Saker som ni fattade sjukt sent

Par = Grupp om två av likartade eller samhöriga ting
Par = (i uttrycket ett par) Ett antal av några få

Ett par händer är alltså två, medan ett par bullar är några stycken.
I det första fallet kan räkneordet bytas ut - sex par byxor. I det andra fallet är "ett par" ett fast uttryck som utgör en sammanhållen enhet.
... borde det inte då vara ett par byxben?
Inte ett par byxor.
Byxor är ju det hela alltet, som utgörs av ett par byxben.

(Ja, jag höll på att släppa detta tills jag kom till detta inlägg :cautious::rofl:)

Det där är en fråga jag får återkommande från avsevärt äldre och i övrigt utbildade och någorlunda analytiska människor, "men du måste väl ha en tupp om du ska få några ägg från hönsen?". Jag brukar kontra med att fråga om de tror att kvinnor bara får mens när de är ihop med en man. Ägg som ägg, liksom...? Då ser de ofta helt förfärade och mer eller mindre äcklade ut. Men de kanske minns hur det fungerar sedan i alla fall! :D
Kanske jag kan passa på att smita in med en dum fråga om detta ämne ... :o
När man har höns och tupp tillsammans, som en del av er här har, riskerar man inte att äta ett befruktat ägg? Eller märker man ingen skillnad mellan befruktat och obefruktat ägg innan de hunnit bli så pass långt gångna?
Jag har svårt att få bort bilden i huvudet av att man knäcker ett ägg i sin stekpanna för en omelett och något trillar ut som är typ halvt utvecklad ... :o

När man har höns och tupp tillsammans, som en del av er här har, riskerar man inte att äta ett befruktat ägg? Eller märker man ingen skillnad mellan befruktat och obefruktat ägg innan de hunnit bli så pass långt gångna?
Jag har svårt att få bort bilden i huvudet av att man knäcker ett ägg i sin stekpanna för en omelett och något trillar ut som är typ halvt utvecklad ... :o
Ett ägg som är befruktat får som en miniliten blodblåsa i sig. Den syns men är alltså miniliten. Om en halvt utvecklad kyckling trillar ut när man knäcker ett ägg har ägaren missat att en höna ruvar för det händer inte över en natt precis.

Jag har länge trott att Sverige är ett stort land.

Men så snubblade jag över en websida där man kan söka ett land och dra det över andra länder. Jäklar vad stora länder det finns :o :o :rofl:
https://thetruesize.com/
Vilken kul sida! Blev jätteförvånad över två saker, att Sverige och Madagaskar är typ lika stora. Trodde Madagaskar var jättelitet. Och att Thailand var så litet bredvid Sverige, trodde det skulle vara mycket större!

Ett ägg som är befruktat får som en miniliten blodblåsa i sig. Den syns men är alltså miniliten. Om en halvt utvecklad kyckling trillar ut när man knäcker ett ägg har ägaren missat att en höna ruvar för det händer inte över en natt precis.
Så det krävs att man kanske inte hämtat ägg på ett bra tag och sedan missar att en höna legat mycket på sina samma ägg?
Om hönan inte ligger på dem, försvinner blodblåsan till slut eller finns den där alltid även om den är "död"?

Och en lite dum fråga - när man äter ett ägg med blodblåsa, märks det någon skillnad? :o

Nä då, det är ingen liten blodblåsa i, inte förrän efter någon/några dagar Men då ska hönan ha legat på det hela tiden. Däremot kan det vara lite blod i ett ägg pga av lite bristningar i äggledaren som Syns.

Man kan dock se men det är en vit prick på gulan som är lite större om det är befruktat och mindre om det inte är det. Går att googla bilder.

Något jag lärde mig för inte så många år sedan är att ägg med tämligen utvecklade ankfoster inuti säljs och äts (dvs ALLT i ägget äts, inklusive varje del av det där halvt utvecklade fostret) som en "delikatess" i delar av Asien. S k balot eller balut. (Jag känner ingen längtan efter att testa det i svensk variant med hönskycklingar dock.)

De lär vara ruvade/utvecklade under drygt två veckors tid och som sagt plockar man ägg som en ruvhöna ligger på så a) märker man definitivt att det är en ruvhöna, de är ganska negativa till att någon ska in och rota med äggen utan ligger mest och håller ställningarna konstant. Samt b) får man lite skylla sig själv om man sedan tänker äta dem utan att ha någon koll på hur länge äggen har ruvats. Men ruvas de inte så händer det inte så mycket med äggen mer än att de blir gamla och äckliga i sig själva efter ett tag.

Så det krävs att man kanske inte hämtat ägg på ett bra tag och sedan missar att en höna legat mycket på sina samma ägg?
Om hönan inte ligger på dem, försvinner blodblåsan till slut eller finns den där alltid även om den är "död"?

Och en lite dum fråga - när man äter ett ägg med blodblåsa, märks det någon skillnad? :o

Har hönan ruvat fram ett embryo så ligger det kvar. Det resorberas inte och blir gula igen.

De ägg vi köper i affären är så strikt kontrollerade att folk inte är vana vid saker som ägg kan ha. Det var desto vanligare när jag var ung.

Jag var också pinsamt länge övertygad om att:

1) Irland låg där Skottland ligger (detta insåg jag som tur är var fel lååångt innan jag flyttade hit, typ när jag var 10 eller så)
2) Costa Rica var en ö (detta insåg jag först någon gång förra året, efter att ha sagt till mina föräldrar att jag skulle vilja åka dit för att det verkar vara en så fin ö).

Jag har ingen aning om var jag har fått något av ovanstående från, för det är ju verkligen inte sant på något sätt. Och har aldrig varit det heller. Suck, så mycket dumheter man kan få för sig... :o
Okej, då har jag lärt mig nåt nytt idag också :o:laugh:

Jag fattade pinsamt sent att Kristianstad är samma som krichangsta:o

Och så sent som förra året lärde jag mig vad stilleben är och att det inte uttalas stille-ben :o:laugh:

Vet inte om ni minns att man fick med hals, hjärta och lever när man köpte hel kyckling förr?

När jag var ännu yngre så kommer jag ihåg att man fick plocka de sista fjäderpennorna som missats med pincett och även sveda av ”håren”. Någon som är lika gammal som jag?

Något jag lärde mig för inte så många år sedan är att ägg med tämligen utvecklade ankfoster inuti säljs och äts (dvs ALLT i ägget äts, inklusive varje del av det där halvt utvecklade fostret) som en "delikatess" i delar av Asien. S k balot eller balut. (Jag känner ingen längtan efter att testa det i svensk variant med hönskycklingar dock.)

De lär vara ruvade/utvecklade under drygt två veckors tid och som sagt plockar man ägg som en ruvhöna ligger på så a) märker man definitivt att det är en ruvhöna, de är ganska negativa till att någon ska in och rota med äggen utan ligger mest och håller ställningarna konstant. Samt b) får man lite skylla sig själv om man sedan tänker äta dem utan att ha någon koll på hur länge äggen har ruvats. Men ruvas de inte så händer det inte så mycket med äggen mer än att de blir gamla och äckliga i sig själva efter ett tag.
Jag har för mig att jag läste någon gång om den där delikatessen också och började då undra när ägget börjar utvecklas och var den magiska gränsen går om man vill slippa något halvt format i sitt ägg .. :yuck:😅

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka