Sälja till icke islandsvan..

Sv: Sälja till icke islandsvan..

HAHAH

Sålänge en islänning är av ponnymått och ser ut som en förvuxen shetlandsponny kommer jag kalla dom för islandsponnysar :p

Förstår inte varför folk hakar upp sig på att "det är minsann är islandsHÄST" dom är ju av ponnymått och går under ponny kategori om man tävlar annat än islands.
Ser inget fördömande alls i att kalla dom för ponnyer.

Det heter ju islandshäst så jag förstår inte varför man ska kalla de något annat. Visserligen är de flesta av ponnymått, men likväl så heter det islandshäst och inget annat. Jag skulle inte haka upp mig på om någon sa islandsponny, förmodligen skulle jag bara tycka det var lite larvigt att denne person var tvungen att säga just så, även fast han eller hon troligtvis vet vad det heter på riktigt. Jag lovar, jag vet att min häst är av ponnymått och trivs med det, så ingen behöver påpeka det för mig! ;)

Senast ändrad:

Må så vara men jag tycker ändå islandsponny känns och låter bättre, JAG tycker att islandshästar ser ut som ponnysar och jag tycker de beter sig som riktiga ponnysar och dessutom tycker jag det känns som att rida en ponny och inte som stora hästar.

Ska man hårddra det så är ju alla hästar just hästar, även en shetlandsponny.

Jag tycker även att falabellorna är ponnysar men jag ser inget negativt i det.

Sen blir jag väl lite rebellisk också när folk tar så illa upp och går igång på alla cylindrar för att man kallar en islänning för en ponny.

Men jag kan sträcka mig till att kalla dom för Islandsponnyhästar...

Du kan kalla islandshästar precis vad du vill, kärt barn har många namn. Jag blir inte irriterad men klassar dig som att antingen du vill provocera eller är okunnig om du envisas med att rasen heter islandsponny. Själv är jag mest förtjust i töltmoppe och marsvin.

Jag rider en connemara som är 154 cm i mankhöjd....vad skall jag kalla henne??
....

Fjordponnyhästar menar du väl?

Och Gotlandsponnyruss?

Jag brukar bara säga Fjordingar ;)

Å de fjordingar jag känner är över ponnymåtten så då blir det rätt med Fjordhäst ;)

Jag säger SÄLLAN hela rasnamn på de flesta hästar.
Jag brukar säga fullblod, halvblod, arab, minatyrer, islänning osv

Varför skulle jag säga Gotlandsponnyruss? Det heter ju knappast Godlandshästruss eller Gotlandsrusshäst så där fallerar du totalt.

Nåjoo, det är ju sant. "Lika barn leka bäst", men om man inte har möjlighet att ha hästen i ett islandsstall, ska hästen då gå ensam i hagen? Själv skulle jag bara vara glad om någon ville ha en av "min" ras trots att den inte hade möjlighet att ha den i ett stall med endast samma sort.

OBS, hade en fjording på foder en gång, den damen kunde inte gå med annat än fjordingar eller gula hästar, hon gav stryk åt dem andra. Så visst, alla kan inte umgås med alla, inte ens hästar..

Varför skulle jag säga Gotlandsponnyruss? Det heter ju knappast Godlandshästruss eller Gotlandsrusshäst så där fallerar du totalt.

Varför skulle du säga Islandsponny, det heter det ju knappast, du är inte direkt konsekvent.

Russ fick jag lära mig betyder häst, om det stämmer vet jag inte.

En bekant till mig har en välstammad islänning som är drygt 150 cm. Han ser mer ut som en nordsvensk faktiskt, men fin som attan är han. (alla är inte små) Sen kan du ju kalla rasen vad du vill, men faktum är att det heter Islandshäst.

Nåjoo, det är ju sant. "Lika barn leka bäst", men om man inte har möjlighet att ha hästen i ett islandsstall, ska hästen då gå ensam i hagen? Själv skulle jag bara vara glad om någon ville ha en av "min" ras trots att den inte hade möjlighet att ha den i ett stall med endast samma sort.

OBS, hade en fjording på foder en gång, den damen kunde inte gå med annat än fjordingar eller gula hästar, hon gav stryk åt dem andra. Så visst, alla kan inte umgås med alla, inte ens hästar..

Nu är det ju inte en rättighet att ha häst/islänning. Om man inte kan tillhandahålla ett lämpligt stall, så ska man kanske inte ha islänning helt enkelt. Såklart kan man testa, för vissa kanske det funkar, men min erfarenhet säger "lika barn leka bäst".
Jag skulle aldrig kunna ha en häst i ett stall/hage där den inte trivs och har det bra. Då måste man hitta annan stallplats såklart.

En bekant till mig har en välstammad islänning som är drygt 150 cm. Han ser mer ut som en nordsvensk faktiskt, men fin som attan är han. (alla är inte små) Sen kan du ju kalla rasen vad du vill, men faktum är att det heter Islandshäst.

Och med ledning av det du tar upp och sedan rasbeskrivningen, så ser man att det inte finns någon övre gräns för hur stor rasen får bli. Så av den orsaken faller det nog i sin naturlighet att kalla rasen för islandshäst och inte islandsponny.

I övrigt är det som jag skrivit tidigare, alla är hästar oavsett storlek och ponny är endast en benämning på att just en häst är av mindre natur.

Och med ledning av det du tar upp och sedan rasbeskrivningen, så ser man att det inte finns någon övre gräns för hur stor rasen får bli. Så av den orsaken faller det nog i sin naturlighet att kalla rasen för islandshäst och inte islandsponny.

I övrigt är det som jag skrivit tidigare, alla är hästar oavsett storlek och ponny är endast en benämning på att just en häst är av mindre natur.

word :bow:

Oj vad olika det är då... Min islänning är uppvuxen i islandsflock sina 5 första år i livet och numera "kan" han inte gå med islänningarna utan att det blir krig i hagen..

Han fungerar mkt bättre med varmbloden å fjordingarna...

Han är väl lite rasistisk mot sin egen ras..

KL

Min ena, Saga, är hopplös, hon vill eg bara gå med två hästar i typ hela världen. Ett ledarsto som hon går med nu. Stoet är en fantastiskt ledare och håller efter Saga och ser till att hon håller sig på mattan. Saga älskar det och beundrar stoet nått grymt. Sen finns det en valack också, även han utpräglad bra ledare, dessvärre är mitt sto en sån som brunstar bara hon ser en valack... så nu går hon och flörtar med honom över staketet.

Ras: islandshäst med taskig barndom, mammahäst var importskadad sen fick min lilla flisa stå ensam i en liten fålla i några år :cry: innan hon blev köpt och "räddad". Hon kan inte hästspråk värst bra :crazy: Hon blev tex rädd när min unghäst ville leka med henne och sprang för allt vad benen höll för :grin:

Ja det var därför jag skrev att faktum är att det heter Islandshäst (och inte ponny)

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 723
Senast: mamman
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 617
Senast: warg
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar