Säkerhetskontroll och smycken

magruder

Trådstartare
Måste man ha tagit av sig sina smycken när man går igenom säkerhetskontrollen på Arlanda?
Jag har två halskedjor, två armband och en ring - alla i silver.

Nej, jag är inte så van vid att resa utomlands.

Inget illa ment mot Arlanda, men deras säkerhetskontroll är snudd på grotesk. Ok, jag fattar att man måste vara noggrann, men det har nästan gått lite overkill där enligt mig. Har själv fått ta av mig alla smycken (2 par örhängen + ett halsband) och t.om. skorna, som de även undersökt extra. Min BH har också indikerat, så att jag fått tas åt sidan och visiterats noggrannare av 2 vakter. Den har jag dock av förklarliga skäl inte tagit av mig...
Notera också att jag bara var 16 år när detta hände...

Inget illa ment mot Arlanda, men deras säkerhetskontroll är snudd på grotesk. Ok, jag fattar att man måste vara noggrann, men det har nästan gått lite overkill där enligt mig. Har själv fått ta av mig alla smycken (2 par örhängen + ett halsband) och t.om. skorna, som de även undersökt extra. Min BH har också indikerat, så att jag fått tas åt sidan och visiterats noggrannare av 2 vakter. Den har jag dock av förklarliga skäl inte tagit av mig...
Jag tycker Arlanda är riktiga slöfockar jämfört med andra länder! :D
Ofta måste man ta av sig både skor och smycken utomlands, och i vissa asiatiska länder har jag behövt gå igenom en "feberkamera" för att man inte får vara sjuk.

Piper det fast man tagit bort det "normala" får man nog räkna med att bli extra visiterad :)

Jag tycker Arlanda är riktiga slöfockar jämfört med andra länder! :D
Ofta måste man ta av sig både skor och smycken utomlands, och i vissa asiatiska länder har jag behövt gå igenom en "feberkamera" för att man inte får vara sjuk.

Piper det fast man tagit bort det "normala" får man nog räkna med att bli extra visiterad :)

Oj :eek:
Nu har jag visserligen inte rest mycket, men i både Spanien och Grekland upplevde jag att säkerhetskontrollen knappt ens var värd namnet. I Tyskland så var den värd namnet, men då var det typ "lägg upp handbagaget här och gå igenom där" och sen ingenting mer med det, trots att jag t.ex. hade flertalet smycken på mig mm.
Jo, ok, det kan jag godta, men (har hänt liknande flera gånger så kan missminna mig!), men den gången ovan har jag för mig att det t.om. var män som skulle visitera mig. Och förlåt, men det kändes inte helt bekvämt...

Arlanda är ingenting jämfört med mitt jobb ;) (Alltså en båge som jag passerar och en röntgenmaskin som min väska passerar varje dag.)

Det är väl iofs bra att det är så där... :D

Haha, ja :D (Men alla anstalter har faktiskt inte lika mycket inpasseringskontroll.)

Ibland blir det dock lite knepigt. Som när man ska köpa nya skor och frågar den stackars expediten om skorna har metallskena i sulan eller inte. Eller ska köpa en ny bh att ha på jobbet och frågar den stackars expediten i den butiken om hur mycket metall det är i byglarna och i hyskorna i knäppet :p

Men det ar val inte Arlandas fel att du, nar du vet att du ska ga igenom en sakerhetskontroll, inte tar av dig sjalvklara saker som smycken/andre metaller som nycklar, kedjor etc. och anvander en bh med metallbygel. Det ar ju du som brister i dina forberedelser inte sakerhetskontrollen som ar nitisk.

Men det ar val inte Arlandas fel att du, nar du vet att du ska ga igenom en sakerhetskontroll, inte tar av dig sjalvklara saker som smycken/andre metaller som nycklar, kedjor etc. och anvander en bh med metallbygel. Det ar ju du som brister i dina forberedelser inte sakerhetskontrollen som ar nitisk.

Ok, du har absolut en poäng. Och smyckena, visst, där kan man absolut diskutera. Ja. Men jag tycker faktiskt att jag ska kunna ha på mig en bygel-BH utan att behöva bli visiterad! Det har ju faktiskt i stort sett alla kvinnor på sig. Och visst, teoretiskt sett skulle jag ju kunnat gå utan BH just den dagen, men jag har rätt stor byst, och särskilt då, som typ 15-16 åring var jag (och är förövrigt fortfarande inte!) bekväm med att gå utan BH ute bland folk.

Ok, du har absolut en poäng. Och smyckena, visst, där kan man absolut diskutera. Ja. Men jag tycker faktiskt att jag ska kunna ha på mig en bygel-BH utan att behöva bli visiterad! Det har ju faktiskt i stort sett alla kvinnor på sig. Och visst, teoretiskt sett skulle jag ju kunnat gå utan BH just den dagen, men jag har rätt stor byst, och särskilt då, som typ 15-16 åring var jag (och är förövrigt fortfarande inte!) bekväm med att gå utan BH ute bland folk.
Detektorerna larmar på sammanlagd mängd metall. Bygelbehå ensamt ger inte utslag utan det krävs mer metall, ex smycken, för att man ska bli stoppad. När de sen visiterar en använder de en apparat som ger utslag för all metall så därför piper det om behån. Det här är standardförfarande och inte alls unikt för Arlanda.

Jag som aldrig har behövt ta av mig smycken på nån flygplats jag varit på. Inte ens i USA.
Skorna däremot tycker jag att man får ta av sig titt som tätt.

Jag har aldrig fått ta av mig någonting på flygplatser. Nu har jag inte smycken i mängder men oftast bygelbehåar och säkert skor med metall i.

Däremot var jag mycket i ett fängelse i perioder (jag jobbade på familjerätten i en kommun där det fanns en anstalt och jag behövde åka upp dit för att hjälpa andra kommuner att få faderskapspapper ifyllda) och där fick jag ta av mig smycken, skor, ibland kläder men aldrig bh-n.

Det ar inte pa nagot satt sjalvklart att ta av sig smycken ... Jag har aldrig tagit av mig halsband (tunn kedja med typ berlock), vigselringar, ett par extra diamant ringar pa andra handen, eller orhangen (ocksa sma och natta). Daremot har jag titt som tatt fatt ta av mig klockan. Skorna tar man alltid av sig i USA ... Pa Heathrow i UK ar det ibland skor av och ibland pa ... Manga stallen i Asien har metall bygeln satt sa snalt att den ger utslag om man har en inopererad spik i armen. Trots det har jag aldrig tagit av mig namnda smycken. :p

Detektorerna larmar på sammanlagd mängd metall. Bygelbehå ensamt ger inte utslag utan det krävs mer metall, ex smycken, för att man ska bli stoppad. När de sen visiterar en använder de en apparat som ger utslag för all metall så därför piper det om behån. Det här är standardförfarande och inte alls unikt för Arlanda.

Exact! Man bor undvika att ha skor eller balten med metall spannen, eller storre smycken. Mitt armband av en silver gaffel fick aka resvaska sist jag flog. ;)

Som hvala skriver så reagerar detektorn på metall och har man bygel-bh så kan det ge utslag. Självklart måste de visitera om det piper trots att man har avlägsnat allt annat som kan pipa. Det kan ju inte räcka med att man säger att man har bygel-bh.

Det enda metall jag brukar ha på mig är bygel-bh och byxknapp, ändå piper jag 9 gånger av 10. Det är alltid kvinnor som visiterar kvinnor och varje gång jag har blivit visiterad så har de har varit väldigt professionella.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 009
Senast: Mabuse
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 422
Senast: Paddington
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 319
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter