Saint Amour

LaMaya

Trådstartare
Ska hjälpa till att betäcka ett sto nästa år och letar hingst nu och fick syn på Saint Amour och tyckte han såg riktigt trevlig ut.

Var inne på hemsidan men fick inte mycket hjälpt där. Någon som vet lite mer ingående om honom? Med betäckning och sånt? Har inte tillgång till hingstkatalog för tillfället.

Har ni andra förslag till ett sto e:Cortez. Grov modell, mkt god halsansättning och resning, lätta och mycket bra gångatrer. Mkt lovande hopphäst?

Ge hur många förslag som helst. :smirk:
 
Sv: Saint Amour

På bruksprovet hoppade han väldigt bra! Han är dock bara 160 cm och fick 34 poäng på exteriören.
 
Sv: Saint Amour

Okej, va kanske inte det bästa.
Stot här är på 165 och jag vill få upp henne lite till.

Men han ser riktigt fin ut på korten iallafall :smirk:
 
Sv: Saint Amour

Jag såg honom på bruksprrovet och han var klart överlägsen alla andra där i hoppningen!!!!

Men, han hade en riktigt tråkig exteriör enligt min mening och gångarterna var väl inget att hurra för heller. Sen var han väldigt liten. Men han har ju en intressant stam.

En annan som jag fastnade för där av prestationshingstarna var Carland. Mycket fina språng och Helena Persson var imponerad. Han hade dessutom bättre exteriör och gångarter. Bra stam där med. :idea:
 
Sv: Saint Amour

Jag såg också honom på bruksprovet och han hoppar verkligen helt fantastiskt! Men han ser ut som en ponny och rör sig som en ridskolehäst...
Men om ditt sto har bra gång hade det kanske funkat? Hon kompenserar att han är lite lågställd om hon som du skrev har god resning. Dessutom har Cortez lämnat stort också-så snlagen finns ju. Kanske värt ett försök om du vågar chansa?
 
Sv: Saint Amour

Fiorano skrev:
Jag såg också honom på bruksprovet och han hoppar verkligen helt fantastiskt! Men han ser ut som en ponny och rör sig som en ridskolehäst...

Det var en riktigt bra sammanfattning av vad jag också såg!

För mig personligen är storlek sekundärt, men exteriör viktig.
 
Sv: Saint Amour

Mitt förslag är Corlensky G. Bra extriör mkt bra gång och bra hoppteknik. Jag personligen är helt såld på den hingsten:love:
 
Sv: Saint Amour

Ibland får man till det ;) !

Jag blev väldigt besviken på Saint Amour, hade förväntat mig en riktigt fin hingst på alla sätt, alltså inte bara en sporthäst, med tanke på prislappen... Men det finns en anledning att den såldes öht:angel:
 
Sv: Saint Amour

Fiorano skrev:
Ibland får man till det ;) !

Jag blev väldigt besviken på Saint Amour, hade förväntat mig en riktigt fin hingst på alla sätt, alltså inte bara en sporthäst, med tanke på prislappen... Men det finns en anledning att den såldes öht:angel:
Han verkar inte vara vilken sporthäst som helst tycker jag, utan har fantastiska kvaliter i sin hoppning. Därför så förstår jag inte vad du menar med din sista mening...:confused:

Helen
 
Sv: Saint Amour

Jag håller med dig om detta.

han hade väldigt höga poäng på bundeschampionatet i hoppning och jag tror nog inte alls att han såldes pga att han skulle vara en sämre hingst än någon annan.

Han är trots allt den dyraste hästen som köpts in i sverige så för de pengarna så tror jag nog att vem som helst hade sålt
 
Sv: Saint Amour

OOo, han var rikigt fin. :love:
Ska kolla upp flera men han ligger på topp nu.
 
Sv: Saint Amour

Han är trots allt den dyraste hästen som köpts in i sverige så för de pengarna så tror jag nog att vem som helst hade sålt
Han är inte den dyraste som köpts in ;) - det är bara vad folk tror...Oavsett pris så är han en spännande sporthäst att följa som man dessutom valt en duktig ryttare till. Det är bara att lyfta på hatten för dom som satsar på svensk sport genom dessa fantastiska individer.

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Saint Amour

Jag tror inte att tyskarna hade släppt honom om han hade bättre storlek och bättre exteriör. I synnerhet har han storleken mot sig. Tyskarna är inte kända för att låta potentiella stjärnhingstar lämna landet. Jag kan visst ha helt fel-men det är vad jag tror...
 
Sv: Saint Amour

De flesta Stakkato-avkommor (och Stakkato själv) ser faktiskt ut så, men är ruskigt uppskattade i tysk avel. Kolla bara antal finaldeltagare i Bundeschamp.

Visserligen så håller jag med om att de inte ofta släpper de bästa hingstarna - men de skulle också sälja sina egna barn om de fick rätt pengar. "You don't get rich by keeping all your horses"...

Stakkato at the top
Once again Stakkato is Germany’s highest valued jumping horse producer. He has the highest breed values in both breed value estimations, the German Equestrian Federation as well as the Hanoverian. The show successes of the offspring still do not have a high impact on the values at all. We only hope that the high expectations in this son of Spartan will come true in the show ring. It is interesting that Stakkato’s dressage breeding value is also classified slightly above average. The breeding values do show that he does not produce the type that we are looking for, and therefore he needs to be bred to elegant mares.

Någon känd tysk avelsgubbe sa nyligen att om inte Stakkato själv tävlats, så hade vi missat honom i aveln för ingen hade vågat avla på honom efter att bara sett honom på marken. Nu är han en av de hetaste hingstarna i Europa och hans avkommor har nu visat att han nedärver hoppkapaciteten...

Har själv ridit godkände Staron (Stakkato -Calypso) som ser ut som en lite större New Forest-hingst. Var inget rolig alls tills jag kom upp på honom. Där kan vi snacka om elasticitet! :eek: På både gott och ont...;) Hoppade som en gummisnodd med hur mycket rygg som helst.

Så frågan är ju vad man vill med sin avel, vad man har för sto och hur mycket man vågar satsa! Hoppa kan de iallafall!

Staron:

http://www.hengststation-meyer.de/im/Hengste/Staron/StaronFreispringen-500.jpg
 
Sv: Saint Amour

04saintamour01.jpg


Gillar den här bilden på Saint Amour & Eva Bitter!

Hon tävlar ju också Stakkato själv samt många av hans andra avkommor...
 
Sv: Saint Amour

Det är ju lite så i hoppaveln. Hur viktigt är det hur bra de hoppar, hur viktigt är exteriör och typ?

Vilka hingstar har fått högst poäng i hoppningen på våra senaste bruksprov? Alltså dominerat?

Bland annat Maloubet och Chicago. Som båda inte är särskilt roliga att titta på.

Baluobet ser ju ut som en stor giraff, men vem vill inte ha en avkomma som hoppar så. Jag vill ha en avkomma som hoppar som Stakkato, men vill jag ha en som ser ut så?

Visst underlättar det att rida en häst med bra typ (högrest, bra galopp, bärighet osv) men när det väl kommer till kritan så är det ju hoppningen och attityden till att hoppa som är viktigast för mig som hoppryttare.

Nu är jag igång och yrar igen, har nämligen funderat mycket på det här de senaste dagarna... :smirk:
 
Sv: Saint Amour

Såg honom på hingstvisningen..hoppade kanon. Såg ut som en D-ponny men när han hoppade så var det wow.. Tycker dessutom Svante är en duktig och kunnig ryttare. (Nostradamus är ju samma typ av häst, liten men en jäkla hoppvilja och spänst.)
Dock skulle jag inte använda honom på mitt sto även om jag vill ha en mindre avkomma (hon är 170=för stor)..jag tycker nämligen att både gångarter och framförallt exteriören är viktig ÄVEN på en hopphäst. Vi snackar ju hållbarhet. Visst finns det parallellförskjutna, inåttåade elithästar som håller...men riskerna för förslitningsskdor ökar ju avsevärt med dålig exteriör.
Jag hade ett sto på prov, fantastiskt vacker med supertemperament och kanonstam..tog henne till Heimdahl för besiktning och han bara sågade henne totalt pga att hon var parallellförskjuten fram.
SKa du ha henne till hoppning? Lämna tillbaka henne genast..var hans kommentar. Vilket jag gjorde.
Blev givetvis jätteledsen..men förstår honom. Varför ska vi avla på dålig exteriör? Hur skönt är det med en häst som har kass gångarter?
Även om jag får en avkomma som hoppar med spektakulär teknik så är det inte så kul resten av tiden..man hoppar ju kanske en gång i veckan typ.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
B
Avel Jag är helt ny vad det gäller det här med avel och hoppas jag kan få lite hjälp! Jag har ett 16 årigt sto e. Fontaine - Master Spiritus...
Svar
11
· Visningar
2 029
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 742
Senast: supercassie
·
Avel Nu är jag där igen... Kan inte bestämma mig för hingst till mitt rejäla Kaliber sto. Har anmält henne till ASVH:s avelsrådgivning för...
2
Svar
21
· Visningar
2 667
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp