Sv: Säkerhet på Täby och andra orter?
Jag har aldrig varit på Täby galopp eller ngn annan galopp"arena". Jag undrar hur säkerheten är där? Är det ngn som vet? Har tränare stall och hästar inom området? Får vem som helst traska rätt in på området närsomhelst (tänker mest på stall och sånt?) Hur är det på tävlingsdagar?
Vad jag vill komma fram till? Det vet jag inte
Men jag skulle vilja arbeta med säkerhet på galopp/travbanor om det finns.
Hej Jonna, vi har hört förut... kanske inte du kommer ihåg lilla mig iofs
Jag kan försöka svara lite grann ( om Täby Galopp dårå)
Tränarna som står på Täby Galopp har sina stall, hästar,hagar,skrittmaskiner på området, fast avgränsade från banan om man säger så.... Alltså, man kommer åt huvudentrén, kliniken, tävlingsbanan, och några av de små träningsbanorna utan att beträda "stallområdet", detta område är inhägnat med höga staket, och grindar med lås.
En VANLIG vardag ( dvs. utan lopp eller så) ska dessa grindar vara olåsta mellan 05,00 och 19,00...då kan "vem som helst" gå in på stallområdet. ( Dock förbud för "obehöriga fordon"...alltså folk som inte jobbar/äger häst/ el har ÄRENDE med bil på området)
Sen att man vanligen inte kan gå in hursomhelst i ett stall där folk jobbar är ju en annan sak.. man kan nog räkna med ( om man nu bara kliver in i ett stall) att ngn ganska snabbt kommer smyga fram och undra vad man vill
Löpdag låser man grindarna en viss tid innan första loppet ( kommer inte exakt ihåg hur länge) ett par passager finns dock, så man KAN ta sig in på området, men vid de sitter det en vakt i liten kur och tittar strängt på en när man går förbi
Löpdagar brukar det även husera en del Väktare på området, men de brukar hålla sig nere vid läktare/kassor osv.
Därtill har nästan alla tränare på området separata lås på stalldörrarna, som är låsta när det inte finns personal i stallet...
Området har vid vissa tillfällen ( däribland ganska nyligen) varit lite "manuellt bevakat" ( gubbar i bilar) även kvällstid, då man råkade ut för en hel del skadegörelse...