Jag har lärt mig att inte provrida vem som helst och lita blint på ägaren.
Har aldrig skadat mig vid ridning eller hästhantering förutom en gång. Skulle provrida en häst som ägaren sa var inriden och säker. Hästen blir stissig så fort jag sitter upp, men ägaren bortförklarar det med att han såg något på gården. Går ner till paddocken och där blir hästen skitsur när jag försöker ge lite skänkelhjälper, börjar bocka och tillslut kastas jag av och bryter ett revben...
Visade sig att han bara tömkörts!
Oops.
Annars går jag går lite på "känn" med säkerheten, förutom vid ridning. Då är det hjälm och väst alltid. Brukar filma när jag sköter om hästen, superbra om man filmar med selfie-kameran då det ger mig full uppsyn om jag tex grejar med bakre hovar och inte ser öronen på hästen.
Har en sluss-hage vid det stallet jag är vilket är skönt, framförallt om jag ska hämta själv.
Är aldrig stressad i stallet, det brukar inte bli bra. Fullt fokus, känna av läget i hagen. Ser till att tajma in när hästarna är i större delen av hagen när jag hämtar för att minska risken. Ser till att den som är högst i rang är kvar när jag hämtar min häst som är trea i rang. Hästen som är näst högst i rang brukat blocka min annars. Men alfa-hästen går bra ihop med min och brukar hålla den lite störiga tvåan på bra avstånd.
Skogstur tar jag ibland själv, men väljer vägar där jag vet att det finns lite folk i rörelse som kan se en.
Många hästar jag haft hand om har varit lite oroliga när man ska rykta, och där är jag supernoga med att vara försiktig och mjuk, berömma mycket. En lugn häst som litar på mig och vet var den har mig är A och O för säkerheten!