Sälja till icke islandsvan..

Sv: Sälja till icke islandsvan..

Oj, vilka knasiga säljare du råkat ut för. Själv har jag sålt till icke "islandsvan" och funderade aldrig mer på det, viktigast är ju att man vet att hästen kommer få det bra hos sin nya ägare. Tölten kan man ju alltid få hjälp med om det skulle vara så :) En islandshäst är ju fortfarande en häst.

För mig är det viktigaste att hästen får det bra, bra stall, och en ägare som är kunnig eller får hjälp av kunnigt folk.Att hästen får mkt kärlek osv.

Sen om köparen aldrig töltat förr bryr jag mig inte om då får väl hästen lära den det:D

Jag skulle kunna sälja Jorunn till en total nybörjare på islandshästar inga som helst problem=)

Jag var ju själv där för 5 år sedan när jag köpte henne=)

Hon fyller 9 år i Maj 2012.. tiden går fooort=)

Men shit, skojar du med mig!?!

Jag trodde hon var 7, max!

Jag minns så väl när du hade köpt henne, tycker inte de va så längesen, men det måste ha varit efter jag började rida Godi, och det var 2005 :o. Tiden går fort när man har roligt. :D

KL Funderar på hur jag skulle resonera idag. Köpte ju själv som helt nybörjare på islandshäst för 2,5 år sen. Idag har jag två, varav den ena kan komma att bli till salu och jag kunde inte bry mig mindre när den dagen kommer om den nya ägaren verkar toppen på alla andra sätt om denne kan rida en fyrgångare eller ej. Hästen har ju liksom inget behov av att tölta på det viset. Blir pålle bara väl omhäntertagen, rätt riden och älskad så är jag nöjd.

Vilka trÅkiga försäljare du har råkat ut för. Det är bara att söka vidare. Jag köpte min första islandshäst för lite mer än ett halvår sedan och det gick hur bra som helst. Jag la ut en tråd här för att fråga om råd. Plötsligt hade jag ett PM om en häst som jag köpte. Har inte ångrat mig en sekund! Den tjejen visste ju att ja var nybörjare på isisar men även att jag skulle få otroligt mkt hjälp av kunnigt islandsfolk, rida för tränare osv. När jag provred hästar hade jag med min kompis som haft islandshäst alltid. Hon visste exakt vad jag var ute efter för häst så hon fick också testa hästarna och sen tala om för mig om de var något att ha eller inte :D

Se till att verkligen tala om att du tänker rida kurser och att du har en stor ambition att lära dig. Grundridningen och dressyren är enligt mitt tycke precis samma som på 3-gångare. Det är ju tölten och passen som skiljer sig men har du ambition och intresse kommer du ju lära dig! Det är otroligt svårt men det är en utmaning och det är ju det som är så kul!

Hoppas du hittar din drömhäst precis som jag gjorde :)

Jag har precis skaffat mig en islänning på foder och "råkade ut" för samma problem som du när jag letade häst. Min erfarenhet sträckte sig till 2-3 ridturer och hade väl träffat ungefär 5 islänningar. Så jag tycker inte alls det är konstigt att säljare blir tveksamma när man är ovan. Jag skulle ALDRIG till exempel sälja min nordsvensk till någon som vill börja med körning. Visst att hon är snäll men har man ingen vana så kan det bli farligt. Och det samma gäller ju islänningarna kan man inte rida flera gångarter så finns ju risken att man förstör dem.

Nu säger jag emot mig själv här men den islänningen jag har på foder och jag har en hel del annat som är gemensamt eller hur man ska uttrycka det och ägaren och jag tränar lika så då funkar det ju iaf. Även om jag ska lära mig att reda ut 5 gångarter.

Jag kan förstå om man är mer tveksam att lämna ut sin häst på foder till en utan tidigare erfarenhet, i sämsta fall så får man ju tillbaka en häst med sabbade gångarter om dom varit ok innan och det är ju inget kul.

När det gäller köpet så får ju köparen själv ta ansvar över det dom köpt, sabbar dom det så är det ju helt och hållet köparens problem kan man tycka.:D

Om islandshästägare (vissa) har den inställningen är det inte så konstigt att de säger på TV att alla islandshästar kan ridas av vem som helst och liknande skrönor. Man jobbar ju verkligen för att få islandshästen att framstå som en egen art :confused: Ungefär lika märkligt som att islandshästar inte skulle kunna stå i samma stall som andra raser. Synd för den stora massan normala ägare att vissa ger rasen såna rykten...

Jag skulle inte ha några som helst problem att sälja till en som inte är van vid islandshäst. Varför skulle jag ha det? Viktigaste är ju ändå att hästen och den nya gillar varandra och kommer trivas tillsammans.

Just nu har jag världens bästa medryttare som inte kan så mycket om gångartsridning. Kjarni grisepassar för glatta livet, men han är otroligt nöjd och gillar verkligen sin medryttare! Hon lär sig snart hur han funkar, dom travar tillsammans nu i alla fall!

För mig är det viktigast att häst och människa fungerar tillsammans.
Gångarter och det kommer sedan.

Jag råkade ut för lite liknande, har en "vanlig" ponny men är intresserad av islandshästar och speciellt gångartsridning. Hade fixat en tränare som skulle reda ut det här med tölt men hästen skulle inte direkt komma till ett islandsstall då det finns 1 enda här i trakten var jag bor, och det är fullt från golv till tak med islänningar, följande närmaste är 6 mil bort.. Nåja, då jag lite började se mig runt kom det några nekanden pga. det och ett "men stackars häst!". Nu tränar jag regelbundet för samma tränare men med en tölttravare i stället för islänningen jag tänkte mig. Så att så gick det här, har ändå planer på islänning någon gång i framtiden, men inte nu direkt.

Hoppas det går bättre för dej!

Därför att jag har lagt ner mycket tid på att få fram avkommor med bra ridegenskaper, då vill jag gärna att de först och främst används som ridhästar. Att man kör in hästen också är en helt annan femma.

Islandshästarna är avlade för att ridas på med alla dess gångarter så jag förstår dig. Vi försöker ju inte avla fram en tävlingshäst i körning utan hästar som är bra ridmässigt.

Äh vilka tramsiga hästägare du stött på!

Jag är själv inne på min första egna islänning.
När jag köpte honom för snart 4 år sen var han den första och enda hästen jag tittade på.
När jag ringde på annonsen fick säljaren veta att jag bara ridit lite islänningar tidigare och egentligen är fälttävlans nörd men pga skador kan jag inte ha en stor häst längre och då återstod en liten eller ingen häst alls.

Min häst var 5 år och insutten, 5 gångare och kunde ingenting men det såg varken jag eller säljaren som ett problem.
Jag har ju ridit in de flesta av mina stora hästar som jag haft och det skiljer precis ingenting i inridningen och utbildningen förutom att islänningarna har en gångart eller två till.
Man behöver inte heller vara rymdforskare för att lära sig att rida i tölt, det tog mig 1 ridtur i skogen med kompis som har islänningar sen tidigare och sen kunde vi det :cool:
Sen kan det ju alltid bli bättre från både hästens och ryttarens sida, men man har alltid saker att förbättra oavsett om man rider som glad hobbyryttare eller VM-ryttare.

Det finns vettiga säljare, så lycka till och hoppas du hittar din dröm islandsponny :love:

wow.......jag fick minsann veta min plats när jag råkade kalla min isis för ponny:eek:
det är en HÄST och banne mig om jag sa ponny om dem :devil::crazy:
:rofl:

wow.......jag fick minsann veta min plats när jag råkade kalla min isis för ponny:eek:
det är en HÄST och banne mig om jag sa ponny om dem :devil::crazy:
:rofl:

HAHAH

Sålänge en islänning är av ponnymått och ser ut som en förvuxen shetlandsponny kommer jag kalla dom för islandsponnysar :p

Förstår inte varför folk hakar upp sig på att "det är minsann är islandsHÄST" dom är ju av ponnymått och går under ponny kategori om man tävlar annat än islands.
Ser inget fördömande alls i att kalla dom för ponnyer.

Jag skulle iofs inte heller sälja min islänning till någon som inte tänkte ha den ihop med islänningar. Jag har provat med flera av mina islänningar, och de VILL helt enkelt vara med andra isisar.

Däremot om ryttaren är islandsvan eller ej måste bero på hästen, min första har ganska knepiga gångarter, så där skulle jag inte sälja om jag inte såg att ryttaren var tillräckligt skicklig på att rida. Men att säga nej redan i tfn låter ju fånigt...

HAHAH

Sålänge en islänning är av ponnymått och ser ut som en förvuxen shetlandsponny kommer jag kalla dom för islandsponnysar :p

Förstår inte varför folk hakar upp sig på att "det är minsann är islandsHÄST" dom är ju av ponnymått och går under ponny kategori om man tävlar annat än islands.
Ser inget fördömande alls i att kalla dom för ponnyer.

Men vänta nu...kallar du även falabellan för en ponny för att den är liten och närmare ponny än häst i mått och mankhöjd? Falabellan räknas inte som ponny, utan häst. Så om en HÄST kan vara så liten som en falabella och ändå räknas som häst och inte ponny, så är det väl inget konstigt att säga att islandshästen är en HÄST...som ju bekant är större än falabellan....;)

Det är ju faktiskt så att på Island finns inget som heter ponny, islandshästen är en häst, ungefär som att man inte säger fjordponny utan fjordhäst...så bara för att rasen även finns i Sverige så blir den väl inte automatiskt en ponny bara för att de måttmässigt råkar befinna sig inom "ponnyskalan" och att vi i Sverige har en indelning av ponnysarna (ponnyerna, hur sjutton säger man ha ha..)?

Jag vet inte varför frågan är känslig, jag har ju själv islandshäst och kan nog inte svara på riktigt varför man blir lite stött eller irriterad när folk envisas med att kalla de för ponny... men begreppet ponny är ju ganska vidsträckt, ett renrasigt russ är ju en ponny likväl som en korsning kan vara ponny. Men islandshästen är ju en en helt egen ras som ju faktiskt inte stämmer in på någon del av vad som karaktäriserar en ponny tycker jag ;)

Äh jag vet inte, svårt att förklara och få fram bra argument, huvudet inte på topp idag...men det var min åsikt i alla fall :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 033
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 894
Senast: mamman
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 996
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 208
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka