säljarna vill ha förköpsrätt-hur göra

Sv: säljarna vill ha förköpsrätt-hur göra

Jag har dessutom svårt att se att en sådan begränsning skulle vara laglig i de fall konsumentköplagen gäller.
PL

Konsumentköpslagen gäller bara vid köp mellan näringsidkare och konsument, i annat fall (näringsidkare-näringsidkare och privatperson-privatperson)är det köplagen som gäller. Skillnaden mellan lagarna är inte så stor, men köplagen är dispositiv, vilket innebär att den kan förhandlas bort om båda parter är överrens och det avtalade inte strider mot någon annan lag. Mao är en sådan begränsning FULLT LAGLIG sålänge båda parter godkänt den.

boccia, som läser juridik

När jag köpte min ponny skrevs det in i kontraktet, ungefär, att "föregående ägare har förköpsrätt av hästen vid eventuell framtida försäljning. Det innebär att föregående ägare informeras om att hästen är till salu innan den sätts ut till försäljning och föregående ägare ska då erbjudas köpa hästen till marknadsvärde." Alltså det pris som vi ansåg hästen vara värd. Smidigt och smart - båda var nöjda.

Moral har väldigt lite med juridik att göra.

Jag vet det, men ändå borde juridik baseras på moral. För vad är det annars vi styr våra lagars innehåll efter?

Hade gemene man haft moral och levt efter den, behövdes nästan inga jurister. :d

LIA

Lite klurigt med att moral är rätt subjektiv skulle bli himla svårt att döma mål då :D

Konsumentköpslagen gäller bara vid köp mellan näringsidkare och konsument, i annat fall (näringsidkare-näringsidkare och privatperson-privatperson)är det köplagen som gäller. Skillnaden mellan lagarna är inte så stor, men köplagen är dispositiv, vilket innebär att den kan förhandlas bort om båda parter är överrens och det avtalade inte strider mot någon annan lag. Mao är en sådan begränsning FULLT LAGLIG sålänge båda parter godkänt den.

boccia, som läser juridik
Min fråga har länge varit om en sådan begränsning är laglig när säljaren är näringsidkare o köparen privatperson. Att den är det i de övriga fallen är jag helt medveten om även om jag anser det vara osund affärssed att ta fullt pris trots ett sådant äganderättsförbehåll.
PL

Har inte påstått att man ska döma efter moraluppfattningar.

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 369
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama