Sv: Sadlar
Min Ecuyer är riktigt mjuk, så det där med att de skulle vara hårda vet jag inte. Men den är av den "gamla" varianten, dvs inte samma tillverkare som idag.
Annars har jag en Amazonas Elisabeth med läderbom. Hästen gillar nämligen inte Ecuyern...(han är en mycket kinkig typ) Själv har jag haft en mycket lång inridningsperiod på läderbom. Tycker den beter sej allmänt skitmysko faktiskt
- men det är också så att läderbommarna verkar behöva en viss inridning innan de börjar funka med häst & ryttare ihop. NU är jag riktigt nöjd med den, men det är efter att jag äntligen börjar komma tillrätta med en del småfix i sitsen. Hästen har varit nöjd hela tiden med den.
Rider också rätt flitigt i en mycket gammal Cliff Barnsby flatback hoppsadel, ute i skogen....DEN gillar hästen jättebra.
Men den är hemsk för sitsen, ämnad för lätt sits och inget annat.
Halvblodet har en Cliff Barnsby dressyr, tror modellen heter Raven men är osäker. Den ligger som ett smäck. Jag har inte ens provat de andra sadlarna på honom, han är visserligen rätt bred i bröstkorgen (CB-sadeln han har ligger på 105-110 grader) men han har en helt annan rygglinje, med rätt hög manke och tornutskott, som gör att skolsadlar inte riktigt gör sej bra.
Islandshästen rids barbacka....30 cm sadelläge och bred som en tunna = jag har inte ens funderat på att hitta en sadel
. Men han är ju ruskigt bekväm! Och har låg fallhöjd.