Saker som ni fattade sjukt sent

Kommer aldrig sluta skratta... 😂 :rofl:

Har folk inte lÀrt sig att titta pÄ en karta???

I dagens moderna tider sÄ tittar nog de flesta pÄ mobilen och jag tvivlar pÄ att man fÄr lika bra översikt pÄ skÀrmen som man fÄr nÀr man blÀddrar i en atlas eller vecklar ut en karta. De enda tillfÀllena man tittar pÄ Google Maps Àr vÀl typ nÀr man ska Äka till en adress som man inte hittar till.

Jag blev i somras informerad om att brasklapp uttalas "brask-lapp", inte "bras-klapp".

(och nÀr min bror informerat mig om detta drog han Àven hela bakgrundshistorien till varför det heter brask-lapp, men den har jag glömt bort... Det var nÄgot om nÄgon som hette Brask i efternamn och som lÀmnade fram en lapp med viktig info vid nÄgot tillfÀlle i alla fall)
"HÀrtill Àr jag nödd och tvungen"

Screenshot_20201126_233712_com.android.chrome.jpg

FortsÀtter förneka att omstÀndlig finns, och bildar klubb med de som inte heller hört det förrÀn förra Äret eller sÄ..
Har liksom alltid trott att jag hkrt fel oö nÄgon sagt det..

Det trodde jag ocksĂ„, som en extra stor tjĂ€nst liksom. Logiskt med tanke pĂ„ att björnkram Ă€r en extra stor, gosig kram. :love: đŸ»
(Eller Àr det ocksÄ nÄgot dÄligt egentligen? kanske betyder att man blir ihjÀlkramad och uppÀten av björnen? :nailbiting:)
Det kommer frÄn en fabel och handlar om en man som hade en björn. NÀr mannen ligger och sover under ett trÀd sÀtter sig en fluga pÄ mannens huvud och björnen slÄr till flugan och dödar mannen. Tanken var god men utfallet blir fel = en björntjÀnst. Uttrycket hÀrstammar Ànda frÄn 1600-talet. :)

Senast Àndrad:
Det Àr ett ord som vi ibland anvÀnder hÀr. Oftast om mÀnniskor som Àr lite udda och speciella och det Àr sÀllan jag hör att det anvÀnds pÄ elakt sÀtt. Men Àr inte det ett ganska dialektalt ord men som kanske fÄtt stor spridning? Det Àr inte ett ord man hör eller lÀser ofta i medier.
Snarare historiskt. Eljest har varit ett helt gÄngbart ord i tryck i Àldre texter.
Har bara överlevt lite extra lÀnge som ett slags fast uttryck för handikappade/udda mÀnniskor. Och ev. dött lite lÄngsammare i sina andra betydelser pÄ vissa platser? SÄ som ord ofta gör.

NĂ€r min mamma var i 20 Ă„rs Ă„ldern sĂ„ var hon i ett provrum och i butiken spelades Beatles-lĂ„ten She loves you. Fram tills dess hade hon trott att de bara sjöng ett "lĂ„tsasord", typ "Sch lovsko yeah yeah yeah" men dĂ€r i provrummet insĂ„g hon att de faktiskt sjöng de riktiga orden "She loves you yeah yeah yeah" :D 😂

Jag tycker attt det lÄter som nÄgonting som kom söderifrÄn. :D Har aldrig hört det nÀr jag vÀxte upp, hÀr var det gödselstacken.

// Norra vÀsterbotten
Konstigt, för det Àr frÄn norra VÀsterbotten jag Àr uppvÀxt med det. :laugh:

Det dĂ€r Ă€r en frĂ„ga jag fĂ„r Ă„terkommande frĂ„n avsevĂ€rt Ă€ldre och i övrigt utbildade och nĂ„gorlunda analytiska mĂ€nniskor, "men du mĂ„ste vĂ€l ha en tupp om du ska fĂ„ nĂ„gra Ă€gg frĂ„n hönsen?". Jag brukar kontra med att frĂ„ga om de tror att kvinnor bara fĂ„r mens nĂ€r de Ă€r ihop med en man. Ägg som Ă€gg, liksom...? DĂ„ ser de ofta helt förfĂ€rade och mer eller mindre Ă€cklade ut. Men de kanske minns hur det fungerar sedan i alla fall! :D
Fast det finns ju arter med inducerad Àgglossning!

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

• TvĂ€ttstugedrama
Tillbaka