säljarna vill ha förköpsrätt-hur göra

Sv: säljarna vill ha förköpsrätt-hur göra

Säljarna till hästen jag ev ska köpa vill ha rätten att köpa tillbaka honom till samma pris som jag ger. Han är bara 9 år och man vet ju aldrig hur kronkurser och prisutveckling blir. Vad har ni för funderingar/tips.

Jag tycker väl att det kanske kan vara okej att de får förköpsrätt. MEN de ska inte få det priset du betalade. Har hästen gått upp i pris så är det ju självklart att de ska betala värdeökningen. Låter helt sjukt annars. Att du tränar hästen och den kommer upp i klasserna sen säljs den tillbaka och sen kanske den säjls av de igen men till det riktiga beloppet.

Köpekontrakt gäller enbart som köpekontrakt, man kan skriva i vad som helst men de nya ägarna gör precis som de vill ändå. Det kan gälla äldre hästar som man inte vill ska tävla mer, att köparen garanterar ett sista hem m.m. m.m. Inget gäller ! Köparen gör efter påskrivandet och betalning precis som den vill. Tyvärr många ggr.
Hur kan du och Beastie komma med dom påståenden som ni gör?

ALLA överenskommelser som finns inskrivna i ett avtal/kontrakt är juridiskt bindande!! Såvida dom inte bryter mot lagar och bestämmelser.

Felet du Trygg gjorde var att inte ha en konsekvensklausul kopplad till förköpsparagrafen.

Det du BB påstår ang tidigare trådar, är rätt och slätt skitsnack. Gå tillbaka och läs!

Den här typen av "kontraktsproblem" kommer upp ett par ggr/år på Buke, och varje gång "vet" man att man bla, bla ...

Allmänt,
om man vill/ska gå med på villkoren beror till slut på hur affären i sin helhet ser ut. Gillar man inte villkoren är det bara att tacka nej! Återköpsklausul kan f ö vara positivt för båda parter.

LIA

Du som verkar veta säkert får gärna redovisa några fall där säljaren fått rätt i en sådan här tvist.
Personligen tycker jag att det är oanständigt att kräva återköpsrätt om hästen säljs till ett marknadsmässigt pris.
PL

Jag har dessutom svårt att se att en sådan begränsning skulle vara laglig i de fall konsumentköplagen gäller.
PL

Nej PL, jag tänker inte diskutera med dig. Av flera skäl.

Du har din fulla rätt att tycka vad du vill. Du behöver inte heller tro på vad jag skriver, ej heller på vad uppenbart lagkunniga skriver (både i denna tråd och andra).
Ta du istället och konsultera en jurist på en större advokatbyrå, så får du veta vad som gäller beträffande avtalstexter och däri ingående överenskommelser.

LIA

Tack Hingstsugen
afro.gif

Men många tror att de kan friskriva sig från allt ansvar, men här träder konsumentskyddlagen in.
Har själv köpt en billig häst som ägaren ville ha förköpsrätt på.
När den inte uppfyllde syftet- sällskapshäst- ville jag sälja tillbaka den, men hon sa glatt- jag har satt in pengarna på lånet för min andra häst..har inga pengar.
Hade ringt flera dagar o varskott att den inte fungerade alls som jag ville.
OK Inga pengar= ingen häst tillbaka.
men jag körde tillbaka den ( ägde den i 10 da´r) o fick vänta ett tag på pengarna, men de kom till slut.

slutet gott allting gott

Eftersom det faktiskt är du som uttalat dig så tvärsäkert i den här tråden så ställde jag frågan till dig o inte till en advokatbyrå!
Jag har inte diskuterat med dig bara ställt en enkel fråga samt uttryckt min personliga åsikt om återköpsklausuler vilket du tar som du brukar!
PL

Senast ändrad:

PM:a hingstsugen vilken praktiserar juridik, vilket jag inte gjort. Detta hindrar dock inte att man kan vara väl bevandrad på dom vägarna ändå, vilket jag anser mig vara.

Jag fördrar att i denna tråd gå på vad lagar och regler säger (liksom jag gjorde i en viss hundtråd), och inte vad jag ev tycker dom borde säga. En sådan diskussion kan vara nog så intressant, men i en egen tråd. Om du läser alla inlägg i den här, så ser du hur vanligt det är med felinformerade människor. Är det inte onödigt att förvilla dom ytterligare?

På vad sätt var det fel av mig att rekommendera jurist på advokatbyrå?:confused:

LIA

Håller med PL, att kräva återköpsrätt om man säljer hästen till ett marknadspris är ocker, om man gör det så får man vara beredd att betala ett högre pris än det man fick OM det nu är så att hästen har utvecklats. Om den är mindre värd när man ev. tänkt att köpa tillbaka den kan det ju inte vara några problem med återköpet.
Och ni som menar att det är bara att skriva i kontrakt vad man vill ska hända eller göras med hästen när man har sålt den, tala om för mig hur man går tillväga om kontraktet ändå inte följs? Är det bara att ringa och säga till ?? Jag antar att man måste få hjälp utifrån och då från advokat. Vem betalar?? Man kan aldrig garantera att man vinner ett mål även om det står saker i ett kontrakt. Och om man tar advokat som hjälper en med detta så blir det nästan alltid att fallet görs upp i godo och då får var och en betala sina egna kostnader, det kan bli rätt dyrt. Jag har pratat med 2 advokater och ingen säger sig att skötselråd inskrivna i ett köpekontrakt efter en försäljning gäller. Dock är det moraliskt dåligt att inte följa vissa önskemål.

Om du läser alla inlägg i den här, så ser du hur vanligt det är med felinformerade människor. Är det inte onödigt att förvilla dom ytterligare?

LIA

I varje tråd, i stort sett, som LIA deltar i, är övriga som diskuterar felinformerade och okunniga:confused: Oavsett sakfrågan i just denna tråd så är det här ett återkommande fenomen.....

Återigen, läs hela tråden!

Om man tycker att ett säljarkrav är ocker, så går man inte med på det. Eller hur? Ingen kan tvinga en köpare att gå med på något i ett avtal. Överenskommelser är frivilliga!

Det är moraliskt förkastligt att inte följa samtliga överenskommelser man gjort.

LIA

Jag har läst tråden. Och om ja förstått det rätt så skulle TS kunna gå med på förstaköps klausul men inte något tillägg för vite, och därmed kunna göra som hon vill i slutändan? ( jag påstår inte att det är rätt, undrar bara om det är möjligt)

Ja, det är rätt uppfattat. Men det förutsätter att säljaren går med på det.

Det förutsätter ytterligare en sak, nämligen att säljaren inte vill/kan göra rättssak av det.
Om vi leker med tanken att säljaren kan visa på ekonomisk skada vid ett avtalsbrott från TS:s sida, och att säljaren tar dom olägenheter som rättsliga åtgärder innebär, så skulle TS kunna komma att få betala dyrt för det avtalsbrottet.

Jag vill understryka att frånvaron av vitesklausul inte innebär friskrivning för avtalsbrott!

LIA

Men dom flesta verkar inte känna till vites klausulen?

Hursom helst, till TS: Jag hade inte skrivit på, möjligtvis förstahandsköp till det pris som hästen är värd då. Men det är kanske inte intressant för säljaren förstås.

Nej, vilket är lite märkligt. Dess betydelse har framhållits i ett flertal trådar under flera år på Buke.

Men om man läser olika trådar i ämnet "avtal", så blir man förvånad över hur godtrogna och okunniga många är. Man tar inte hjälp vid avtalsskrivning, trots att det ibland handlar om flera tiotusentals kronor.

LIA

Det viktiga är att i denna tråd klargöra att det står säljaren och köparen fritt att avtala om diverse begränsningsklasuler och konsekvensklausuler.
Väljer köparen att godta dessa är avtalet giltligt och ska respekteras såväl juridiskt som moraliskt.

:bow::bow:
det kan jag i.o.f säga att så mycket vet jag om lagliga avtal att det är vanlig common sense, att det är detta som gäller dvs det hade jag räknat ut redan innan och oavsett diverse minst sagt intressanta svar i tråden. :angel: Uppskattar att du kom in i tråden och så noggrant och detaljerat redovisade!
:bow:

TS: att godkänna ett kontrakt där säljaren vill ha återköpsrätt för säljpriset är upp till dig att välja om du vill skriva på.
jag skulle både som säljare och köpare finna det oskäligt. att få förköpsrätt = helt ok per kontrakt. men till marknadspris isåfall.

Senast ändrad:

Hej igen!
Jag vet att majoriteten inte tyckte att jag skulle köpa hästen med den skrivningen men jag gjorde det i alla fall. Säljarna var så trevliga och jag gillade hästen så att jag ville inte riskera att köpet skulle haverera pga den skrivningen. Jag räknar också kallt med att han inte kommer stiga så jättemycket i pris på det sättet jag rider. Sedan har dottern sådan besvärliga allergi att jag har svårt att tänka mig att hon kan ha häst något mer.
Tack för alla synpunkter och fakta!

Önskar dig en bra framtid med din häst och att ni får glädje av varandra. Det är trots allt det viktigaste. :)

LIA

jag tycker inte att du ska gå med på det... iaf inte till samma pris som du ger! beror väl iofs på vad du ska ha hästen till men är det som tävlingshäst kommer ju förhoppningsvis värdet i hästen att stiga o då kan det ju vara lite surt....:devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 369
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur