Saker som ni fattade sjukt sent

Har hönan ruvat fram ett embryo så ligger det kvar. Det resorberas inte och blir gula igen.

De ägg vi köper i affären är så strikt kontrollerade att folk inte är vana vid saker som ägg kan ha. Det var desto vanligare när jag var ung.
Jag är medveten om det och har bara ätit ägg som kommit från affären. Därav min nyfikenhet om man märker till skillnaden, i smaken eller konstinensen, mellan befruktade och obefruktade ägg.

Jag trodde att ordet eljest betydde typ sävlig, lite bakom eller saktmodig men det var det ju inte. Som tur var använde jag aldrig ordet egentligen trots att jag älskar hur det låter.
Det hade ju kunnat bli pinsamt.

Det finns älgar i Stockholm. Har sett älg kanske 10 gånger här (skansen ej inräknat) Varav en blivit bortjagad av älgko för att jag kom springandes flåsande och pustande alldeles för nära hennes kalv, en närapå nykläckt skapelse :love::nailbiting:. En annan gång stod det tre stycken i en rondell och kliade sig på jularrangemanget :D
Lika domesticerade som rådjuren, verkar det! :D

Jag trodde att ordet eljest betydde typ sävlig, lite bakom eller saktmodig men det var det ju inte. Som tur var använde jag aldrig ordet egentligen trots att jag älskar hur det låter.
Det hade ju kunnat bli pinsamt.

Det är ett ord som vi ibland använder här. Oftast om människor som är lite udda och speciella och det är sällan jag hör att det används på elakt sätt. Men är inte det ett ganska dialektalt ord men som kanske fått stor spridning? Det är inte ett ord man hör eller läser ofta i medier.

Även om det gått ett par dagar?
Hur länge tycker du att man kan låta ägg ligga kvar (under hönan då, eftersom jag antar att de inte utvecklas annars) och ändå vara ätliga sedan?

Jag tömmer 1-2 ggr per dag Eftersom höns ändå ska tittas till minst två ggr per dag. Efter tre dagar kan det finnas ”spindel” i ägget och då är det ju blod i men, som sagt, de måste ruva då.

Ätliga är de så länge de är färska vilket de är så länge de utvecklas men frågan är då om man vill äta dem Med blod och embryo i.

Men, som @Lillgrådis skrev så sker det ju som delikatess i Asien.

Vet inte om ni minns att man fick med hals, hjärta och lever när man köpte hel kyckling förr?

När jag var ännu yngre så kommer jag ihåg att man fick plocka de sista fjäderpennorna som missats med pincett och även sveda av ”håren”. Någon som är lika gammal som jag?
Hals, hjärta och lever minns jag! Det brukade vi koka och ge till hunden! :D

Jag tömmer 1-2 ggr per dag Eftersom höns ändå ska tittas till minst två ggr per dag. Efter tre dagar kan det finnas ”spindel” i ägget och då är det ju blod i men, som sagt, de måste ruva då.

Ätliga är de så länge de är färska vilket de är så länge de utvecklas men frågan är då om man vill äta dem Med blod och embryo i.

Men, som @Lillgrådis skrev så sker det ju som delikatess i Asien.
Tack för svar! :up::up:

Om hönan ligger på ett obefruktat ägg, efter typ tre dagar, är det fortfarande färskt? Eller..?

Tack för svar! :up::up:

Om hönan ligger på ett obefruktat ägg, efter typ tre dagar, är det fortfarande färskt? Eller..?

Eh......jag tror....att det nog skulle klassas som dåligt men man kan göra vattentestet så vet man. I rumstemperatur håller det sig i närmare 3 veckor men i 38 graders hönsvärme är nog tveksamt även efter tre dagar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka