Sälja häst till eget företag?

M

missan

Går det att själv sälja sin häst (köpt till mig som privatperson) till sitt eget företag (enskild firma)?

Köpte hästen för riding och ska nu ha henne till avel, planerar att sälja åtminstone något föl.

Antar att det är massa byråkrati kring detta, nån som vet /kan länka?

Sv: Sälja häst till eget företag?

Jag har för mig att det bara är vid uppstart av firman som man kan göra sådana affärer med sig själv.

Skatteverkets hemsida har förhoppningsvis all info ifall ingen senare i tråden kan ge det.

En variant ifall det inte går borde ju vara att du säljer hästen till en mellanhand som sedan säljer hästen till firman.

Köp vet jag inte. Vi överlåter våra privata till företaget när det var klart utan pengar.

Visst kan du sälja in hästen till din enskilda firma. Problemet lär vara värderingen.

Säljer man in t ex en bil är det hyfsat lätt att bilda sig en uppfattning om marknadsvärdet. Titta runt på blocket.se, kanske t om få den värderad på en bilfirma. Med det som underlag säljer du in bilen i firman.

Men en häst är ju lite annorlunda. Just nu är det dessutom gigantiskt mycket hästar till salu, till fullkomliga underpriser. För att inte komma i diskussion med SKV om marknadsvärdet gäller det verkligen att klura både en och två gånger på hur ett rättvisande marknadsvärde kan tas fram.

Finns det någon nackdel med att sälja henne för billigt (typ 20000)?

Säljer du henne billigt slipper du skatta.
Säljer sedan företaget henne vidare så åker företaget på skatten

Det kan ju vara bättre att sälja hästen dyrt och göra avskrivningar på den under flera år.

Finns det någon nackdel med att sälja henne för billigt (typ 20000)?

I din situation så borde det väl vara intressant att få ett så högt pris som möjligt. Du kan ju se det som att du för ut pengar från ditt företag som du slipper skatta för.

Ur den synvinkeln är det ju en klar nackdel att sälja för billigt.

Nu kan säkert skattemyndigheten ha åsikter på priset ifall du är både köpare och säljare.

Skulle du istället sälja till en kompis (privatperson) du litar på och sedan låta kompisen sälja till företaget så borde ju inte skattemyndigheten kunna ha någon åsikt på priset. Tänk på att det finns hästföretag som betalar över en halv miljon för 1-åringar. Jag har svårt att tänka mig att SKM lägger sig i prissättningarna i de fallen.

Säljer du henne billigt slipper du skatta.

Fast behöver man som privatperson skatta på en hästförsäljning ifall det är en engångsgrej?

Det är ju som att man köpt en begagnad bil för 10 000 och sedan säljer den för 20 000 till någon. Gör du det som en engångsgrej är det ju inget krav på att skatta på vinsten.

Hmm ja kanske det, det är ju alltid bra att ha saker att skriva av... vore väl inget konstigt att sälja hästen för minst det jag köpte henne för som 6-åring? (nu är hon 10 och betydligt mer utbildad +tävlad) Men då måste jag som företagare ha pengar till det antar jag...?!

I dina kläder hade jag absolut tagit in en utomstående, pålitlig värdering. Riktigt bra avelsmärrar går att få för under 20000 kr nu, vilket SKV enkelt kan plocka fram på en minut.

Just hästföretagare är alltid i skottlinjen för SKV, att ha bra på fötterna innan man blir kollad är alltid att föredra.

Fast behöver man som privatperson skatta på en hästförsäljning ifall det är en engångsgrej?

Det är ju som att man köpt en begagnad bil för 10 000 och sedan säljer den för 20 000 till någon. Gör du det som en engångsgrej är det ju inget krav på att skatta på vinsten.

Om hästen ingår i en företagsverksamhet så innebär det naturligtvis att man måste skatta för inkomsterna.
Men även att man får dra för kostnaderna.

Visst skattemyndigheterna är restrektiva när det gäller havremoppar men men alla papper i ordning och att man följer de regler som gäller så accepteras även dessa företagsutgifter.

Jag misstänker att ni talar om två olika saker. Landsbygdsbo talar om inkomster genererade av inventarie, medan lahsd talar om beskattning av inkomsten vid försäljningen (d v s om privatpersonen betalar skatt på den slant försäljningen av hästen inbringar).

Går det att själv sälja sin häst (köpt till mig som privatperson) till sitt eget företag (enskild firma)?

Köpte hästen för riding och ska nu ha henne till avel, planerar att sälja åtminstone något föl.Antar att det är massa byråkrati kring detta, nån som vet /kan länka?

Vet inte men jag reagerar på denna mening ? Har man hästarna i ett företag skall man ha ett vinstsyfte och inte planera att sälja åtminstone 1 fölunge ?

Har du fler hästar i företag eller ska du lägga in bara denna häst ?

Mia

Jag såg det, men antog att firman redan var registrerad med verksamhetsbeskrivning etc. Det kan nog vara lite marigt att bara ha en märr, men den frågeställningen utgick jag (dumt nog) från att TS redan var insatt i.

Jag har befintlig verksamhet som hästsjukgymnast, tänkte lägga till avel och då köpa in min (bara en) häst. Vill behålla iaf det första stofölet till mig själv och sälja de hingstföl som blir till. Men jag vill ju kunna rida min häst också, så det kanske blir problematiskt att ha henne i företaget och tex bara ta två föl nu, rida några år och därefter fortsätta avla. Blir jag förmånsbeskattad om jag använder min häst till ridning också?

Mot bakgrund av vad du skriver här, hade jag inte tagit in hästen i företaget. Hur har du beräknat att hästen ska vara vinstgenererande i företaget?

Blir jag förmånsbeskattad om jag använder min häst till ridning också?

Ifall du inte gör några avdrag för saker som man inte förväntar sig ska behövas till ett avelssto så borde ju inte skattemyndigheten ha några åsikter. Så ta kostnader som hör till ridningen privat. Men de flesta kostander för hästen lär ju gå att dra av. Hästen måste ju äta och skos fastän den inte rids. Angående skoningen kan den ju ha 'lite' ömtåliga hovar som gör att det inte bara räcker med verkningar.

Jag vet flera bönder som har 1-2 avelsston som de föder upp travhästar på. Dessa affärer är i genomsnitt förlustaffärer, men det är inga problem att ha dessa hästar i rörelsen. Syftet är ju ändå att tjäna pengar. Drömmen är ju (liksom för dig antar jag) att få fram det där perfekta fölet som kommer att ge jättebra betalt vid en försäljning. Så du har ju vinstsyfte med verksamheten.

Sen att man gör uppehåll med avelsston är ju inte så konstigt. Av både ekonomiska skäl (ha råd med levandefölavgifter) eller rena hälsoskäl för stoet så kan man ju motivera varför man inte tar föl föl varje år.

Jag har befintlig verksamhet som hästsjukgymnast, tänkte lägga till avel och då köpa in min (bara en) häst. Vill behålla iaf det första stofölet till mig själv och sälja de hingstföl som blir till. Men jag vill ju kunna rida min häst också, så det kanske blir problematiskt att ha henne i företaget och tex bara ta två föl nu, rida några år och därefter fortsätta avla. Blir jag förmånsbeskattad om jag använder min häst till ridning också?

Det bör inte vara något problem - det finns många som har avelsverksamhet "under" sin vanliga firma. Men jag tror ? att det kan vara skillnad om du är enskild eller har AB.. Din revisor vet säkert hur du kan göra.

Vad gäller förmånsbeskattning hade jag en diskussion med skatteverket när jag startade mitt företag (EF). Jag råkade nämligen äga en häst innan jag startade upp (som skulle ingå i ridskoleverksamheten - övriga hyrde/lånade jag till en början) - och de tyckte att just den hästen kunde jag ju använda "privat" och därför skulle den förmånsbeskattas! Jag lyckades dock, efter många om och men, övertyga dem om att den ingick fullt ut i verksamheten.. Så har man bara goda motiveringar så är det mesta möjligt.

Det finns säkert de som kan det här bättre, men om du inte ska betäcka ett år kan väl den delen av företaget vara "vilande"? Dvs att du inte gör några avdrag heller?

Om företaget ska köpa hästen, kan man nog anta att skattemyndigheten kan protestera om inköpssumman är alltför hög (att sälja saker till sig själv är lite känsligt), ffa om det är en enskild firma. En värdering är nog väldigt viktigt och samtidigt kolla upp vad som är kutym/norm.

Lycka till!:)

Mot bakgrund av vad du skriver här, hade jag inte tagit in hästen i företaget. Hur har du beräknat att hästen ska vara vinstgenererande i företaget?

Men är det inte så att "hästdelen" kan vara separat och i sig räknas som vinstgenererande(alltså med egen budget/omsättning)? eller är det bara i AB det fungerar. Jag vet många som har avelsverksamhet under sina "vanliga" firmor (dock är det AB) inom el, bygg, frisör mfl.

Men är det inte så att "hästdelen" kan vara separat och i sig räknas som vinstgenererande(alltså med egen budget/omsättning)? eller är det bara i AB det fungerar. Jag vet många som har avelsverksamhet under sina "vanliga" firmor (dock är det AB) inom el, bygg, frisör mfl.

*Att planera att sälja åtminstone något föl * Och sen börja rida hästen igen är inte ett seriöst företagande i mina öron .

Om man nu helt klart vill vara vinstgivande så måste det vara ett fruktansvärt bra sto (vilket Ts kanske är ) men frågan är varför man ska lägga in stoet när man ändå inte skall avla seriöst på stoet utan just *planerar att sälja åtminstone ett föl ?

Och sen rida på stoet igen ,dessutom så gäller hårdare regler vid försäljning av fölungen ,dessutom är det ett problemsto som blivit betäckt och inte tagit sig för flera år sedan ?? Är det därför stoet ska in i företaget så företaget ska bära kostnaderna för misslyckade betäckningar ?

Nej jag skulle inte ta en konflikt med skattemyndigheterna på dessa grunder och för övrigt finns det klara kriterier för hur ett Hästföretag skall se ut enligt Dom och skatteverkets riktlinjer för att räknas som avel .

Mia

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 245
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 327
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 499
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 508
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025