Saker ni gör av lathet som blir bra för miljön

purity_666

Trådstartare
Jag är rätt lat, eller hittar gärna genvägar på saker. När jag tänker efter gör det mig omedvetet miljövänlig i många fall. Har ni såna saker också? Saker ni gör av bekvämlighet som dessutom blir bra för samhälle och miljö?

Jag börjar:
* Jag har dubbelsäng, men är ensamstående. Jag vill ändå att sängkläderna på båda sidor matchar. Så när det är dags att byta sängkläder byter jag bara plats på dom. Byter sida på kuddar och täcke, samt byter plats på lakanen. Då behöver jag inte bädda rent lika ofta och sparar in på tvätt samtidigt.

* Jag orkar inte åka och handla nya dammsugarpåsar om de blir för fulla när jag dammsuger, så jag återanvänder dom. Jag tömmer ur innehållet och använder igen. Det sparar in på antalet påsar jag använder i längden och sparar på miljön. Det funkar att återanvända dom ett par gånger (för de glömska)

* Jag är för lat för att orka tända alla fönsterlampor hela tiden = sparar energi.

* Jag och ena hunden duschar samtidigt. Hon är liten nakenhund så det är inga problem och det sparar in på vatten.

* Jag äter min mat direkt ur matlådorna, både hemma och på jobb. Sparar då in på disk.

Så, vad gör ni av bekvämlighet som blir nyttigt som en bonus?

- cyklar överallt, har hittills varit för lat för att ta körkort (men borde ta tag i det :p)

- innetemperaturen ligger oftast runt 16-18 grader hemma, i och för sig mer av snålhet (kallhyra) men orkar å andra sidan inte gå och justera hela tiden...

- använder samma dricksglas flera gånger (om det inte varit mjölk i det), upp till 3 gånger

Sedan gör jag en massa saker som kanske inte är så miljövänliga, men ovanstående kanske jämnar ut det :D

Jag är rätt lat, eller hittar gärna genvägar på saker. När jag tänker efter gör det mig omedvetet miljövänlig i många fall. Har ni såna saker också? Saker ni gör av bekvämlighet som dessutom blir bra för samhälle och miljö?

Jag börjar:
* Jag har dubbelsäng, men är ensamstående. Jag vill ändå att sängkläderna på båda sidor matchar. Så när det är dags att byta sängkläder byter jag bara plats på dom. Byter sida på kuddar och täcke, samt byter plats på lakanen. Då behöver jag inte bädda rent lika ofta och sparar in på tvätt samtidigt.

* Jag orkar inte åka och handla nya dammsugarpåsar om de blir för fulla när jag dammsuger, så jag återanvänder dom. Jag tömmer ur innehållet och använder igen. Det sparar in på antalet påsar jag använder i längden och sparar på miljön. Det funkar att återanvända dom ett par gånger (för de glömska)

* Jag är för lat för att orka tända alla fönsterlampor hela tiden = sparar energi.

* Jag och ena hunden duschar samtidigt. Hon är liten nakenhund så det är inga problem och det sparar in på vatten.

* Jag äter min mat direkt ur matlådorna, både hemma och på jobb. Sparar då in på disk.

Så, vad gör ni av bekvämlighet som blir nyttigt som en bonus?

Fast ditt exempel med sängkläderna var väl ändå ingen bonus?
Däremot hade det varit en väldigt onödig miljöbelastning att tvätta oanvända sängkläder.

För egen del:
Just nu har jag det kallt inne i stugan. Grundorsaken är att min luftvärmepump kraschat. Latheten är att jag hellre har kallt/svalt än elda i vedpannan för närvarande.

Hur det kan vara miljösparande att avstå från att tända fönsterlampor har jag svårt att förstå, som inte ser vitsen med att ha fönsterlampor till att börja med.

Tyvärr inte så hemskt miljövänlig hemma, men har inte en massa lampor tända i onödan, använder sällan torkskåpets motor utan hänger tvätten där och låter lufttorka och liknande.

Intressant!

Jag fortsätter att åka tunnelbana + tåg till stallet, istället för att ta tag i saken och fixa så att jag blir försäkrad på sambons bil.

Ofta slutar det med att jag surfar på telefonen för att jag är för lat för att dra igång datorn.

Äter också direkt ur matlådan när jag har en sådan.

Äter ibland frukost till middag, istället för att köpa hem en massa mat (ofta = kött) som jag ändå inte skulle ha njutit av i min ensamhet.

Det är det jag kan komma på såhär på rak arm!

Jag tycker kallvatten funkar bra till dusch sommartid (för att inte behöva sätta igång värmepannan) övriga i familjen är dock inte av samma åsikt.

Åker pendel till jobbet istället för att köra bil.
Äter allting ur kartongen eller lådan, äter med händerna eller bara gaffel.

Jag orkar inte åka in till stan och handla, så jag sparar massor på miljön med att inte okynnesåka mycket.

Fast sen åker jag mycket ändå så det går kanske på ett ut.

Hatar att vara i stan, ungefär lika intensivt som jag hatar att shoppa. Det innebär att jag väldigt väldigt sällan köper saker jag inte verkligen behöver. Postordergrejer hamnar hos ombudet som ligger en mil bort, för nära stan för min smak, så beställer inte ens via nätet om jag inte absolut måste.

Sen är jag för lat för att handla mat, så komponerar väldigt skumma middagar på rester som jag kanske hade slängt om det fanns godare alternativ.

Tvättar sällan, så alltid välfylld maskin.

Byter nog sängkläder 2 gånger på ett år :p

Äter gärna ur kastrull.

Använder samma glas flera dagar, skjöljer bara ur och gnuggar lite i toppen.

Skulle gärna dusha med hunden men ingen tycker det är roligt:(

Samma kläder som jag hade igår, och dan före det om de är fräsha.

Lät bli att åka på klubbaktivitet en halvtimme bort bara för jag var lat. Tänkte ska jag stressa och kämpa och åka eller, nej, jag struntade i det, lite dubbelbokad var jag också men inte omåttligt.

Hm, ja den där listan kan nog göras lång... några exempel.
Duschar sällan, max 2-3 ggr veckan.
Diskar sällan, brukar hinna bli ett "diskberg" innan det är dags och då diskas allt i ett svep.
Städar när jag tycker det behövs, vilket inte alltid blir varje vecka (fördelen med att bo själv).
Tvättar sällan, brukar oftast tvätta när kläderna är slut i byrån. :rofl::rofl:
Använder samma te-kopp hemma utan att diska den, bara skölja ur.

Finns nog massor att fylla på med, men då blir det en halv novell. Så ett litet axplock från mig. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Han somnade in i förrgår bara, min älskade älskade Beauceron Reeko. Han skulle precis fylla 13, hade problem med jättesvag bakkärra...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
12 089
Senast: Kakis
·
Äldre Kom varken på en bra rubrik eller vart jag skulle lägga tråden... Jag funderar mycket på det här vad man kan göra i sin vardag för att...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
3 839
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar