Sälja hästen?

A

acer

Jag känner att min häst inte passar mig, och att jag kanske har för lite kunskap för att ta hand om honom på rätt sätt. Han är en ganska speciell häst som är rätt så ouppfostrad sen tidigare men det har blivit bättre sen han kom hit. Nu har jag börjat fundera på att sälja honom för att köpa en tryggare och "lättare" häst. Problemet är att jag bara haft hästen några månader och jag vill inte att han ska behöva flytta runt hela tiden, så jag velar. Men å andra sidan skulle han säkert få det bättre hos någon med mera kunskap än vad jag har.

Ge mig råd! Har ni sålt en häst efter bara några månader? Det känns så himla dumt att göra det men det här funkar inte bra alltså.

Sv: Sälja hästen?

Jag tycker att du först och främst ska försöka få en duktig hästvan kompis/tränare att försöka hjälpa dig med hästen och se om det kanske bara handlar om att hästen behöver vänja sig vid omgivning/nya människor. Vänta kanske någ månad till och känner du då att det inte funkar, så sälj hästen iställe. Är ju ingen idee att ha en häst som man inte kommer överrens med, det funkar ba inte!

Försök ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig uppfostra honom och så. Och läs lite olika böcker om hästhantering osv så kanske du ändrar dig och vill behålla honom.
Men om ni inte funkar ihop är det bättre att säljahonom till någon annan som han får det bra hos. Ingen att kämpa om det inte finns där liksom..

Jag sålde min första häst efter ca ett halvår, vi funkade helt enkelt inte ihop...man passar inte med alla hästar och ibland blir det att fel hästar hamnar hos fel ägare, då tycker jag att det är bäst att försöka hitta en häst som passar än själv bättre och sälja hästen till någon som passar hästen bättre. Då gör man både sig själv,hästen och den nya ägaren en björntjänst.

Sen självklart måste man ta med i beräkningarna att vissa hästar tar väldigt lång tid på sig innan de aklimatiserar sig i en ny miljö och kanske har inte din häst vant sig än...samt även om man känner att allt inte är helt hopplöst så är det bra att prova ta hjälp av en tränare. En tränare kan ju sammansvetsa häst och ryttare.
Sätt upp ett datum om kanske 3 månader (om du är beredd att kämpa så länge...) o om du och hästen inte kommit varandra närmare då så är det kanske bäst att sälja...

Alltså risken finns ju att även en ny häst utnyttjar din svaghet. Hästar är bra på att läsa av sin ledare och känner de att du är osäker så utnyttjar många det till max!

Finns det ingen som kan hjälpa dig med din häst och få er tryggare med varann?

Kämpa ett tag till, ta hjälp av ngn duktig tränare, tänk på att det tar minst ett år kanske mer innan man lär känna sin häst riktigt!

Jag tycker att det beror lite på - om du känner att det känns lite övermäktigt med svårigheterna men ändå tycker om hästen, så kan det bara vara en liten svacka som en tränare eller kompis kan hjälpa dig komma över. Men om du inte känner för hästen - jag menar, man älskar oftast inte ALLA hästindivider lika mycket, det är ju inte så konstigt - så är det inget nån av er kan rå för. Stämmer inte kemin, så kommer det nog bara bli mer problem och jobbigt, då är det bättre att sälja och leta en ny häst.
Men som sagt, det tar tid att lära känna dem. Men ofta har man ju ett frö av känsla från början, och känns det fel, så sälj. Det är för dig/er det ska kännas bra, inte för omgivningen. Det ska vara roligt att ha häst !! :banana:

Problemet med att byta häst när man inte klarar av den är att om DU inte klarar av det hela (förutsatt att hästen inte har hjärntumör och är togik eller nåt) så kan det sitta kvar i dej till andra hästar. Så att du stöter på samma eller liknande problem igen.
Så inte för hästens skull men för din, skulle jag behållt den ett tag till (såvida du inte anser den livsfarlig) och tagit hjälp av någon erfaren för att komma tillrätta med problemet.

jag tycker att du ska be dina tränare om råd. men du kan ju alltid sätta ut den på annons och se vad du får för svar :)

Jag tycker det tyder på mognad att inse när något är en övermäktigt.
Bättre att sälja nu istället för att hålla på och traggla utan glädje och kanske hamna i än mer problem än vad du har.

Så - för att säga som Ponte - skit i vad folk tycker, det är din häst och det är du som ska trivas med den.

Jag har haft min valack i 1 ½ år.

Han är fortfarande lika "speciell" ångrar mig att jag faktiskt inte skickade tillbaka han så fort jag upptäckte det. (samma vecka)

Han skulle vara snäll, riden & olatsfri

Han var snäll!! Men inte resten.. :crazy:

Nu har jag en häst i hagen som är just det jag inte ville ha.

Känner du för att prova lite till så gör det. Ta hjälp av tränare med referenser.

Känner du att du inte vill ha hästen så helt enkelt sälj den!!
Lägg inte ned mer onödig tid & energi på något du inte vill ha som du kan spendera på en mer lämpad häst!!

Hårda ord, men jag har dragit på mitt ut i det längsta & ångrar det väldigt mycket nu i efterhand.

Alltså alla hästar testar en efter ett tag.....prova några månader till...ta kontakt med en bra tränare som kan hjälpa dig att bli tuffare o samtidigt förstå hästen.... ;) Då löser det sig nog ska du se....

H.Malin

Jag kände exakt på det sättet som du kände när jag skaffade min första häst för 11 år sedan. Och höll många gånger på att ge upp.
Varje dag jag skulle till stallet så hade jag ont i magen, och om regnet vräkte ner eller det var snöstorm på morgonen, så tänkte jag, gud vad skönt, då slipper jag rida idag.

Men jag är ganska envis och vill inte ge upp, jag red lektioner för en helt underbar ridinstruktör, som verkligen hjälpte mig med min häst, men det tog mig över ett år innan jag kände att jag klarade av hästen på ett bra sätt.
Jag har honom fortfarande kvar plus 5 hästar till, men ingen av dom andra är så speciell som just min första häst. Han och jag känner varandra utantill, och vi har haft jättemånga fina ridturer och minnen under alla år jag haft honom. Och den dag han inte finns så vet jag att jag kommer aldrig att någonsin få tag i en sån fin och trevlig häst igen. Han är bara helt underbar.
Så har du möjlighet och det är vad du vill, så ge inte upp, utan ta hjälp av någon duktig instruktör som kan hjälpa dig. Jag vet att jag skulle själv ha ångrat det om jag inte gjort det.
Lycka till.

Varför skulle det vara "mer fel" att sälja en häst efter att bara ha haft den ett par månader än att tex skicka den på tillridning eller sommarbete på annan ort ett par månader? Varför skulle det vara bättre att vänta ytterligare några månader, så hästen rotat sig ännu mer där den är idag?

Om du faktiskt tror att både du och hästen skulle få det bättre med andra "partners" är det väl bara att annonsera ut den och se om det dyker upp en vettig spekulant, men kämpa på under tiden och vara beredd på att det kan gå på en dag att sälja häst men också ta månader! Jag kan alltså inte riktigt förstå varför det skulle vara bättre fär hästen om det tar lång tid...

Håller med dig till fullo, Lena!
Sålde min första häst efter ca ett halvår då vi inte alls passade ihop.
Hon har fått det jättebra och trivs mycket bättre med sin nya ägare än med mig :o
Jag har köpt en mindre krävande variant som passar min mentalitet bättre så vi är båda tillfreds. många hade åsikter om hur jag kunde sälja en sådan duktig och snäll häst men vad spelar det för roll när man inte trivs tillsammans.
Så till trådskaparen säger jag bara,skit i vad folk tycker och känn efter vad som känns bäst för dig och din häst. Lycka till vad du än gör! /Lisa

Nu är det dags för en liten uppdatering i den här tråden. Efter 3 månader hävde jag köpet på hästen, nu är det en månad sen han åkte tillbaka och jag har inga planer på att skaffa en ny häst. Tack för alla bra svar jag fick!

Ni kanske ser att jag skriver från en annan användare nu, jag gjorde en smygis för att ställa frågan. :angel:

Tackar för uppdateringen :bow:
Det är alltid kul att höra hur det gått. Fler borde ge oss lite uppdatering om vad hände sen.

Mitt råd till dig, liksom flera andra här skriver, är att ta råd utav ngn mer erfaren som kan hjälpa dig att utröna om vad det handlar om...

Dessutom vill jag ge rådet att, i vilka beslut det än rör sig om i livet(de svåra iallafall), inte gå vidare och genomföra ngt oövertänkt.

Försök istället bli vän med dina tankar om detta, acceptera dom, testa andra möjligheter att lösa problemet( tex ngn att bolla med), vänta och ha tålamod att låta ett beslut växa fram.

Vi är nog många som ibland leker med tanken att sälja hästen/hästarna, just för att de innebär ett så stort ansvar och medför ett "arbetsberg" utan dess like.
Då vill man ju att umgänge/ridning skall vara så lätt o smärtfritt som möjligt!

För det mesta tror jag att det brukar vara en tanke som ganska snabbt ersätts utav envishet istället.
Och ibland kan man bli mer envis än vad som är bra för en, därför är det så viktigt att ta hjälp utav ngn som kan se det från ett annat perspektiv.

Ibland funkar inte personkemin, och då är det svårt att motivera sig att fortsätta tror jag, men ibland så kan det vara anpassningsvårigheter/övergångar som kan spela en väldigt fula spratt.

Tålamod, eftertänksamhet samt hjälp av en tränare eller mkt erfaren kompis, är mina råd./Tolly :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 273
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 881
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar