sälja eller inte sälja svårklasshäst

Sv: sälja eller inte sälja svårklasshäst

jo det är ju så jag har tänkt. Jag skulle behöva en sån häst, som tar mig runt även om jag är nervös och fegar ur.

men jag kommer inte låna ut min häst igen, antingen stannar han här eller så säljs han.

Jag tycker du ska sälja, han är ju inte din drömhäst rakt igenom även om du såklart älskar honom massor ändå.

Känns som att det inte spelar ngn roll att han är en fin svårklasshäst när du inte kan ha tillräckligt kul med honom?

Rent krasst är det ju då bättre att sälja honom, tjäna en massa pengar å va lycklig över att du kanske går + istället för - med honom i slutändan och hitta en ny kompis som du kan göra allt det roliga med som ger dig självförtroendet du saknar.

Jag tycker du ska sälja, han är ju inte din drömhäst rakt igenom även om du såklart älskar honom massor ändå.

Känns som att det inte spelar ngn roll att han är en fin svårklasshäst när du inte kan ha tillräckligt kul med honom?

Rent krasst är det ju då bättre att sälja honom, tjäna en massa pengar å va lycklig över att du kanske går + istället för - med honom i slutändan och hitta en ny kompis som du kan göra allt det roliga med som ger dig självförtroendet du saknar.

Jo, även om det är en fin svårklasshäst så är han ju inte det med TS, alla ryttare passar inte med alla hästar.

TS, hur viktigt är det för dig att rida 1,50 själv? Om det inte är det absolut viktigaste, så skulle jag sälja, lägga krut på att hitta ett bra nytt hem till hästen (kanske inte bara sälja till högstbjudande), och sen köpa en annan häst för pengarna som du passar ihop med bättre på tävlingsbanan.

Sälj. Som du själv skriver- tänk vad roligt du kan ha på tävlingsbanan med den häst du kan köpa för de pengarna!

Och någon som köper häst för så mkt pengar kommer garanterat ta hand om den på bästa sätt, även om det inte blir lika personligt som hos dig.

Om Jag hade varit Dig, hade jag inte sålt han nu. Du får inte speciellt bra betalt då det är hästkris över hela EU. De mer eller minde skänker bort hästar i ex Danmark. Hade jag varit dig hade jag åtminstonde väntat ett år för att se hur marknaden utvecklar sig. Det är bra att köpa häst nu men otroligt dumt att sälja.

Om den inte går de klasserna om ett år då?

Ryttaren kanske inte är intresserad av att fortsätta tävla den och det blir ett avbräck i tävlandet på elitnivå?

Fast det är ju inte svårklasshästar som skänks bort... man kan ju alltid försöka sälja, får man inte det man vill ha för den så måste man ju inte sälja.

Det stämmer att det är dålig makrnad, för medelhästar. Bra hästar går alltid att sälja, folk med mycket pengar har pengar även i kriser.

*kl*
Det gäller även topp hästar, vet en som sålde en svårtklass häst för löjligt lite pengar för några månader sedan. Klart att det alltid finns människor som har pengar, men en 14 åring som hoppar 150. Nja, det är ju inget blivande GP-häst för Royne som säljs. Klart man får betalt (om man får sålt den) men kanske inte lika mycket. Det beror kanske lite på hur "pengagalen" man är. Om man nöjer sin med att sänka priset. Ryttare finns det alltid att få tag på. Så där tror jag inte att det skulle bli några problem. Dessutom finns det så många om. Tänk om hästen bryter benet i haget. Tänk om hästen får akut kolik... om om om..
Men det klart, det skadar ju aldrig att lägga ut hästen på annons och se vad man får för napp.

Sedan kan jag tillägga att det är ingen vanlig kris, utan otroligt extrem. Även de stora stallarna har svårt att sälja och ännu värre som privat ekonomi. Den ända hästen som jag vet som köpare flockas runt är en häst som blev placerad i EM 2012. Annars, tufft även bland GP-hästarna.

Senast ändrad:

Åh andra sidan så är ju även en sådan häst som TS skall köpa åt sig själv då också billig i pris.

Nu har ju TS enligt henne själv fått flera bra bud.

Jag har själv tittat efter häst ett tag och jag kan inte hålla med om att de är så extremt billiga som alla påstår

sen om man behöver pengar eller inte hör väl egentligen inte hit....
Men det gör det väl? Om du gillar hästen och kan använda den till det du vill, då är det väl bara pengarna som är anledningen till att sälja? Är pengarna inte en anledning så spelar det ju ingen roll om hästen sjunker i värde heller?

Om du inte kan använda hästen till det du vill, då är det väl det (tillsammans med pengarna?) som du får väga emot hur mycket du tycker om hästen.

/Lady_S

svarar alla här....

Tack för era svar allihopa :)

alltså jag har riktig beslutsångest faktiskt :crazy:

Visst, pengarna spelar väl in en del... skulle väl ljuga om jag skulle påstå annat. Kan hitta en fin unghäst + en läromästare för 150 000/styck och ändå ha massa pengar kvar (enligt dom bud som lagts)....

Jag vill ju gärna ut och tävla själv också, skulle så hemskt gärna komma upp i 1,40-1,50 själv men frågan är om det skulle gå på denna hästen. Vi har tävlat 1,35 och det har gått bra men som sagt så ballade det ur efter ett vinteruppehåll för 3 år sedan och efter det så har jag inte tävlat honom själv mer än ett par gånger. Mitt alternativ till att sälja är att ha honom kvar, rida honom dagligen hemma själv o sen köra på tävlingar.....det kostar MASSOR detta och jag har inget ut av det mer än att hästen får rutin + att det såklart är kul när det går bra.....och JO han måste ut och tävla för blir han kvar här så ska jag ha honom och tävla själv om ett par år, då han förhoppningsvis inte är tittig alls längre och accepterar att jag är nervös...
För att detta ska bli verklighet så måste han tävlas och få mer rutin, och ingen passar hästen bättre än han som tävlar honom nu.

Han som tävlar honom nu säger att hästen har ett hjärta av guld och är bra nog att gå 1,60 och han är uppriktigt glad att få rida hästen. Jag tycker också att den ryttaren förtjänar en riktigt bra häst, och jag ska ta en diskussion med honom, och höra hans planer. Skulle det vara så att det blir stora tävlingar, även internationellt i år så kan det ju vara kul att ha hästen kvar.....

Jag väger för och nackdelar med allt. Just nu lutar det nog mot att han blir kvar om tävlingsplaneringen låter ok...,blir han kvar är det som sagt MYCKET p.g.a. ryttaren som är så jäkla duktig OCH vettig på alla vis OCH funkar med hästen och min träning.

Jag har frågat tidigare i tråden men hittar inget svar så jag frågar igen...

Varför säljer du inte hästen till ryttaren?

Nu har ju TS enligt henne själv fått flera bra bud.

Jag har själv tittat efter häst ett tag och jag kan inte hålla med om att de är så extremt billiga som alla påstår

Tror knappats att du fick en häst som hade plac 150 för 100 000:- för 10 årsedan..

Tror knappats att du fick en häst som hade plac 150 för 100 000:- för 10 årsedan..

Tror knappast man hittar en sån nu heller om det är en fräsch häst i tävlingskondition med hyfsade resultat....hade jag hittat en sån hade jag nog köpt direkt.

Jag har frågat tidigare i tråden men hittar inget svar så jag frågar igen...

Varför säljer du inte hästen till ryttaren?

Har inte diskuterat det med ryttaren. Han säljer ju själv/föder ju upp hästar så tror nog knappast det är aktuellt...är väl möjligen om han då skulle byta häst med mig isåfall.

Fast den verkar ju inte ha startat sen september? Tror du den är så lättsåld då?

Det finns ju hästar som går 130-135 nu med vinster och placeringar, 10 år som säljs för 45-50 000 kr så det går nog om man letar lite :D Jag har en bekant i Sthlm som köpte en sån i förmiddags.

det är iaf inget jag hr hittat.
Vänner sålde en av sina tävlingshästar i höstas för 300k + moms, sto 10 år tävlad 130cm.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 997
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar