sälja eller inte sälja svårklasshäst

Sv: sälja eller inte sälja svårklasshäst

Fast den verkar ju inte ha startat sen september? Tror du den är så lättsåld då?

han har startat utomlands oxå efter sept.....om ryttaren inte rider för Sverige så syns inte resultaten på ridsportförbundet tyvärr. Hursom helst så har jag inte tänkt annonsera honom, jag har redan två intressenter med bra bud...hade jag inte fått bud hade jag nog inte haft några säljtankar..men jag hoppas jag gör rätt nu när jag bestämt att han ska vara kvar. Både jag o ryttaren tror han kan gå 160 och det vill jag nog inte missa om en chans finns...

Självklart, nu var inte detta någon svårklass häst utan mer en otroligt trevlig och okomplicerad tävlingshäst.
Men det är därför jag vet att för rätt häst får man ut rätt pengar sas.

Det finns ju hästar som går 130-135 nu med vinster och placeringar, 10 år som säljs för 45-50 000 kr så det går nog om man letar lite :D Jag har en bekant i Sthlm som köpte en sån i förmiddags.

Det måste väl ändå vara ovanligt, var den frisk, okomplicerad och med ok gångarter?

det undrar jag med.
Bekantingarna sålde även en 140cm häst, tolv år för runt 100k, men då var den jäkligt knepig på flera sätt.

han har startat utomlands oxå efter sept.....om ryttaren inte rider för Sverige så syns inte resultaten på ridsportförbundet tyvärr. Hursom helst så har jag inte tänkt annonsera honom, jag har redan två intressenter med bra bud...hade jag inte fått bud hade jag nog inte haft några säljtankar..men jag hoppas jag gör rätt nu när jag bestämt att han ska vara kvar. Både jag o ryttaren tror han kan gå 160 och det vill jag nog inte missa om en chans finns...

OM både du och ryttaren tror han kommer kunna gå 160, men du inte "vågar" hoppa den själv... Då är valet enligt mej klockrent... SÄLJ

Har ryttaren andra hästar som du skulle kunna byta/bytlåna (?) med skulle jag definitivt haka på det (om det var aktuellt) då kan du ju få båda världar, dvs en häst att hoppa upp i högre klasser själv medans ryttaren tävlar din i de ännu högre klasserna, du får självförtroende osv ...
Men är detta inte ett alternativ låter så SÄLJ !

Köp dej en häst som du passar med. Enligt MEJ finns det 13 bra hästar på 12 möjliga när man har pengar att välja mellan...

Om du skulle köpa häst idag, skulle du köpa din häst eller skulle du valt en som passar dej bättre ?

Det måste väl ändå vara ovanligt, var den frisk, okomplicerad och med ok gångarter?

Njae kolla hästannonserna så är det faktiskt inte svårt alls att hitta såna hästar för runt 50 000kr nu...

Men det kanske finns skelett i garderoben och det har jag ingen aning om, ska inte köpa fler hästar så besvärar mig inte att ta reda på annat än vad som står i annonserna :)

Men det är klart, de hästarna stannar väl kanske på 130-140 höjder och det är liksom max vad de har kapacitet till.
Är ju skillnad om hästen går 130 och har mer kapacitet än så.

de jag kollat upp lite närmre har haft inga eller väldigt dålig resultat. Brta resultat i 120cm är inte för migf att ha startat en gång och vägrat ut sig :p

OM både du och ryttaren tror han kommer kunna gå 160, men du inte "vågar" hoppa den själv... Då är valet enligt mej klockrent... SÄLJ

Om du skulle köpa häst idag, skulle du köpa din häst eller skulle du valt en som passar dej bättre ?

Efter att ha läst alla kommentarer i tråden skulle jag vilja skriva ett +1 på denna. Håller verkligen med här!

javisst! Hon ville ha en schysst häst, den kan väl inte gå 160 kanske, men den hoppade runt 140 banor hemma under provridningen. Kan vara så att maxgränsen för hästen ligger runt där.
Nu letar hon inte (inte jag heller) via annonser utan bara kontakter. Hon har åkt runt och provridit mycket, även utomlands.
Utomlands kan man få ännu bättre pris om man letar bland uppfödare och inte försäljningsstall.
Sen är det kanske inte så vanligt, men det finns uppenbarligen.

Har ryttaren andra hästar som du skulle kunna byta/bytlåna (?) med skulle jag definitivt haka på det (om det var aktuellt) då kan du ju få båda världar, dvs en häst att hoppa upp i högre klasser själv medans ryttaren tävlar din i de ännu högre klasserna, du får självförtroende osv ...
Men är detta inte ett alternativ låter så SÄLJ !

Köp dej en häst som du passar med. Enligt MEJ finns det 13 bra hästar på 12 möjliga när man har pengar att välja mellan...

Om fler kunde resonera på detta vis!! :bow:

Tror knappast man hittar en sån nu heller om det är en fräsch häst i tävlingskondition med hyfsade resultat....hade jag hittat en sån hade jag nog köpt direkt.

Du hittar flertals på hastnet. Bara att söka och slå till ;)

Det roliga är att några utav dem är efter Cardento och i samma ålder som din, med plac i svårklass.

Senast ändrad:

Du hittar flertals på hastnet. Bara att söka och slå till ;)

Det roliga är att några utav dem är efter Cardento och i samma ålder som din, med plac i svårklass.

hittar två hästar på hästnet efter cardento som gått svår klass o är nåt att ha, kostar 165 000 resp 175 000.....liiite för mycket pengar för att jag ska kunna slå till direkt. Hittar du en svårklasshäst med ok resultat för 50 000 så tipsa mig väldigt gärna för då hämtar jag direkt ;)

Jag älskar ju Cardentohästar så finns en sån blir jag ju överlycklig. Har däremot inte råd att lägga ut 200 000 just nu på en häst. I såfall måste jag sälja först tyvärr.

Nä, men hade jag varit dig, haft köpare som betalt det man begär så hade jag också sålt hästen. Den är ju i sin bästa ålder. För även om marknaden är låg just nu, så vet man ju inte hur den utvecklar sig. Den kanske går ur botten helt och kanske inte. Men som sagt, hade jag varit dig hade jag sålt hästen.

Det var inte jag som skrev 50 000:-... utan för runt 100 000:-

javisst! Hon ville ha en schysst häst, den kan väl inte gå 160 kanske, men den hoppade runt 140 banor hemma under provridningen. Kan vara så att maxgränsen för hästen ligger runt där.
Nu letar hon inte (inte jag heller) via annonser utan bara kontakter. Hon har åkt runt och provridit mycket, även utomlands.
Utomlands kan man få ännu bättre pris om man letar bland uppfödare och inte försäljningsstall.
Sen är det kanske inte så vanligt, men det finns uppenbarligen.

Fast det måste väl finnas någon anledning till att hästen såldes till totalt underpris, var säljaren desperat, eller vad?

Tittade lite på hästnet, och de hästar under 100 000 som gick 1,30 och högre var antingen över 15 år, eller hade någon annan problematik som drog ner priset (gamla skador med osäker prognos, etc).

Ja, eller så var det en kvinna som var i centrum under ett svenskt samhällsprogram på svt 1 för inte alls längesedan...

En annan på tv3 för några år sedan...

De sålde hästar rätt billigt...

Varför är det bortkastat? Annat än ekonomiskt? Behöver du pengarna?
Det där är så bakvänt och jantetänk!
Njut av det du har, du kanske aldrig får en häst som du har samma kontakt med!
Och hur kommer du må om hästen inte kommer må bra i framtiden?
Rid på din nivå och ha kul! Hästen har ingen aning om att den kan mer!

Jag håller med! Jag har faktiskt aldrig fattat det där argumentet "Men det är ju synd om hästen inte får tävla så högt som den har kapacitet för". Alltså... hästar står inte i hagen och drömmer om att hoppa 160 cm. Det är vi ryttare som gör det. Visst finns det hästar som tycker att det är jättekul att tävla men för hästens del är det ju lika roligt att hoppa 100 cm som 160 cm...

Jag förstår om man verkligen VILL se hästen i stora sammanhang och själv inte har något tävlingsintresse, klart att man ska sälja den då. Men om man ÄLSKAR sin häst och känner att det riktigt skulle svida i hjärtat att vara utan den... snälla, behåll den då??

Jag är en "såndär" som behöll min ponny efter att jag passerat "ponny-tävlar-åldern". Jag har inte växt ur honom, jag rider honom varje dag, vi har så himla roligt ihop och ibland startar vi någon klass bland storhästar för skojs skull. Det var SÅ många som tyckte jag var korkad som inte sålde honom, de tyckte det var sååå synd att han inte fick tävla vidare bland ponnyer för "han hade ju kunnat starta SM". Tyvärr vet inte folk vad de pratar om, de ser hästar som tävlingsredskap. Min ponny är en väldigt glad och nöjd liten grabb som fullkomligt sprudlar av livsglädje. Han är så viktig för mig, jag skulle aldrig vilja vara utan honom. VEM hade tjänat på att han såldes till en yngre ponnyryttare? Den ponnyryttaren kanske, men bara under några få år för sedan skulle ju även han/hon fylla 18 och sälja vidare... och vidare...

Nä usch, aldrig! Om du verkligen tycker om hästen och trivs bra med den så ser i alla fall inte jag någon anledning till att sälja. Eller jo, eventuellt en ekonomisk anledning förstås. Om du är i behov av pengar kanske du kan tjäna en slant på att sälja din häst och köpa en billigare häst med mindre erfarenhet. Men annars - kör på! ;)

men om ryttaren tar din häst på foder, och du tar över en yngre häst från honom på foder? att träna och tävla upp till 130 och sen byta igen?, medan han tävlar upp din på 160? han får en toppen häst gratis och en unghäst mindre att lägga tid på :D. win win.
i ett stall jag jobbade i så hade ryttaren en häst på foder, ägaren vågade inte tävla och hästen var för stark för henne men ville inte sälja. nu tävlas hästen 150+ 16-17 år gammal med bra resultat. ryttaren är tacksam för att ha en säker häst i de höjderna vilket gett honom andra bra hästar också att tävla upp i klasserna.
ägaren vill inte sälja nu heller så vitt jag vet utan kommer nog ta hem hästen när den är klar på banan.

hade det varit min häst hade jag hellre sålt hästen till nuvarande ryttaren till ett mindre pris, och då veta att hästen har det bra.

Jag håller med! Jag har faktiskt aldrig fattat det där argumentet "Men det är ju synd om hästen inte får tävla så högt som den har kapacitet för". Alltså... hästar står inte i hagen och drömmer om att hoppa 160 cm. Det är vi ryttare som gör det. Visst finns det hästar som tycker att det är jättekul att tävla men för hästens del är det ju lika roligt att hoppa 100 cm som 160 cm...

Jag förstår om man verkligen VILL se hästen i stora sammanhang och själv inte har något tävlingsintresse, klart att man ska sälja den då. Men om man ÄLSKAR sin häst och känner att det riktigt skulle svida i hjärtat att vara utan den... snälla, behåll den då??

Jag är en "såndär" som behöll min ponny efter att jag passerat "ponny-tävlar-åldern". Jag har inte växt ur honom, jag rider honom varje dag, vi har så himla roligt ihop och ibland startar vi någon klass bland storhästar för skojs skull. Det var SÅ många som tyckte jag var korkad som inte sålde honom, de tyckte det var sååå synd att han inte fick tävla vidare bland ponnyer för "han hade ju kunnat starta SM". Tyvärr vet inte folk vad de pratar om, de ser hästar som tävlingsredskap. Min ponny är en väldigt glad och nöjd liten grabb som fullkomligt sprudlar av livsglädje. Han är så viktig för mig, jag skulle aldrig vilja vara utan honom. VEM hade tjänat på att han såldes till en yngre ponnyryttare? Den ponnyryttaren kanske, men bara under några få år för sedan skulle ju även han/hon fylla 18 och sälja vidare... och vidare...

Nä usch, aldrig! Om du verkligen tycker om hästen och trivs bra med den så ser i alla fall inte jag någon anledning till att sälja. Eller jo, eventuellt en ekonomisk anledning förstås. Om du är i behov av pengar kanske du kan tjäna en slant på att sälja din häst och köpa en billigare häst med mindre erfarenhet. Men annars - kör på! ;)

jag är nog en såndär som verkligen VILL se honom gå stora klasser :D fast helst då när han är min:love:

visst, hästen dör ju inte av att tävla lägre klasser. Han älskar att vara på tävling, han lyser verkligen upp, det syns !! Det jag kan tycka är att det faktiskt på riktigt är synd om en så bra häst inte ska få tävla bland eliten, finns inte så himla många riktigt bra hästar, som faktiskt kan gå 1,60. Sen är det ju så att man är nog egentligen lite dum om man som jag betalar och betalar och åker på tävling efter tävling utan att sälja när man får bra bud. Jag VILL ju verkligen tävla själv också men jag är osäker på om det kommer funka med denna hästen. Han känner mig alldeles för bra, känner direkt om jag blir minsta osäker. Dom gånger däremot som vi tävlat och jag haft lite jävlaranamma och gett mig fan på att det ska gå bra....ja då har det gått jävligt bra. Hade en hel säsong där vi placerade oss i stort sett varenda tävling. Men så kom vinteruppehållet och efter det kom vi inte igång igen...
OM jag kunde komma igång igen och ta vid där vi slutade då.....då hade 1,50 tillsammans inte alls varit en omöjlighet, för vi passar som hand i handske annars, känner honom utan och innan, vet precis hur jag ska rida honom, vet exakt vilka knappar jag ska trycka på.....så jävla synd att jag är så förbannat jävla feg :(
Jag har en häst med en kapacitet o gå största klasserna men kommer inte ens ut på låga klasser....Han är hysteriskt rädd för vattenmattor när JAG sitter på.....linhoppar jag honom tittar han inte ens på dom, när andra ryttaren tävlar honom är det heller inga problem.....vet inte riktigt hur jag ska komma förbi detta....

Fast inte behöver man se ponnyer som tävligsmaskiner bara för att man säljer. Jag har aldrig haft som alternativ att ha hästen billigt hemma, och aldrig, hur jag än vänder och vrider på det haft råd att ha ponnyn installad i sthlms-området på egen bekostnad som gymnasie eller universitetsstudent..

JA- det var en kanonfin ponny och en individ jag saknar än idag, men inget alternativ att behålla.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 997
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar