Sälja eller inte

Celestan

Trådstartare
Okej, skulle behöva lite hjälp med era tankar och idéer.
Får ta det från första början,

Vi köpte min första häst för 8,5 år sedan. Jag var då 16 år och Celeste var då 6 år. En fantastisk häst, som var en klippa i allt. Trafiksäker, trygg mm.
Hon var då bara inriden, alltså inte skolad.
3 månader efter vi hade köpt henne red jag och en annan i stallet ut på våra hästar, vi red förbi skällande hundar i en trädgård, efter det var hon lite stressad men vi fortsatte glatt våran ridtur. En stund senare på en lite väg mellan 2 gärden möter vi en häst och Celeste stannar. Kompisen jag rider med står framför oss och säger åt mig att skänkla på henne, jag gör det samtidigt som den andra hästen vi möter går mot oss, Celeste stegrar och vi går över. (Vi stod i liten backe, och jag tror jag drar henne bakåt när hon reser sig). Jag får henne över mig, har som tur var säkerhetsväst.
Sedan blev jag livrädd för att rida henne, min syster tog över o red henne, jag satt inte på henne på ett halvår. Som tur var hade jag precis börjat på ridgymnasium så jag red där iallafall.
När jag väl hade kommit upp på henne igen var jag livrädd för att gå förbi hagar med hästar i. Red kanske ett år på henne, träna för tränare o så. Men Vi bestämde att syrran skulle ta över henne och jag letade annan häst istället. Hade en häst men sålde han vidare igen för det funka inte mellan oss. För 3 år sedan bestämde jag mig för att ha Celeste ändå då syrran skulle köpa sig en hopphäst. Dessa 3 åren har gått lite upp och ned, periodvis går det jätte bra andra stunder går det åt helsike. Men rädslan för att möta hästar ute och i hagar finns fortfarande och det märker ju hon såklart, och hon trippar förbi på sidan när vi möter hästar. Senast var igår. Tyvärr rider jag inte henne regelbundet. Känner att jag inte vågar rida henne överallt.

Vill tillägga att Celeste är den perfekta nybörjarhästen då hon är lugn och trygg. Det är bara med mig hon gör så, och det har självklart förklarliga skäl. :grin:

Innerst inne hade jag velat ha en häst jag känner mig trygg med och kan träna och rida obehindrat.
Men kan ju samtidigt inte se mig sälja henne, grinar så fort tanken kommer. :crazy:

Om ni har läst allt detta, vad får ni för tankar? Sälja? Försöka träna bort rädslan?

Tack på förhand :bow:
 
Sv: Sälja eller inte

Svårt läge, egentligen är hon ju en lämplig häst för dig bara det att du fått fobi för att möta andra hästar...kan du inte träna bort den fobin på en snäll häst för att sedan rida din häst?

Annars tycker jag du ska sälja din häst. Det är ju en lämplig häst för någon annan- så får du i lugn och ro hitta din drömhäst igen :)
 
Sv: Sälja eller inte

För mig hade nog valet varit enkelt. Ridning ska vara kul och även om man kan känna sig rädd eller orolig i vissa situationer så går det ju oftast över. Om du känner att det finns nåt sätt att träna bort din rädsla tillsammans med den här hästen så kanske det är en väg värd att pröva. Jag förstår ju att rädslan ligger hos dig själv och inte hos hästen eftersom hon kan gå lugnt med andra ryttare.

Kan du t.ex. ha nån som leder henne förbi hagar och andra hästar vid ett antal tillfällen för att träna dig och att du ska känna dig tryggare med tiden? Blir hon lugnare och ignorerar hur du reagerar om hon har draghjälp av en annan lugn häst som går före? Då kanske det är möjliga vägar att gå för att träna bort din osäkerhet men man kan ju självklart inte ha det så för evigt.

Känner du att det är helt omöjligt att komma till en punkt där du känner dig 100% trygg med den här hästen kanske det är bäst att gå skilda vägar och köpa en annan häst som du kan känna dig trygg med i alla situationer. En mellanväg om du absolut inte vill sälja är väl att försöka hitta en medryttare som gör det som du inte vågar eller känner dig helt trygg med alternativt lämna ut henne på foder en tid för att se om du kan vänja dig vid tanken lättare på att sälja henne och känna efter om du vill börja om med en ny häst eller behålla.
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja eller inte

Kan du hitta en fuktig nh tränare du litar på? Kanske läge att leta efter en westerntränare, de brukar generellt ha ett större intresse av hästhantering.

Det ska vara roligt att rida, men det känns som om du i grunden har en bra häst och "bara" behöver hjälp att lösa problemet?
 
Sv: Sälja eller inte

Tack för svar alla!
Har också tänkt på att hyra ut, men känner nånstans att jag vill lösa problemen som finns. (Envisheten finns inom en)
Syrrans häst är lugn som en filbunke och vi har ridit tillsammans förbi hagar och då brukar hon rida närmast hagarna, då brukar det gå bra. Men handlar väl om att jag känner mig tryggare i den sitsen.

Dorinda, jag åkte iväg en helg på NH kurs, mycket givande! Det tränar vi lite grann, men har tankar på att kanske ta privata lektioner på hemmaplan så vi kan jobba på dom situationerna som är jobbigast. Annars är hon en klippa och vi har fantastisk kul ihop.
Jag känner lite på samma sätt, hon är en fantastisk häst men fått detta problemet till följd av min rädsla förbi andra hästar.

Frågan jag ställer mig hela tiden är hur lång tid är det värt att vänta innan man "ger upp". Det är precis som ni säger, det ska ju vara kul att rida, och sen kan jag tycka för hennes skull att få vara hos någon som verkligen tränar o håller igång henne så som hon förtjänar och vill ridas o tränas.
Skit jobbigt läge, det är ju min ögonsten ju! :)
 
Sv: Sälja eller inte

Tror du att dina problem skulle försvinna med en annan häst?

Jag menar då din rädsla/oro för att möta andra hästar, rida förbi hagar och liknande.

Om du nu sett att hästen är oproblematisk för andra ryttare - borde du inte jobba med dig själv i stället för hästen?
 
Sv: Sälja eller inte

Om det bara är vid de tillfällena (vet ju inte hur det är där du bor, där jag bor möter man hästar max 2 ggr under en ridtur) kan du inte bara hoppa av och leda förbi? Gör du det varje gång så kommer det nog ett tillfälle då du sen känner att du inte orkar hoppa av utan bestämmer dig för att försöka, och sen är du helt plötsligt på rätt väg! Så tänker jag göra vid bilmöten med min unghäst i sommar, han har hittills inte reagerat på nån bil då jag lett honom, men sitter jag på och börjar tänka så blir det säkert tokigt. Beroende på situation, finns det möjlighet att kliva upp i skogen kan man ju göra det istället, för att få lite avstånd. Vi har lätt för att få hjärnspöken, vi människor... ;)
 
Sv: Sälja eller inte

Kanske att rädslan skulle försvinna med en häst som jag känner mig tryggare på i dom mötena.
Självklart är det jag som måste jobba med mitt, det är ju trots allt jag som fört över det till henne, så att hon reagerar som hon gör i dom situationerna.

Tack snälla ni för att ni tog er tid o läste våran lilla historia :) Det är skönt med andras tankar, även om vi har samma så är det bra när någon annan säger det. :)

Idag har jag bestämt mig för att ge detta tid fram till betet är slut, ska nu under denna tiden promenera med henne för hand förbi dom jobbigaste hagarna och sen ha med syrran o hennes häst som en draghjälp när vi rider förbi. Känns det inte bättre efter sommarn så får vi nog skiljas åt, kan inte kämpa för evigt.

:bow:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 823
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp