sälja eller inte sälja svårklasshäst

Sv: sälja eller inte sälja svårklasshäst

Ryttaren kan inte köpa upp halva hästen då? på de sättet får ju du ändå fortfarande äga endel i han och får lös pengar att köpa en mer passande häst. Eller delbyta med en unghäst? Annars är ju bytlån kanon!

Nu kommer jag kanske med ett lite otippat inlägg, men du har inte funderat på att träffa en psykolog för att komma över din feghet? Det, i kombination med hoppträningar och pay & jumps kan kanske hjälpa dig?
Då kan du ju behålla hästen, och samtidigt kanske tävla den på högre höjder på sikt!

Bättre en fågel i handen...

Jag hade helt klart sålt, särskilt om det redan finns bud i rätt nivå. Hästen kan skada sig imorgon och vara värdelös, då har du varken pengar eller läromästare.

Det finns ju en rad osäkra faktorer inför det upplägg du kan tänka dig för egen del gällande hästen. Kusen kanske inte alls fungerar på de nivåer du vill ta ner den i, när den varit uppe och vänt i högre klasser. Du kanske inte alls känner att det blir bra som satsning, då har du tappat värde i hästen (ålder och ner i klasserna).

Jag är av bestämda åsikten att det är bättre att ta pengarna än risken.

Sälj!

Du har inget framtida avelsvärde i hästen, och pengar får man inte för mycket av.
Jag kan inte gissa värde i hästen, men som sagt, han kan vara värdelös i morgon.

Sälj. Hästen har varit utdömd en gång redan, så vem vet hur länge han håller.

ursäkta..du skriver alltid massa goja. Den hästen jag diskuterar här har då aldrig varit utdömd. Denna har jag haft i 9 år och aldrig haft en halt dag, aldrig en enda behandling

Nu kommer jag kanske med ett lite otippat inlägg, men du har inte funderat på att träffa en psykolog för att komma över din feghet? Det, i kombination med hoppträningar och pay & jumps kan kanske hjälpa dig?
Då kan du ju behålla hästen, och samtidigt kanske tävla den på högre höjder på sikt!

hmm..kan ju vara en ide. Inte tänkt i dom banorna faktiskt. Jag vet ju att jag fixar ridningen men att det sitter i hjärnan på mig att det går nog inte,och då blir det pannkaka.

ursäkta..du skriver alltid massa goja. Den hästen jag diskuterar här har då aldrig varit utdömd. Denna har jag haft i 9 år och aldrig haft en halt dag, aldrig en enda behandling

Det är du själv som skrivit att hästen var utdömd när du tog över den.

Nu har jag köpt mig en ny pålle :D
Ett sto som gått 140, även tävlat internationellt. Hon kan vara dräktig o fölar isåfall i juni-augusti enl säljaren. Får kolla upp detta o är det så, ja då får jag sätta igång henne efter fölning......
Hur som helst så är det en perfekt läromästare till mig så jag kanske kommer igång igen. Hon hoppar allt, aldrig stannat eller dummat sig.
Sen har jag tänkt ta föl på henne också längre fram. Så hoppas verkligen hon passar mig nu, har ju inte kunnat testa henne för hon är inte igång nu....

Vad kul :) Grattis till nya hästen!

Hoppas det kommer att fungera som det är tänkt nu då :)

Kan du inte visa en bild på henne?

Vad kul :) Grattis till nya hästen!

Hoppas det kommer att fungera som det är tänkt nu då :)

Kan du inte visa en bild på henne?

tack:) ja jag hoppas att allt kommer funka. Har inte ridit henne än, hovslagaren kommer o ska fixa hovarna imorgon och så ska jag dräktighets kolla henne på torsdag, sen äntligen blir det provridning till helgen :D hon verkar trevlig än så länge iallafall. Jag ska allt lägga ut bild framöver:love:

Fast inte behöver man se ponnyer som tävligsmaskiner bara för att man säljer. Jag har aldrig haft som alternativ att ha hästen billigt hemma, och aldrig, hur jag än vänder och vrider på det haft råd att ha ponnyn installad i sthlms-området på egen bekostnad som gymnasie eller universitetsstudent..

JA- det var en kanonfin ponny och en individ jag saknar än idag, men inget alternativ att behålla.

Nej alltså fungerar det inte ekonomiskt så förstår jag givetvis! Och självklart behöver man inte vara en kall människa som ser ponnyer som tävlingsmaskiner bara för att man säljer! ;) Jag menar de fall där man faktiskt verkligen VILL ha kvar ponnyn - man har råd, man har inte växt ur den, man tid och lust till att fortsätta rida den och ge den all kärlek den ska ha - MEN ändå säljer för att "alla andra säger att den ska tävla". Det är bara i de fallen jag tycker att det är så konstigt! Har en kompis nu som mot sin vilja säljer ponnyn för att föräldrarna och tränaren tycker att hon ska gå upp på storhäst för att utvecklas. Hon har inte växt ur ponnyn och säger att hon helst hade velat ha kvar den och tränat hemma istället för att fortsätta på storhäst... Då tycker jag att det är så sorgligt! :(

Men som sagt, jag förstår absolut att man säljer om man VILL det, eller om man inte har tid/råd att ha kvar ponnyn! :)

Ser fram emot bilder :)
Du får gärna visa bilder på din svårklasshäst också, vore kul att se en riktigt fin häst :)

Hur har det gått? Är din fröken dräktig?

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 997
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar