Jag håller med! Jag har faktiskt aldrig fattat det där argumentet "Men det är ju synd om hästen inte får tävla så högt som den har kapacitet för". Alltså... hästar står inte i hagen och drömmer om att hoppa 160 cm. Det är vi ryttare som gör det. Visst finns det hästar som tycker att det är jättekul att tävla men för hästens del är det ju lika roligt att hoppa 100 cm som 160 cm...
Jag förstår om man verkligen VILL se hästen i stora sammanhang och själv inte har något tävlingsintresse, klart att man ska sälja den då. Men om man ÄLSKAR sin häst och känner att det riktigt skulle svida i hjärtat att vara utan den... snälla, behåll den då??
Jag är en "såndär" som behöll min ponny efter att jag passerat "ponny-tävlar-åldern". Jag har inte växt ur honom, jag rider honom varje dag, vi har så himla roligt ihop och ibland startar vi någon klass bland storhästar för skojs skull. Det var SÅ många som tyckte jag var korkad som inte sålde honom, de tyckte det var sååå synd att han inte fick tävla vidare bland ponnyer för "han hade ju kunnat starta SM". Tyvärr vet inte folk vad de pratar om, de ser hästar som tävlingsredskap. Min ponny är en väldigt glad och nöjd liten grabb som fullkomligt sprudlar av livsglädje. Han är så viktig för mig, jag skulle aldrig vilja vara utan honom. VEM hade tjänat på att han såldes till en yngre ponnyryttare? Den ponnyryttaren kanske, men bara under några få år för sedan skulle ju även han/hon fylla 18 och sälja vidare... och vidare...
Nä usch, aldrig! Om du verkligen tycker om hästen och trivs bra med den så ser i alla fall inte jag någon anledning till att sälja. Eller jo, eventuellt en ekonomisk anledning förstås. Om du är i behov av pengar kanske du kan tjäna en slant på att sälja din häst och köpa en billigare häst med mindre erfarenhet. Men annars - kör på!