Säga nej till julklappar man inte vill ha?

Fast i dessa läge ger man då inte för att göra mottagaren glad (eftersom mottagaren inte kommer att bli glad) utan man gör det för sin egen skull. Man ger av helt egoistiska skäl.
Vill man göra mottagaren glad respekterar man önskan att inte behöva motta något.

Jag tillhör de som du tycker är oerhört oförskämda och elaka.
Jag tycker att det är respektlöst att inte lyssna på människors önskemål.
Precis. Att inte respektera önskan om att inte få något är väl ändå oförskämt om nått? Bara för att man själv ska få göda sitt ego.

Fast i dessa läge ger man då inte för att göra mottagaren glad (eftersom mottagaren inte kommer att bli glad) utan man gör det för sin egen skull. Man ger av helt egoistiska skäl.
Vill man göra mottagaren glad respekterar man önskan att inte behöva motta något.

Jag tycker inte att det är svart eller vitt helt enkelt. För det första finns det som sagt mycket man gör av egoistiska skäl, skaffa barn till exempel. Det betyder inte att det är något uttalat negativt.

För det andra så är det ibland svårt att förstå folk. Det finns de som säger att de inte vill ha något. Det kan vara för att de inte vill vara till besvär, eller för att de inte kan komma på något de vill ha, eller vad som. Det finns garanterat de som säger att de inte vill ha men sedan blir ledsna när de inte får. Eller de som tycker att man säger så för att vara artig, men ändå förväntar sig något.

Jag tvivlar inte en sekund på att du säger exakt som du tycker och känner och när du säger att du inte vill ha något så menar du det till 100%, men alla är olika, vissa säger en sak och menar en annan, det är därför kommunikation mellan olika människor ibland är svårt.

Så det man oftast gör är att utgå ifrån sig själv, jag vet inte vad X tycker men vad hade JAG tyckt då? och så agerar man därefter.

Som sagt hade du sagt till mig att du inte ville ha något (och vi inte kände varann supernära) så hade du nog fått någon chokladask eller liknande men det är ju för att min tanke hade varit att du nog skulle bli glad för det, hade jag vetat att du blivit blivit förnärmad hade jag såklart avstått då det inte varit min avsikt :)

Jag tycker inte att det är svart eller vitt helt enkelt. För det första finns det som sagt mycket man gör av egoistiska skäl, skaffa barn till exempel. Det betyder inte att det är något uttalat negativt.

För det andra så är det ibland svårt att förstå folk. Det finns de som säger att de inte vill ha något. Det kan vara för att de inte vill vara till besvär, eller för att de inte kan komma på något de vill ha, eller vad som. Det finns garanterat de som säger att de inte vill ha men sedan blir ledsna när de inte får. Eller de som tycker att man säger så för att vara artig, men ändå förväntar sig något.

Jag tvivlar inte en sekund på att du säger exakt som du tycker och känner och när du säger att du inte vill ha något så menar du det till 100%, men alla är olika, vissa säger en sak och menar en annan, det är därför kommunikation mellan olika människor ibland är svårt.

Så det man oftast gör är att utgå ifrån sig själv, jag vet inte vad X tycker men vad hade JAG tyckt då? och så agerar man därefter.

Som sagt hade du sagt till mig att du inte ville ha något (och vi inte kände varann supernära) så hade du nog fått någon chokladask eller liknande men det är ju för att min tanke hade varit att du nog skulle bli glad för det, hade jag vetat att du blivit blivit förnärmad hade jag såklart avstått då det inte varit min avsikt :)

Jag tror det vore bättre om man inte hela tiden försökte läsa mellan raderna utan försökte lyssna på vad folk faktiskt säger.
Skulle jag gå till ett firande där en säger att den inget vill ha hade jag nog försökt styra upp så att ingen gav något, oavsett den personens anledning att inte vilja ha. Lika för alla.

Meningen med julfirande/sammankomster borde inte vara att överräcka gåvor. Det borde vara att umgås i lugn och ro utan stress.

Det finns ju personer som säger att de inte vill ha men som faktiskt vill ha. Dvs de ljuger. Så det är svårt att avgöra och tar lite tid. Sedan finns såklart de som vill ha det som passar dem och inte det som inte passar så att det mer är specialbeställningar osv.

Men jag håller nog med dem som tycker att det även ligger generositet i att klara av att ta emot en gåva.

Känns tex just nu som att det är så fint och bra att inte vilja ha någonting att folk har svårt att inte säga till kalas att det inte alls behövs med present. Dvs att inbjudan är inkomplett utan den kommentaren och att folk framstår som giriga om presentfrågan inte nämns i en inbjudan, så som brukade vara så som man gjorde. Jag har själv lite ångest varje gång jag inte skriver på en inbjudan att presenter undanbedes och jag skäms såklart över att jag faktiskt tycker om att få presenter när jag fyller år. Precis så som det ska vara nu. Men jag framhärdar i att inte nämna saken alls faktiskt, trots att som sagt det numera bör skrivas att presenter undanbedes.

Det finns ju personer som säger att de inte vill ha men som faktiskt vill ha. Dvs de ljuger. Så det är svårt att avgöra och tar lite tid. Sedan finns såklart de som vill ha det som passar dem och inte det som inte passar så att det mer är specialbeställningar osv.

Men jag håller nog med dem som tycker att det även ligger generositet i att klara av att ta emot en gåva.
Den som säger att den inte vill ha men ändå vill ha, får faktiskt stå för det den säger. Man kan inte förvänta sig att andra ska läsa tankar.

För mig är det ett problem att behöva ta emot saker jag inte vill ha. Om det händer någon enstaka gång kan de få passera men när det inte upphör utan fortsätter år efter år trots tillsägelse, då saknas det respekt.

Jag tycker att det finns tillräckligt många tillfällen i vardagen där man måste spela glad. När man är med sin familj borde man slippa det. Jag klarar att ta emot gåvor, men inte på det sätt som de flesta väljer att ge vid jul och födelsedagar.

Skulle min familj vägra respektera min vilja skulle jag helt stå över sammankomst vid julen.
Jag firar inte högtiden som sådan utan passar på att umgås med min familj vid en tid då jag har tur att ha några dagar extra ledigt från jobbet.

Känns tex just nu som att det är så fint och bra att inte vilja ha någonting att folk har svårt att inte säga till kalas att det inte alls behövs med present. Dvs att inbjudan är inkomplett utan den kommentaren och att folk framstår som giriga om presentfrågan inte nämns i en inbjudan, så som brukade vara så som man gjorde. Jag har själv lite ångest varje gång jag inte skriver på en inbjudan att presenter undanbedes och jag skäms såklart över att jag faktiskt tycker om att få presenter när jag fyller år. Precis så som det ska vara nu. Men jag framhärdar i att inte nämna saken alls faktiskt, trots att som sagt det numera bör skrivas att presenter undanbedes.
Samtidigt som det blivit kutym att alltid ta med present vid middagsbjudningar som inte handlar om jul eller födelsedag. Trots att det gamla var att man bara tog med första gången man var hos en person.

Kort sagt blir enda gångerna man absolut inte får ha present med sig vid jul och födelsedagar. Annars ska man alltid ta med. Detta börjar bli för krångligt för mig.:rofl:

Jag tror det vore bättre om man inte hela tiden försökte läsa mellan raderna utan försökte lyssna på vad folk faktiskt säger.
Skulle jag gå till ett firande där en säger att den inget vill ha hade jag nog försökt styra upp så att ingen gav något, oavsett den personens anledning att inte vilja ha. Lika för alla.

Meningen med julfirande/sammankomster borde inte vara att överräcka gåvor. Det borde vara att umgås i lugn och ro utan stress.
Det kanske kan vara båda? Man kanske kan hålla saker på en normal nivå utan att vackla mellan överflöd och inget. Vara återhållsam.

Vad hände med den där gamla julen på 40-talet med ett par klappar var där inga barn ligger och sprattlar under ett berg av paket utan att ha gett bort ett enda själva medan de vuxna är så illamående att de inte ger varandra en bok ens.

Känns som att allting går i extremer som att vi håller på att bli USA. Folk äter bara X i mängder eller inget X alls osv.

Den som säger att den inte vill ha men ändå vill ha, får faktiskt stå för det den säger. Man kan inte förvänta sig att andra ska läsa tankar.

För mig är det ett problem att behöva ta emot saker jag inte vill ha. Om det händer någon enstaka gång kan de få passera men när det inte upphör utan fortsätter år efter år trots tillsägelse, då saknas det respekt.
Tja jag kanske inte har det problemet pga omständigheter. Jag får inte speciellt mycket saker över mig och det jag får brukar jag vilja ha. Om något enstaka inte skulle råka passa in vart tredje år så har jag inte ett så elegant hem att det stör och bod.

Jag tycker att det finns tillräckligt många tillfällen i vardagen där man måste spela glad. När man är med sin familj borde man slippa det. Jag klarar att ta emot gåvor, men inte på det sätt som de flesta väljer att ge vid jul och födelsedagar.

Skulle min familj vägra respektera min vilja skulle jag helt stå över sammankomst vid julen.
Jag firar inte högtiden som sådan utan passar på att umgås med min familj vid en tid då jag har tur att ha några dagar extra ledigt från jobbet.
Ja som sagt det kanske handlar om frekvensen helt enkelt. Jag har inget problem att spela glad någon gång vart tredje år över en kopp från min 6 åring men det är kanske mer ansträngande att spela inför fem julklappar varje jul och ett paket varje födelsedag. Jag brukar inte spela glad i vardagen heller så.

Jag gissar att det är på omständighetsnivå helt enkelt.

Däremot ger jag faktiskt inte paket till folk som inte vill ha det. Det har jag inte sagt att jag gör heller. Jag är den som kommer utan som ombett och inser att alla andra tog med och skäms. Sedan gör jag samma sak igen. Men jag tycker det är jobbigt.

Ja det vore jättebra om alla hela tiden sade exakt som de menade men tyvärr ser verkligheten inte ut så.

Jag vet inte om jag missuppfattar ditt andra stycke men om en person inte ville ha något i ett sällskap skulle du alltså försöka få det till att ingen ska ha något? det låter ju lite märkligt?`så även de som vill ha ska bli utan för att en person ska slippa? som sagt vet inte om jag missförstår dig.

Sen tycker jag personligen att det rimmar lite illa när du säger att julen inte handlar om gåvor utan att umgås, när du längre ner sedan säger att du hade struntat i att gå till din familj på julfirande om de envisas med att ge dig saker, det känns ju verkligen som att fokusera mer på givandet än att umgås tycker jag.

Ja det vore jättebra om alla hela tiden sade exakt som de menade men tyvärr ser verkligheten inte ut så.

Jag vet inte om jag missuppfattar ditt andra stycke men om en person inte ville ha något i ett sällskap skulle du alltså försöka få det till att ingen ska ha något? det låter ju lite märkligt?`så även de som vill ha ska bli utan för att en person ska slippa? som sagt vet inte om jag missförstår dig.

Sen tycker jag personligen att det rimmar lite illa när du säger att julen inte handlar om gåvor utan att umgås, när du längre ner sedan säger att du hade struntat i att gå till din familj på julfirande om de envisas med att ge dig saker, det känns ju verkligen som att fokusera mer på givandet än att umgås tycker jag.

Ja, det hade jag förmodligen om anledningarna var de du skrev. Jag har svårt att förstå varför det är så viktigt för vuxna självförsörjande individer att få gåvor.

Om min familj inte respekterar mig har jag ingen önskan att umgås. För mig är en del saker svartvita.
Att kunna slappna av med min familj är viktigt. Ska jag tvingas att göra saker jag inte vill så avstår jag hellre.
Jag sitter inte hemma och är ledsen över att behöva vara ensam på julafton. Är det viktigt för dem att dela gåvor kan jag komma dit en annan gång.

Nu har jag inte det problemet. Hade jag haft en annan familj hade jag förmodligen inte umgåtts med dem på det sätt jag gör med den familj jag har.

Varje år är det likadant, vi bestämmer att det ska inte köpas eller utväxlas några julklappar i släkten (med undantag för några mindre barn), och lik förbaskat är det ett par som ändå gör det. Inga stora eller dyra grejer, men det har i alla fall gått på ett par, tre hundra kronor. Helst skulle jag vilja lämna tillbaks klappen med frågan "vad var det med "inga julklappar" som ni inte förstod, puckon?", men känner att julfriden kräver ett något mer diplomatiskt svar än så.... :meh: Så, vad säger man?
Kan du inte ge dom vidare till någon hjälporganisation tex? Om de nu vill ge dig och du inte vill ha något och tydligt uttryckt det så har du två alternativ att göra en stor sak av det och protestera eller tacka ta emot och sedan lämna det vidare till något bättre ändamål.

Kan du inte ge dom vidare till någon hjälporganisation tex? Om de nu vill ge dig och du inte vill ha något och tydligt uttryckt det så har du två alternativ att göra en stor sak av det och protestera eller tacka ta emot och sedan lämna det vidare till något bättre ändamål.
Jag har gett vidare men det tar tid och energi från mig, så jag vill inte ha det omaket.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/emma-frans-blir-man-lycklig-av-att-ge-eller-ar-det-en-myt
Det finns psykologiska anledningar till att man verkligen vill ge presenter till de man tycker om och att det helt enkelt är svårt att låta bli. Så om man vill vara snäll och låta andra få vara glada ska man helt enkelt låta dom ge, för det gör dom lyckliga. Om man inte uppskattar det man får kan man ju utan problem lämna det vidare till någon som vill ha det.

Jag tycker det blir konstigt faktiskt.

Det är en krock mellan önskemål helt enkelt. En önskar ge en önskar inte få. Vem har trumf?

Ja så tycker du - någon annan kanske tycker att det finns ett stort värde i att överräcka gåvor.

Jag tycker att allas önskemål är värda respekt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 634
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 832
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 402
Senast: Magiana
·
Relationer Varning, wall of text. Det är inte ofta jag frågar buke om råd om allvarligare saker, men jag vet varken ut eller in just nu. Har inte...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
22 135
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare