säljarna vill ha förköpsrätt-hur göra

Sv: säljarna vill ha förköpsrätt-hur göra

Nu var detta en trygg körhäst..och hade dom fått denna lunkare att tycka att tävla var hans grej så hade dom varit värda all den värdehöjning som han då skulle ha genererat!:rofl:

ojoj, vad många svar det blivit på min fundering. Min magkänsla tvekar inför en sådan skrivning. Jag vet att jag skulle ha svårt att sälja honom till någon annan och bryta kontraktet. Samtidigt så vet man ju aldrig vad som händer med hästen. Säljarna ville ha ett överpris men har inte lyckats sälja honom och gick därför med på att sänka priset med en fjärdedel. Sedan vill de inte att han ska säljas vidare.
Förmodligen kommer han inte stiga jättemycket i värde hos mig för jag är inte så driven på tävlandet. Men vem vet. Får fundera lite mer på det här tror jag.
Vad tror ni om att skriva in att de får köpa tillbaka honom inom ett år för samma pris och efter det får de matcha eventuellt marknadspris. Då går man ju halvvägs?

Jag är inne på Smuldaisys linje: Om säljarna kan kräva av dig att få köpa tillbaka hästen till samma pris borde även det omvända gälla, det vill säga att du kan kräva att de köper tillbaka den till samma pris även om den skulle vara gammal och halt och värd en spottstyver. (Puh, lång mening!)

Så nej, jag hade inte gått med på säljarnas önskemål.

Jag är också tveksam till att krångla till det med återköp inom ett år. Vill de sälja hästen eller inte? Det finns som sagt fodervärdar.

Senast ändrad:

Vi får heller inte glömma att om hsten skadar sig och blir T-märkt så får dom likt förbaskat betala ett överpris för hästen.

när jag köpte min häst skrev vi kontrakt och säljaren vill bli till frågad först och köpa tillbaka men vi har inte bestämt att det ska vara samma pris..

Köpt vara är köpt vara. Det är iaf. vad som gäller om du köper av privatperson. Då kan säljaren aldrig påverka vad som sker med din häst. Detta gäller även om du ex. köper en bil, katt, tv eller vad sjutton du vill.
Det enda säljaren kan skriva in i kontraktet är om de har vissa önskemål men dessa behöver du som köpare aldrig känna dig tvungen att följa.
Från Näringsidkare kan du säkert få klausulen att gälla med en massa paragrafer osv.
Tycker du ska kolla med närmsta kontraktsadvokat. Räcker att ringa till dem. Så vet du helt säkert.
Obs. när ni läser lagarna var då mevetna om att den lag som gäller vid köp av näringsidkare inte är den samma som gäller vid köp av privatpeson. Kolla så ni läser rätt lag.

Varför då? :confused:
Säljaren vill ha möjligheten att köpa tillbaka hästen till samma pris, det finns inget som säger att de skulle göra det och det finns heller inget som säger att de måste köpa tillbaka den med den formuleringen. :cool:

Vad tror ni om att skriva in att de får köpa tillbaka honom inom ett år för samma pris och efter det får de matcha eventuellt marknadspris. Då går man ju halvvägs?
Varför krångla till det, om du tycker att det är okej att de har förköpsrätt så skriv till marknadspris och endast till en begränsad tid, gå inte med på till "samma pris" Mycket kan hända på ett år. Jag gissar att säljaren vill ha denna klausul för att förvissa sig om att hästen går till "ett bra hem".

Men jag håller med vissa andra, såld är såld.

Varför då? :confused:
Säljaren vill ha möjligheten att köpa tillbaka hästen till samma pris, det finns inget som säger att de skulle göra det och det finns heller inget som säger att de måste köpa tillbaka den med den formuleringen. :cool:

Om hon köper hästen för 20.000 kr och den blir T-märkt ooch bara värd 5.000kr så får dom väl om dom köper tillbaka hästen betala bra mycket mer än vad den är värd eller??
Därför skriver vi aldrig i någon summa alls. Bara att det är önskvärt att få förköpsrätt.

Därför skriver vi aldrig i någon summa alls. Bara att det är önskvärt att få förköpsrätt.

Jag brukar inte ens skriva det; utan bara att jag önskar bli informerad om hästen säljs vidare.
Hittills har jag haft bra kontakt med alla som köpt häst av mig, de hör av sig några gånger om året, skickar julkort och sådant. Det är bara två som sålt hästen vidare, och i båda fallen har nya ägaren hört av sig till mig.
Det är roligt att veta vad det blir av ens uppfödningar!

Svaret är till Goat Lover. Se längst upp till höger!

LIA

Jag upphör aldrig att förvånas över dessa tvärsäkra svar.

För oss som praktiserar juridik är det överaskande att så många är beredda att uttala sig inom detta område när de så uppenbart helt saknar kunskap därom.
Jag kan inte låta bli att undra om ni är lika benägna att ställa tvärsäkra diagnoser på folks sjukdomar på nätet som ni är på att uttala er om juridiska spörsmål?

Till frågan:

I Sverige råder avtalsfrihet dvs två privatpersoner är fria att avtala om i stort sett vad som helst och utgångspunkten i svensk rätt är att avtal skall hållas "pacta sunt servanda" ( Vad får er alla att tro att så inte skulle vara fallet?)

Detta innefattar självfallet även att diverse begränsningsklausuler är tillåtna.
I TS fall handlar det om en Hembudsklausul, dvs den tidigare ägaren vill ha möjlighet att köpa tillbaka hästen under vissa förutsättningar .
Hembudsklausuler är tämligen vanliga inom många områden och denna form av klausul är , (trots vad många här verkar tro) , fullt giltlig!
Anledeningen till att så många här verkar tro att så inte är fallet , ofta baserat på kontakt med advokater, är tror jag att ni inte fullt ut förstått advokaten/juritens resonemang ( eller anlitat en advokat som saknar full koll på området) .

Problemet med dessa hembudsklausuler är nämligen inte dess giltlighet utan konsekvenserna av att den ena parten bryter mot dem.
För att parten som hävdar kontraktsbrott ska ha rätt till ersättning krävs nämligen att han/ hon kan visa att hon lidit ekonomisk skada, och hur visar man det i detta fall?

Så för att en Hembudsklausul ska få verkan krävs att den är kopplad till en konsekvensklausul, dvs en klausul som klart och tydligt anger vad som händer vid ett eventuellt kontraktsbrott.
En vanlig konsekvensklusul är ett vitesföreläggande dvs vid ett eventuellt kontraktsbrott utfaller ett på förhand bestämt vitesbelopp.

Det är vidare viktigt att komma ihåg att avtalet som ingås påverkar endast avtalsparterna, inte tredje part. Väljer köparen trots klausulen att sälja hästen vidare till en godtrogen köpare finns det ingen möjlighet för den tidigare säljaren att kräva hästen tillbaka från den senaste köparen.
Tvisten blir så att säga helt och hållet ekonomisk.

Det finns självfallet många aspekter att ta hänsyn till när man väljer att utforma ett avtal innehållande en hembudsklausul, såsom värderingen av hästen, betänketider etc men det är ett kapitel för sig.
Vidare kan man diskutera huruvida man anser dessa klausuler bra eller dåliga för köpare och säljare men .....
Det viktiga är att i denna tråd klargöra att det står säljaren och köparen fritt att avtala om diverse begränsningsklasuler och konsekvensklausuler.
Väljer köparen att godta dessa är avtalet giltligt och ska respekteras såväl juridiskt som moraliskt.

Jag har varit med om många avtal med sk. hembudsklausul (förköpsrätt) men har aldrig sett någon konsekvensklausul i samma avtal.
det skulle då innebära att utan att man har kopplat in en jurist (vilket inga hästägare gör då det kostar pengar) som skriver in hembudsklausul OCH konsekvensklausul så är avtalet inget att bry sig om. Det är giltig men får ingen konsekvens då avtalen alltid saknar konsekvensklausul.
Därmed inget att bry sig om.
Jag personligen hade aldrig skrivit på ett sådant avtal.
F:Ö om man ändå skriver på avtalet och hästen blir T märkt och värd låt säga 15.000 mindre. Är då säljaren skyldig att köpa tillbaka hästen vid ev. försäljning???
Eller ska säljaren bara ha fördel om hästen säljs med vinst?

Varför kan du inte läsa och försöka förstå det som skrivs utav dom, som uppenbarligen kan det här bättre än du?

A En konsekvensklausul kan vem som helst skriva in. Det behövs ingen jurist för just detta. Har man klarat av avtalet utan jurist i övrigt, klarar man nog det här också.

B
Säljarna till hästen jag ev ska köpa vill ha rätten att köpa tillbaka honom till samma pris som jag ger.
Är detta svårt att förstå??
Säljarna önskar ha rätten att köpa tillbaka för samma pris! Dom har alltså ingen som helst skyldighet att varken köpa tillbaka, eller köpa tillbaka för samma pris. Dom kan alltså köpeslå om en lägre summa, men inte tilltvinga sig hästen för mindre än den ursprungliga försäljningssumman.

C Ordalydelsen enligt B är alla överens om varande oskälig, varför TS säkerligen inte accepterar den. Naturligtvis ska TS, i det fall hästen ökat i värde, ha full ersättning för detta mervärde i det fall hästen ska säljas vidare och ursprungsägaren vill åtnjuta sin förköpsrätt.

D Om du läser inläggen i tråden så finns det mesta redan klargjort där.

E Vad du skriver på eller inte skriver på är upp till dig. Det har ingen relevans i fråga om avtalens giltighet.

LIA

Tycker inte att det är riktigt rätt. Hästen kommer ju säkert utvecklas mycket, han är ju bara 9 år. Då blir ju hästen värd mera och då är det ju synd om du tvingas sälja tillbaka honom för ett mycket billigare pris än han är värd.

Tack, hingstsugen! Nu vet jag vad som gäller juridiskt.
Nu gäller det att acceptera säljarnas krav eller backa ur. Jag tror att de kommer bli sura om jag börjar dividera om vårat avtal. De har nämligen sänkt priset (även om jag tyckte priset var ett överpris) och så har de lånat ut honom en månad på prov för att vi skulle avgöra om vi trivs ihop. Jag gillar hästen och tror inte jag kommer sälja honom på många år. Hmmm.
Bara det att det gnager det här med ett bestämt återköpspris, kan inte släppa det riktigt. Nåja, har ett par veckor kvar innan betalningen ska ske.

Ja, så skriver vi med. Vi har kontakt med alla våra köpare. Det r riktigt roligt att kunna följa dom.

Varsågod!
Men visst kan du omförhandla avtalet . Ett avtal ska inte vara ensidigt fördelaktigt utan båda parter ska vara nöjda med hur det är utformat, självfallet är det därfr nödvändigt med vissa kompromisser.

I ditt fall verkar det vara så att säljaren erbjudit dig att köpa hästen för ett lägre pris mot att de har möjlighet att i ett senare skede återköpa hästen till ett förutbestämt pris.
Känns detta inte bra för dig kanske du ska föreslå att du betalar ett högre pris för hästen mot att hembudsklausulen tas bort alt. att hästen får köpas tillbaka för sitt riktiga värde istället för ett på förhand bestämt pris.
Alternativen är många, genom att ta en seriös diskussion med säljarna kan ni nog komma fram till en lösning som gör er bägge nöjda.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 369
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur