Saker och företeelser man inte förstår sig på

Åh sånadär har jag också råkat på tyvärr.

Jag - "Åh, vad skönt med sol!"
Gnällis - "Ja, men imorrn skulle det regna igen."

Jag - " Åh, vad skönt med fredag".
Gnällis- "Ja, men snart är det måndag igen."

Alltså, suck, hen behöver väl inte försöka dra ner andra bara för hen inte fattar att det blir vad man gör det till?
Haha, själv förstår jag mig inte på peppighet istället. Och är väl den där typen som svarar "det är jämna plågor" om någon fråga hur det står till. Sitter i styrelsen till en förening där en person brukar skriva "Peppen! / Namn" som avslutning på mejl, själv skulle jag känna mig mer bekväm med att underteckna med "Deppen! / Emma!" :D
 
Varför vissa bilister efter omkörning lägger sig på vägrenen framför den omkörde en stund, förmodligen i syfte att "uppfostra" den omkörde...:confused:
Det hände oss idag på väg hem från träning med hästen. Bred 90-väg, lite trafik och vi höll ca 90. Såg ingen anledning alls att utöva vägrenskörning då sikten var god, gott om möjligheter att köra om och vi hade ca 1300 kg på släp.
Så koleriska bilister borde nog inte köra alls kan jag tycka. Har man problem att köra om på en så fin väg så är nog körskickligheten tämligen låg och blir än sämre av att inte kunna tygla sitt humör.
Jag har varit med om något liknande, höll 80 på en 80 väg som hade vägren, en bil som kör om och går ut i vägrenen framför mig och även slår på varningsblinkers, precis som att tala om "hey, du ska köra ute i vägrenen". Men grejen är att man har ingen skyldighet att flytta sig till vägrenen, såvida man inte kör långsammare än hastigheten på vägen eller det kommer blåljus bakom.
Går man väl ut på vägrenen har man väjningsplikt mot dom som är på vägen.
 
Kom på en annan sak nu när jag tänker mer på det - roadrage. Det är verkligen en sån där sak jag inte riktigt förstår mig på. Har råkat ut två gånger att en bilist bakom blivit sur för något, kör om mig och in framför och tvärnitar, båda gångerna har jag fått kasta mig på omkörning. Den ena gången körde den andra bilen upp jämsides och tutade å pekade finger, jag total ignorerade och tittade rakt fram.
Jag förstår inte riktigt det, visst att man kan bli arg i trafiken ibland men till den graden, det gör inte direkt det där man blev arg för ogjort ändå...
 
Kom på en annan sak nu när jag tänker mer på det - roadrage. Det är verkligen en sån där sak jag inte riktigt förstår mig på. Har råkat ut två gånger att en bilist bakom blivit sur för något, kör om mig och in framför och tvärnitar, båda gångerna har jag fått kasta mig på omkörning. Den ena gången körde den andra bilen upp jämsides och tutade å pekade finger, jag total ignorerade och tittade rakt fram.
Jag förstår inte riktigt det, visst att man kan bli arg i trafiken ibland men till den graden, det gör inte direkt det där man blev arg för ogjort ändå...
Gör man så borde man inte få ha körkort :crazy:
Var det när du körde vanlig bil?
 
@Lingon Vill du starta ett politiskt parti med mig? Jag har inte tänkt ut ett bra namn, men huvudfrågan ska vara att införa mycket stränga straff mot folk som går i bredd superlångsamt på platser där andra individer - typ jag och andra normala människor - överhuvudtaget kan tänkas vilja ta sig fram snabbare.

Brottet kan heta "hindrande av väg medelst otillåten snigelgång" och, vid försvårande omständigheter (som det ofta kommer att handla om) "framkallande av ilska/hindrande av väg medelst grov otillåten snigelgång". Jag filar vidare lite på rekvisiten!
Du skulle kunna skaffa en ringklocka, jag har en med väldigt bra "pling" på min cykel och det är en upplevelse att se hur folk hoppar åt sidan när man plingar (i god tid).
 
Kom på en annan sak nu när jag tänker mer på det - roadrage. Det är verkligen en sån där sak jag inte riktigt förstår mig på. Har råkat ut två gånger att en bilist bakom blivit sur för något, kör om mig och in framför och tvärnitar, båda gångerna har jag fått kasta mig på omkörning. Den ena gången körde den andra bilen upp jämsides och tutade å pekade finger, jag total ignorerade och tittade rakt fram.
Jag förstår inte riktigt det, visst att man kan bli arg i trafiken ibland men till den graden, det gör inte direkt det där man blev arg för ogjort ändå...
Det är dessutom typiskt karlar som gör sånna idiotgrejer, jag har flera gånger varit nära att krocka pga att nån jävel ska köra om och sen tvärnita för att de blivit sura av någon anledning. De får väl för :devil: planera sin körning, jag ska inte behöva bromsa och/eller gå ut på vägrenen för att de efter 1 km kommer på att de vill köra om där det inte går istället för att göra det när det är fritt fram? O_o
 
Varför vissa bilister efter omkörning lägger sig på vägrenen framför den omkörde en stund, förmodligen i syfte att "uppfostra" den omkörde...:confused:
Det hände oss idag på väg hem från träning med hästen. Bred 90-väg, lite trafik och vi höll ca 90. Såg ingen anledning alls att utöva vägrenskörning då sikten var god, gott om möjligheter att köra om och vi hade ca 1300 kg på släp.
Så koleriska bilister borde nog inte köra alls kan jag tycka. Har man problem att köra om på en så fin väg så är nog körskickligheten tämligen låg och blir än sämre av att inte kunna tygla sitt humör.
Det där hände mej en gång med häst i släp.
Det var dessutom mörkt och jag visste att längre fram på vägrenen var det att rejält gupp.
Fri sikt, jättetidig morgon-nästan ingen trafik.
Då åker man inte ut på vägrenen med släp.
Ikapp kommer någon som har jättebråttom, kör om, svänger tvärt in framför mej och sen ut på väggrenen.
Sen håller han på att studsa av vägen i guppet 😎
 
Det här med att det är en grej att strumpor försvinner i tvättmaskin/torktumlare. Är verkligen så många människor så dåliga på att ta en extra koll i trumman/hålla reda på sina grejer? Jag fattar verkligen inte. Har aldrig blivit av med ett enda plagg i tvätten.
 
Det här med att det är en grej att strumpor försvinner i tvättmaskin/torktumlare. Är verkligen så många människor så dåliga på att ta en extra koll i trumman/hålla reda på sina grejer? Jag fattar verkligen inte. Har aldrig blivit av med ett enda plagg i tvätten.
Inte jag heller!
 
En sak till jag inte fattar: När ett sällskap promenerar mitt på en smal väg och man kommer med bilen, och sällskapet delar sig så att de går på båda vägrenarna.
Precis.
Är det barn så händer det till 100%.
Man blir ju vindögd av att försöka titta åt båda hållen samtidigt, ifall någon hittar på att byta sida eller så.....
Men de förstår väl inte bättre men det borde vuxna göra.
 
Jag har varit med om något liknande, höll 80 på en 80 väg som hade vägren, en bil som kör om och går ut i vägrenen framför mig och även slår på varningsblinkers, precis som att tala om "hey, du ska köra ute i vägrenen". Men grejen är att man har ingen skyldighet att flytta sig till vägrenen, såvida man inte kör långsammare än hastigheten på vägen eller det kommer blåljus bakom.
Går man väl ut på vägrenen har man väjningsplikt mot dom som är på vägen.
Jag hade en häst som inte tyckte om att jag körde på vägrenen då den var dålig och ojämn.
Han började stampa och sparka.
Hade flera stycken som försökte uppfostra mig på det sättet som du beskriver.
Struntade fullkomligt i det.
 
Jag hade en häst som inte tyckte om att jag körde på vägrenen då den var dålig och ojämn.
Han började stampa och sparka.
Hade flera stycken som försökte uppfostra mig på det sättet som du beskriver.
Struntade fullkomligt i det.
Jag ignorerar sådant också, händer det så är det precis som att det regnar å så fortsätter man sin färd.
 
Gör man så borde man inte få ha körkort :crazy:
Var det när du körde vanlig bil?
Därför tycker jag det är synd att det inte är fler poliser ute på vägarna, de behövs.
Ja det var personbil. Jag tror inte de hade velat ha en lastbil i röven på deras personbil, den bilen hade blivit mos.

Det är dessutom typiskt karlar som gör sånna idiotgrejer, jag har flera gånger varit nära att krocka pga att nån jävel ska köra om och sen tvärnita för att de blivit sura av någon anledning. De får väl för :devil: planera sin körning, jag ska inte behöva bromsa och/eller gå ut på vägrenen för att de efter 1 km kommer på att de vill köra om där det inte går istället för att göra det när det är fritt fram? O_o
Det tragiska eller vad man ska kalla det, han som pekade finger härstammade inte från Sverige. Den andra bilen vet jag inte, när jag gjorde min kast-omkörning så stack jag.

---

Finns även de som kör om på motorvägen och precis när de kommit om "nämen oj, där kommer min avfart". Varför kör du om då, ligg kvar bakom istället. Grundregeln i trafiken säger att man inte ska hindra annan trafik. Sånt både retar mig å förstår mig inte på.
En sak om man inte riktigt är med, men att göra det bara för att köra om. Det är liksom inte någon tävling om att ligga först, men.....
 
Jag förstår mig inte på folks behov av att bjuda på dricka kombinerat med aversion för att bjuda på kranvatten.
Jag dricker varken kaffe eller te, av den enkla anledning att det är totalt vidrigt och jag har ingen som helst önskan att lära mig gilla eländet. Jag tar hemskt gärna ett glas kranvatten men folk blir ju alldeles utom sig och kan absoluuut inte bjuda på vatten utan måste få bjuda på något annat? O_o Herregud, låt mig dricka mitt jäkla vatten bara.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 373
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 866
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 226
Senast: mars
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp