Saker som ni fattade sjukt sent

Eh......jag tror....att det nog skulle klassas som dåligt men man kan göra vattentestet så vet man. I rumstemperatur håller det sig i närmare 3 veckor men i 38 graders hönsvärme är nog tveksamt även efter tre dagar.
Fast vattentät är inte helt pålitligt. Förvarar våra plockade ägg med spetsiga änden nedåt och det gör att luftbubblan blir rätt stor - dvs de skulle flyta men ändå vara helt ok äta.

Bästa sättet veta om ett ägg duger att äta är ju att knäcka det.

Fast vattentät är inte helt pålitligt. Förvarar våra plockade ägg med spetsiga änden nedåt och det gör att luftbubblan blir rätt stor - dvs de skulle flyta men ändå vara helt ok äta.

Bästa sättet veta om ett ägg duger att äta är ju att knäcka det.

Så är det.
Tänkte dock på att om det inte flyter upp är det ju med säkerhet ok. Men, det är ju som du säger, att de ofta är ok även om de flyter upp.

https://sverigesradio.se/artikel/4518198

"Vi vidarebefordrade förstås frågan till Jan Strid, som konstaterar att svaret blir just rätt långt och omständligt... Orden har en snarlik innebörd från början, berättar han. De kommer från tyskan och har sedan lång tid blandats ihop, men kan idag användas parallellt.

Så när något är krångligt, långdraget och (alltför) detaljerat är det alltså både omständigt och omständligt!

Men ursprungligen betyder omständig "det som står eller befinner sig runtomkring något"."

Så man kan tydligen använda bägge ord.
Ska jag nämna att jag lärde mig ordet omständligt här på buke först nu i höstas? :angel:

https://sverigesradio.se/artikel/4518198

"Vi vidarebefordrade förstås frågan till Jan Strid, som konstaterar att svaret blir just rätt långt och omständligt... Orden har en snarlik innebörd från början, berättar han. De kommer från tyskan och har sedan lång tid blandats ihop, men kan idag användas parallellt.

Så när något är krångligt, långdraget och (alltför) detaljerat är det alltså både omständigt och omständligt!

Men ursprungligen betyder omständig "det som står eller befinner sig runtomkring något"."

Så man kan tydligen använda bägge ord.
Ska jag nämna att jag lärde mig ordet omständligt här på buke först nu i höstas? :angel:

Jag fick ju lära mig omständigt i skolan så jag skyller på läraren här men det är ju något jag också väldigt sent fick lära mig att det är med ett L. Men det går bara inte att lära om i skallen efter så många år av ovetande användning.

Jag fick ju lära mig omständigt i skolan så jag skyller på läraren här men det är ju något jag också väldigt sent fick lära mig att det är med ett L. Men det går bara inte att lära om i skallen efter så många år av ovetande användning.
Nä, jag lär alltid uttala det utan L. Här är det tur telefonen kör autocorrect måste jag säga.

Vet inte om ni minns att man fick med hals, hjärta och lever när man köpte hel kyckling förr?

När jag var ännu yngre så kommer jag ihåg att man fick plocka de sista fjäderpennorna som missats med pincett och även sveda av ”håren”. Någon som är lika gammal som jag?
Jag blev skitsur om jag inte fick hjärtat när jag var barn. 😄

Så är det.
Tänkte dock på att om det inte flyter upp är det ju med säkerhet ok. Men, det är ju som du säger, att de ofta är ok även om de flyter upp.
Jag fick lära en kollega, man över 40 år, i vintras att man kan kolla hur färska äggen är genom att doppa dem i vatten men att de behöver inte vara dåliga bara för att de flyter.

Hmm, då är frågan om minnesbilden från barndomen håller, eller om jag ska låta den vila i frid.
Jag har köpt det till katterna ibland. :)
De säljs i 450 gramsförpackningar.
1606429066643.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka