Sälja häst!

H

hasselby

Ska man skriva ett köpekontrakt?? OSv.
Jag har aldrig skrivit på något när jag köpt häst. Bara kvitto och ägarbyte osv.
Hjälp mig lite nu. Jag har aldrig sålt förr:D

Sv: Sälja häst!

Det är inget måste med kontrakt. För i det här landet har vi bra köplagstiftningen som regler det mesta och som vissa fall inte går att avtala bort. D v s att även om skriver in det i ett avtal så gäller inte det om lagen säger något annat. Ett kvitto och ägarändring räcker väldigt långt.
OM det inte finns något speciellt som rör affären.Det kan vara sådant som att man bor i olika länder. Då bör man ange vilket lands lagstiftning som gäller i affären. Eller så kan det vara om har något speciellt att upplysa om t ex en gammal skada på hästen.

Antar att du kommer att sälja som privatperson och då kan man om man säljer till en annan privatperson också göra överenskommelser i avtalet som inte finns i den vanliga köplagstiftningen och som då kommer att gälla istället för den. För då är ni i den lagen som Köplagen. Du kan själv och bör också leta upp den på nätet och läsa den innan du gör affären klar. Säljer du till en näringsidkare så kommer istället Konsumentköplagen att gälla och den är lite annorlunda än Köplagen, så det är bra att läsa den med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 118
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka