Saker man ska köpa när man köper häst?

_Sascha_

Trådstartare
Vad för saker tycker ni är ett måste, jag har funderat och det blir träns
stalltäcke (än så länge)
strykkappor
transportskydd
Ev. sadel om vi inte får med
myggmedel
flyveil (alternativt flughuva)
schabrak 2 till å börja med ;)

mer saker.. gärna en massa tips

Det absolut viktigaste är att skaffa en sjukvårdslåda med bl a:

Sårtvätt (typ koksaltlösning och jodopax)
1-kg förpackning med bomull till bandage
Benlinda (typ Co.flex)
Kompresser
gasbinda
tejp
Pincett
sax
brems
termometer
ögontvättmedel
mjukgörande sårsalva
zinkpasta
sårspray
plåster (till dig!)
stalllindor
kylande liniment/ kylkuddar (engångs)
värmande liniment
ev handdukar för omslag

Denna skall du ha INNAN du tar hem hästen, för man vet aldrig när en olycka inträffar...

Extra grimmor och grimmskaft är också mer eller mindre nödvändigt...

Låt sadelköpet ta tid, och var säker på att du hittar en bra! Det är en bra och faktiskt billig försäkring mot skador på hästen. Är sadeln du vill ha dyr, så spara / låna till den och rid barbacka under tiden, ha padd under rumpan om det är obekvämt. Lägg bara inte på sadel som inte passar.
Täcken och sånt tycker jag inte är så viktigt. Under mitt första år som hästägare spenderade jag helt vansinnigt mycket pengar på en massa sånt, lindor, skydd och täcken, som är i princip oanvända..... Hm, jag ska nog sätta in en annons =)

extra tyglar alltid bra
2 grimmor och 2 grimmskaft
Ryktgrejer
puttsvål
En filt kan alltid va bra
Handdukar (kan man ta hemmifrån)

Förresten så skulle jag nog byta det där stalltäcket mot ett ofodrat regntäcke och ett svetttäcke, det klarar man sig långt på...

jag har en gång varit på ridskolan där din häst står nu och det var flera av ponnyerna som hade sadlar som inte alls passade. Vet inte om fallet är detsamma med din häst. Tycker då även om du får med sadel att du ska kontrollera (sadelutprovare?) att sadeln sitter bra, det är otroligt viktigt.

ett fleece/stall täcke och ett ofodrat regntäcke skulle jag investera i.

sårgrejer kan ju diskuteras..visst jodopax och ngn typ av salva + boumull är nädvändigt. det är ungefär vad jag äger..allt annat sånt köper man efterhand. för om det är så allvarliga skador, behövs ju veterniär tas ut i första hand.

*Sadel
*Träns
*Extra tyglar
*Extra schabrak eller vojlockar
*Tillåtelse att tvätta ovanstående i tvättmaskinen... ;)
*Ofodrat regntäcke
*Svettäcke (Typ Hansbos Kombi eller ett i fleece eller ull.)
*Borste
*Hovkrats
*Grimma (gärna 2 st)
*Grimskaft (gärna 2 st)
*Flughuva eller Flyveil
*Insektsmedel (Använd sökfunktionen på "Hästvård" för de bästa hemgjorda! )
*4s tjärsalva
*Sårtvätt
*Bomull
*Självhäftande linda (Vet-flex el. liknande)
*Sax
*Febertermometer
*Tvättsvampar
*Sadeltvål
*Läderbalsam
*Hink/ar
*Telefonnummer till veterinär (Gärna en som kan hästar!) och hovslagare.

Sen fyller du på med saker som är individuellt, t.ex fler täcken, benskydd, liniment, stallbandage, massör och sånt som du märker efter hand om det behövs eller inte.

Det är inte alltid veterinären kommer på 5 minuter... :crazy: Har man otur så kommer de inte förrän efter ett antal timmar och vad gör man då om man inte har grejer hemma för att ta hand om en skadad häst? Inte åker man och köper det iaf (speciellt inte om det är söndag kväll...) Skulle aldrig våga chansa med att inte ha ett ordentligt stallapotek hemma, har varit med om alltför många gånger då hästar skadat sig och varit i akut behov av både det ena och det andra och hästägaren har inte haft ens det mest grundläggande hemma. När det gäller stallapotek har jag därför hellre ett FÖR välutrustat än ett som saknar just det man behöver då det väl händer något.

jodet har du rätt i!, men det är väll inte direkt grejer som hästen avlider av om den inte får? tex brems, pincett etc.
övrigt går ju att få tag i rel.lätt.. tex en termometer har man ju hemma...fastän iofs inte så trevligt o ha samma men :crazy:

Kan garantera att det i vissa lägen kan vara akut att ha tag i t ex en brems. Har varit med om en häst som fastnat i hagen och trasat upp sig rejält. För att få loss hästen var de tvugna att bremsa den för annars lät den dem inte ens komma nära det skadade benet (det som satt fast). :crazy:

Pincett, visst det kanske inte är akut, men har hästen en tagg nånstans som inte går att få bort, en fästing som sitter dumt till eller smuts i ett sår så vill då åtminstone inte jag låta den vänta x antal timmar tills man har lyckats få tag på en pincett...

Gällande termometer så har åtminstone jag en sån som man använder i munnen hemma, den skall man inte använda till hästen. Hästen tempar man i ändtarmen och följdaktligen skall man använda en termometer avsedd för det. Dessutom bör man tempa hästen regelbundet så att man lär sig vilken temperatur hästen brukar ligga på vid olika tillfällen, alltså bör en termometer ingå i hästens "normala" utrustning. :idea:

Det ABSOLUT viktigaste man behöver (enligt mig) och som jag skickade med hästen jag sålde är:
Sadel komplett, helst med två vojlockar så att man kan byta o tvätta vid behov
Träns, komplett och om man har råd, gärna ett par extra tyglar i reserv.
Grimma o grimskaft, helst dubbla uppsättningar, de har en förmåga att gå sönder.

Sedan ska man ju ha diverse borstar, koksaltlösning (koka hemma), bomull och gasbinda, sax. Det mesta annat kan man låna.

Ett flugpannband är en bra idé, och kanske ett svettäcke eller regntäcke (men det gäller ju mera på vintern.)

*Grimma och grimskaft
*Borstar
*Stallapotek innehållande termometer, bomull, sårtvätt (jodopax, koksaltslösning etc), salva, Skillingaryds salva är kanon då flugor inte gillar den.
*Träns med bett och tyglar
*Sadel med tillbehör
*Schabrak 2 räcker till att börja med
*Benskydd/lindor om hästen behöver det
*mathinkar och höpåsar
*regntäcke- ofodrat

Detta anser jag är det növändigaste resten kan du köpa allt eftersom, fleece täcke kan vara bra att ha om hästen är svettig.
Transport skydd kan du kolla om du kan låna av någon kompis, det är en onödig utgift om man inte ska transportera mycket.
Jag har hur mycket grejer som helst med jag använder sällan mer än ovanstående.

Sånt man måste ha:

*Grimma & Grimmskaft (som sagt, gärna två)
*Träns (m bett)
*Tyglar (gärna två par)
*Sadel (med stigläder och stigbyglar, gärna reservläder)
*Sadelgjord (två st)
*Vojlock/Schabrak (2st)
*Benskydd om hästen behöver
*Ryktgrejer. En bra rotborste, ryktborste, skrapa och hovkrats.
*Sjukvårdslåda m sårtvätt, bommull, linda, kompress, sax och gärna nån mjukgörande salva typ helosan.. och insektsmedel.

Det är det jag kommer på nu som jag anser att man "MÅSTE" ha.. täcken, flyveil, fler ryktgrejer och annat kan man köpa till senare OM det skulle visa sig att det behövs.

Transportskydd är ju naturligtvis bra att ha om man har transoprt och åker en del.. annars kan man låna..

Tack allihopa! :bow: :bow:
Jag har funderat på sadelutprovare men jag ska höra med en tjej i stallet som hade en här för några månader sen..
Annars får jag nog köpa hennes sadel :crazy:
Eller en ny men det blir så svårt och hitta någon bra(alltså sitter bra) :crazy:

Jo jag kan hålla med om att det är många som sitter dåligt men jag tror hennes sitter helt OK.
Hon har lite konstig rygg. (när man rider henne är det lite som i nerförsbacke)

kan ju alltid fudnera på vad man använder i vanliga fall liksom.. hm.. skriver upp de ja är mest beroende av
-stallappotek
-sadeln
-två shabrak
-träns
-extra tyglar
-grimma + grimskafft
-skydd
-transportskydd
-borstar
-svetttäcke,täckesgjord
hm de va väl de ja är mest beroende av allt annat bara hänger å kräpar :d alltid roligt att titta på sörrö :D

Liknande trådar

Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
962
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 966
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 842
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka