Saker som ni fattade sjukt sent

Men norrfågel skär väl fortfarande bort anuset?
Jag köper inte från Norrfågel så jag har ingen aning. Skär inte alla bort det?

Norrländska är inte en dialekt...
50% av landet kan inte ha samma dialekt, då skulle ju skånska och stockholmska låta likadant.
Nähä? Jag är uppvuxen på diverse orter i Norr- och Västerbotten utan och jobbar med kollegor från hela Norrland att upptäcka några skillnader. ;)

Dialekter kan tydligen vara väldigt lokala. :D Här är det Skellefteåtrakten samt Piteå och lite inland. Eventuellt förekom 'dynghögen'.
Norra Västerbotten för mig är fjälltrakterna/södra Lappland. :)

Jag köper inte från Norrfågel så jag har ingen aning. Skär inte alla bort det?

Nähä? Jag har ju bara levt större delen av mitt liv på diverse orter i Norrland utan att upptäcka några skillnader. ;)

Norra Västerbotten för mig är fjälltrakterna/södra Lappland. :)

Alltså, Skellefteåtidningen heter Norra Västerbotten. Eller gjorde i alla fall, numera 'Norran' tror jag. :D

Och då snackar vi ju helt olika platser! Fast jag har inte hört det i inlandet heller trots att dialekterna skiljer massor. Jag måste missat något!

Nähä? Jag är uppvuxen på diverse orter i Norr- och Västerbotten utan och jobbar med kollegor från hela Norrland att upptäcka några skillnader. ;)
Menar såklart att jag är mycket väl medveten om att dialekterna skiljer sig åt då jag flyttat mycket under uppväxten och jobbar med mycket norrlänningar från "överallt".

Norrländska är inte en dialekt...
50% av landet kan inte ha samma dialekt, då skulle ju skånska och stockholmska låta likadant.
Norrländska mål ett av de vedertagna sex språkområdena som svenskan delas in. Bara för att man säger att ett fenomen förekommer i Norrländskan så betyder inte det att det förekommer och används likadant av alla talare inom området.

Geografisk variation kommer alltid bestå av element som är gemensamma över ett större områden och de som är gemensamma för ett mindre områden. Olika skala på kartan är olika relevant beroende på vilka språkdrag du tittar på för tillfället. Det finns inga "dialekter" som är homogena så att alla talare skulle låta likadant.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Skötsel av utedass
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka