvär vändning. med rätt ryttare kan det ske ganska fort.

jag har hört att det finns ett sånt kontrakt som man kan skriva på utöver köpekontraket om förköpsrätt.

Men i vanliga köpekontraktet ska de inte gälla. iofs skrev jag och förra ägaren att hon skulle ha förköpsrätt om jag ska sälja gammelman men tror inte direkt att de gäller...

Kanske någon av Bukes juridik-proffs kan bidra med lite lagtexter eller dylikt? Vi har haft 4-5 st duktiga "lagvrängare" tidigare som kunnat lägga missförstånd mm tillrätta.

LIA

Är de intresserade av att köpa tillbaka honom om 10-15 år, när du inte kan tävla honom längre, till samma pris??? Eller om nått år när han kanske står med den 5:e kot-, hov, knäinflamationen (hoppas jag verkligen inte)??? För om de vill ha den rätten ska den ju gälla även om han skjunker i pris. Tror inte det??? :devil:

Nej!, ärligt talat, skriv inte på såna papper även om det nu är gällande eller inte! Erbjud dej att kontakta dem när du ev tänker sälja och går de inte med på den kompromissen, leta upp en annan häst. Det är inte lätt att sälja häst nu och ffa inte mitt i sommaren. Tror inte många går med på den dealen! LYCKA TILL!!

jag har också hört att sådana tillägg inte gäller, men jag vet inte... i alla fall så tycker jag att det är lite konstigt sätt at sälja en häst och sedan ändå vilja försäkra sig om det ena eller det andra. antingen så säljer man, eller så får man lämna ut den på foder.
det blir märkligt när man ska ha både pengar för hästen och inflytande över den...

dessutom så vill säljarna "säkra" sin ekonomi, genom att göra din otryggare! tänk om det visar sig att hästen utvecklas oerhört mycket under de kommande tre åren, du får fina placeringar och om det är ett sto eller hingst kanske avelsvädrdet stiger... ska du då inte kunna sälja hästen för det den är värd?

en annan sak är att man kan vara schysst som köpare, hålla kontakten och också erbjuda de förra ägarna att köpa hästen, innan man sätter ut den på annons.

Säljarna till hästen jag ev ska köpa vill ha rätten att köpa tillbaka honom till samma pris som jag ger. Han är bara 9 år och man vet ju aldrig hur kronkurser och prisutveckling blir. Vad har ni för funderingar/tips.

Ge dem förtur till köp, men inte till ett på förhand bestämt pris. Jag har skrivit in förköpsrätt i kontraktet då jag sålt, men självklart ska jag (säljaren) betala "rätt" pris för hästen, dvs vad du skulle fått för den om ngn annan köpt den.
Nu har bara en av de hästar jag sålt sedan sålts vidare, och den tjejen gjorde såhär: Hon berättade för mig att hon hade 2 spekulanter på hästen. Om jag hade velat köpa tillbaka hästen så hade jag fått ge samma som det högsta budet någon av de andra spekulanterna gav. (vilket i slutändan blev 3 ggr så mkt som jag sålde hästen för, men så hade tjejen verkligen lagt ner tid, pengar och jobb på att utveckla hästen)
Spekulanterna var hela tiden medvetna om att jag hade förtur till köp, så de visste att även om de bjöd mest för hästen var det inte säkert att de skulle få köpa den.

Aldrig, och då menar jag ALDRIG, skulle jag kräva att få köpa för samma pris som jag sålt för (hästen kan ju stiga massor i värde, och då förlorar ju köparen på det)

Senast ändrad:

Om jag sålt unga hästar, och köparen förhandlat sig till ett, för dem, superpris, så har jag även lagt in en paragraf där köparen förbinder sig till att inte sälja hästen vidare inom 18 månader från kontraktets undertecknande, och om så skulle ske så tillfaller 50% av den eventuella värdeökningen mig (dvs att om de får mer än vad de gav för hästen, så ska jag ha hälften av deras "vinst" :devil:) Men som sagt, hittills har bara en av de hästar jag sålt sålts vidare.

Allat som tår i ett kontrakt är giltigt.

Men man måste ha en VITES klausul (eller vad det nu heter) annars får det liksom inte nån verkan.

Typ om hästen säljs till annan än den som vill ha förköpsrätt så skall ett vite på X kronor betalas ...

Det brukar gå att ringa en jurist för att få svar på en välformulerad fråga. Kolla efter annonser i facktidskrifter mm. Det finns också litteratur. "Hästen samhället och lagen" samt "köpa och sälja häst".
Lycka till!!!

Jag vill varna för att om man köper en häst och går med på förköpsrätt så finns det en risk att man inte känner det som att hästen är ens egna sedan. Någon annan har åsikter om vad man gör med den, och har rätten att veta. Det blir ingen go' känsla.

Som motvikt kan det vara intressant att veta att man har tre års reklamationsrätt även på hästar, de går under konsumentskyddslagen. Det kanske inte praktiseras så ofta och man kan ju gissa att säljaren kommer att kämpa emot rätt kraftigt. Men det ska gälla vid typ dolda fel som kan härledas till gamla skador etc. Har man ordning på alla papper och det är ekonomiskt motiverat kan man gå till domstol. Se till att ha ordning på alla papper och undersök hälsostatusen noga vid köpet, röntga gärna.

Jag vill varna för att om man köper en häst och går med på förköpsrätt så finns det en risk att man inte känner det som att hästen är ens egna sedan. Någon annan har åsikter om vad man gör med den, och har rätten att veta. Det blir ingen go' känsla.

Nja... det vet jag inte om jag kan hålla med om... När det gäller förköpsrätt så innebär det ju i princip bara att säljaren skall kontaktas vid en ev vidareförsäljning, inte att säljaren ska ges full insyn i vad som köparen gör med hästen. Självklart är det köparen som äger hästen efter avslutad affär, men säljaren ska kontaktas om köparen vill sälja hästen vidare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 371
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama