Säga nej till julklappar man inte vill ha?

Trissa

Trådstartare
Varje år är det likadant, vi bestämmer att det ska inte köpas eller utväxlas några julklappar i släkten (med undantag för några mindre barn), och lik förbaskat är det ett par som ändå gör det. Inga stora eller dyra grejer, men det har i alla fall gått på ett par, tre hundra kronor. Helst skulle jag vilja lämna tillbaks klappen med frågan "vad var det med "inga julklappar" som ni inte förstod, puckon?", men känner att julfriden kräver ett något mer diplomatiskt svar än så.... :meh: Så, vad säger man?

Varje år är det likadant, vi bestämmer att det ska inte köpas eller utväxlas några julklappar i släkten (med undantag för några mindre barn), och lik förbaskat är det ett par som ändå gör det. Inga stora eller dyra grejer, men det har i alla fall gått på ett par, tre hundra kronor. Helst skulle jag vilja lämna tillbaks klappen med frågan "vad var det med "inga julklappar" som ni inte förstod, puckon?", men känner att julfriden kräver ett något mer diplomatiskt svar än så.... :meh: Så, vad säger man?
Jag vill jättegärna ge bort vissa grejer. Det kanske är liknande för dina släktingar? De hittade något, tänkte på dig och ville ge bort helt utan att förvänta sig något i retur.

Jag vill jättegärna ge bort vissa grejer. Det kanske är liknande för dina släktingar? De hittade något, tänkte på dig och ville ge bort helt utan att förvänta sig något i retur.
Nej, det är saker som de skulle kunna ge vem som helst. Och i mitt fall är de inte nära släkt heller, vi har inte den typen av relation.

Låtsas du glad när du får presenterna? De tror kanske att du innerst inne ändå vill ha dem? Det kan ju kännas taskigt, men om man bara säger ett neutralt "tack" och sen lägger undan presenten så kanske de förstår? Eller "tack för omtanken, men jag har allt jag behöver redan, här du något emot om jag skänker den till...(valfri loppis)"?

Jag förstår dig, jag är själv en sån där "otacksam" person som inte vill ha prylar som jag inte har bett om och inte vill ha. Det är ju jag som får ta hand om sakerna sen och ta mig tid att lämna bort dem, med dåligt samvete dessutom.

Å andra sidan brukade salig Magdalena Ribbing säga att det ligger en generositet i att kunna ta emot också...

Innerligt tacksam att sådant har sorterats bort under åren.....
Minns skräpgrejor typ porslinsfigurer etc som jag genast slängde.

Vet inte hur jag skulle gjort. Kanske stirrat dem i ögonen och frågat om de inte förstod budskapet om att inte ge? Jag är ju en obekväm jävel utan hyfs.....

Gör som vi gjort nu, be dem köpa hjälppaket i julklapp isf. Om de nu känner att de måste spendera pengar menar jag.
Fast en av anledningarna till att skippa julklappar är att komma bort från konsumtionshysterin. Jag förstår vad du menar, dock, och det är ju faktiskt ett annat sätt att komma bort från den på. Ska fundera på hur man kan framföra det!

Jag har försökt tidigare år men dragits med ändå tillslut, det höjs så många ögonbryn när man säger att man inte vill ha något. Vilket förstås lett till att även jag handlat julklappar. De har tyckt att det verkat orättvist när både min lillebror och syster får julklappar, och då har jag inte orkat säga emot.

I år har jag verkligen försökt sätta ner foten. Sagt blankt tack, men nej tack, inte en enda pryl eller liten socka, spelar ingen roll om du så stickat den själv. Jag. Vill. Inte. VI vill inte. Vill vi har något, så köper jag och sambon det själva. Den här konsumtionshetsen som blivit har verkligen gett en så himla oskön smak i munnen även när det gäller julklappar och födelsedagspresenter. Jag ser liksom ingen glädje i det längre. Mamma var här häromdagen när jag rensade (förbereder flytt), hon ville ha saker för ett julklappsspel så hon fick helt enkelt tillbaka flera saker hon gett mig tidigare. :angel: Hon förstod, men det tar nog emot både henne och pappa att inte köpa något till deras (vuxna) barn. Pappas sambo propsade, "men vill ni inte ha något till nya huset...?!" HERREGUD, nej, skrek jag rätt ut. Är så trött på småprylar och ljuslyktor att jag storknar, saker som inte ens passar in i inredningen. Bara låt bli.

Mamma fick till och med tillbaka en ljuslykta som hon hade köpt en varsin av till mig, min syster och min bror. En lite större ljuslykta med immigt glas och någon snirklig text med att jag var så älskad osv. Alltså, jättefint, men nej. Det är inte jag att ha saker med sådana "kärlekstexter" på. Den stod aldrig framme, så nu fick hon tillbaka den. :angel: Bara säg att du älskar mig istället, ord kostar ingenting.

Jag har försökt tidigare år men dragits med ändå tillslut, det höjs så många ögonbryn när man säger att man inte vill ha något. Vilket förstås lett till att även jag handlat julklappar. De har tyckt att det verkat orättvist när både min lillebror och syster får julklappar, och då har jag inte orkat säga emot.

I år har jag verkligen försökt sätta ner foten. Sagt blankt tack, men nej tack, inte en enda pryl eller liten socka, spelar ingen roll om du så stickat den själv. Jag. Vill. Inte. VI vill inte. Vill vi har något, så köper jag och sambon det själva. Den här konsumtionshetsen som blivit har verkligen gett en så himla oskön smak i munnen även när det gäller julklappar och födelsedagspresenter. Jag ser liksom ingen glädje i det längre. Mamma var här häromdagen när jag rensade (förbereder flytt), hon ville ha saker för ett julklappsspel så hon fick helt enkelt tillbaka flera saker hon gett mig tidigare. :angel: Hon förstod, men det tar nog emot både henne och pappa att inte köpa något till deras (vuxna) barn. Pappas sambo propsade, "men vill ni inte ha något till nya huset...?!" HERREGUD, nej, skrek jag rätt ut. Är så trött på småprylar och ljuslyktor att jag storknar, saker som inte ens passar in i inredningen. Bara låt bli.

Mamma fick till och med tillbaka en ljuslykta som hon hade köpt en varsin av till mig, min syster och min bror. En lite större ljuslykta med immigt glas och någon snirklig text med att jag var så älskad osv. Alltså, jättefint, men nej. Det är inte jag att ha saker med sådana "kärlekstexter" på. Den stod aldrig framme, så nu fick hon tillbaka den. :angel: Bara säg att du älskar mig istället, ord kostar ingenting.
Ja, det är svårt att stå emot, och så vill man inte vara bitterfittan på jul, liksom.

Var det här eller någon annanstans jag läste om hur olika människor visar känslor? En del säger, en del gör, och en del ger. Jag antar att släktingarna är givare, och det är deras sätt att visa kärlek och omtanke. Kan se på mig själv och sambon, han är en sägare och jag en görare, och jag får påminna mig själv ibland att säga mer till honom, för han behöver det.

Ja, det är svårt att stå emot, och så vill man inte vara bitterfittan på jul, liksom.

Var det här eller någon annanstans jag läste om hur olika människor visar känslor? En del säger, en del gör, och en del ger. Jag antar att släktingarna är givare, och det är deras sätt att visa kärlek och omtanke. Kan se på mig själv och sambon, han är en sägare och jag en görare, och jag får påminna mig själv ibland att säga mer till honom, för han behöver det.

Ja, det stämmer säkert, men "alla" ska ju envisas med att bli just givare under julen. :p Mamma och pappa har inga problem med att säga "jag älskar dig" till mig eller syskon osv, så jag förstod inte vad ljuslyktan skulle vara bra för (även om jag känner mig hemsk som skriver så nu, när det trots allt var en gåva från min ömma moder).

Jag vet inte riktigt.
Har man bestämt att det inte ska vara några julklappar är det jättesvårt om nån får för sig att det är ska det visst vara. Jag hade inte lämnat tillbaka eller på annat sätt visat att det inte var uppskattat - det tycker jag är väldigt oförskämt. Jag hade hållit masken.
Jag har ju gjort det hittills, men nu känns det som om det är nog. Och som @Umbria säger så kan ju det tolkas som jag faktiskt vill ha dem om jag låtsas uppskattning. Och är det inte rätt oförskämt från deras sida? Här har vi bestämt något (för de är med och instämmer varje år), och sen struntar de bara i vad vi kommit överens om?

Jag har ju gjort det hittills, men nu känns det som om det är nog. Och som @Umbria säger så kan ju det tolkas som jag faktiskt vill ha dem om jag låtsas uppskattning. Och är det inte rätt oförskämt från deras sida? Här har vi bestämt något (för de är med och instämmer varje år), och sen struntar de bara i vad vi kommit överens om?
Jag tycker också att det är ganska nonchalant att strunta i det alla har bestämt gemensamt, man gör det ju obekvämt för de som man ger presenter åt och som själva inte har gett något.

Jag tror det bästa är att vara extremt tydlig på förhand. Typ "jag är starkt emot prylhets och konsumtion och vill inte ha julklappar! Vill ni ändå köpa något, skänk pengar till välgörenhet". Då har man gett dom ett alternativ, om dom promt ska ge bort något.

Jo det är det. Men är man verkligen överens då? Eller är det bara den ena som är överens?

Jag hade nog gjort såhär
Jag tror det bästa är att vara extremt tydlig på förhand. Typ "jag är starkt emot prylhets och konsumtion och vill inte ha julklappar! Vill ni ändå köpa något, skänk pengar till välgörenhet". Då har man gett dom ett alternativ, om dom promt ska ge bort något.

Behåll klapparna.
Så länge dom inte förväntar sig några tillbaka. Har man bestämt att inte ha några julklappar och så ger dom klappar iaf. Då kan dom ju inte förvänta sig att få något tillbaka heller. Låt dom ge :).

Det här problemet har jag året runt. Morsan envisas med att ge mig saker hela tiden. För några dagar sedan kom ett kuvert från henne innehållandes gamla foton, en julhälsning och sen ett örngott som hon gjort tygtryck på med ett hästmotiv jag ritat en gång i tiden.

När ska jag använda det? Det kommer aldrig att hända för det passar inte någonstans. Och jag har redan tjatat mig blå om att jag inte vill ha en enda pryl till. Ändå så kommer det mer prylar. :down:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 634
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 832
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 402
Senast: Magiana
·
Relationer Varning, wall of text. Det är inte ofta jag frågar buke om råd om allvarligare saker, men jag vet varken ut eller in just nu. Har inte...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
22 135
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare