Sv: Sadlar

Har rätt länge nu antingen ridit i en riktig portuguesa (riktig = tillverkad i Portugal och av mycket hög kvalitet trots relativt lågt pris) eller med ett fårskinn dubbelvikt över en gjord. Nu har jag alldeles just införskaffat en Amazonas-sadel med läderbom. Den fungerar utomordentligt på banan: ger bra kontakt med hästen och avslöjar obarmhärtigt om hästen inte böjer sig ordentligt i vänster sida (då åker sadeln nämligen omedelbart över på höger sida). Även portuguesan ger den signalen men mycket långsammare. Man sitter liksom mycket högre upp ovanför hästen i portuguesan. Jag tänker dock inte göra mig av med portuguesan då den närmast är ovärderlig vid uteritter: man sitter närmast som i ett skruvstäd oavsett hur kusan hoppar hit och dit när hon får skrämselhicka av en skugga. Dessutom är den mjukt stoppad och således jätteskön. Men på banan föredrar jag nu helt klart läderbomssadeln som ger en underbar kontakt med hästen samtidigt som den är bekväm att rida i.

Provade en Bentsadel på en kurs en gång men tyckte den var alldeles för obekväm för underlivet. Det intressanta med Amazonassadeln är dock att jag provsatt två sadlar hos den person som sålde dem och den jag köpte var bekvämare än den andra. Så det kan hända att sadlar helt enkelt är individuella och inte lika även om de tillhör samma "sort och märke".

En bild på portuguesan. Amazonassadeln har jag inte fotat ännu.
portuguesan.jpg

Den Bent sadeln du provsatt var säkert en Ecyer med "träbom". De är stenhårda. Samma tillverkare som på dom som tillverkat din amazonas sadel.

Vet inte med säkerhet men är det inte så att amazonassadlarna är utvecklade för att passa kvinnliga bäcken bättre än alla andra sadlar som är utvecklade av män till män. :confused: Amazonas för kvinnor till häst har jag läst någonstans.

*kl

Jag har precis köpt mig en Amazonas Elisabeth med läderbom. Helt underbar att rida i! :love: Mjuk och följsam, men ger samtidigt stadga. Provade en Ecuyer också, men den kändes inte alls lika bra.

I skogen rider jag med min Frank Baines hoppsadel, som också är suverän på sitt sätt.

Vet inte med säkerhet men är det inte så att amazonassadlarna är utvecklade för att passa kvinnliga bäcken bättre än alla andra sadlar som är utvecklade av män till män.
Jag provred en prototyp en gång i tiden och kan säga att de inte passade ett manligt bäcken iaf, så det kanske är så... :p

Å andra sidan har jag för mig att tjejerna som provred den inte heller gillade den något vidare... Har för mig att den tippade bäckenet för mycket framåt. Saker har säkert ändrat sig sen dess men det är nog bäst att provrida några olika modeller tills man hittar en som passar just en själv...

Jo visst är det så. Jag klarar dock inte av sadlarna, men alla tjejer har ju inte samma bäcken heller så det är ju inte så konstigt.

Därav "trä". Syftade på ultraflex bommen, men den känns åt trähållet (hårdhetsgraden) om man jämför med bomlös eller läderbom. Med andra ord: det känns i skinkorna efter man ridit att det är hårt material i bommen.

hehe ok:) fast det tycker inte jag. När man väl ridit in sadeln är den inte alls hård att rida i och det beror ju helt på vad man är van vid. Skillnad är det ju såklart med flexbom och läderbom/bomlöst men det finns många fördelar med flexbommen också:) men såklart är det ju skillnad fast jag tycker inte man får ont i skinkorna:D

Gick från en Epona till en välinriden Ecyer (med ultra-flex bom) och hade ont i baken i två dagar efteråt efter en tur i skogen.
Men som sagt smaken är olika och tur är väl det.

Ja men klart det är skillnad:) annars vore det väl konstigt;) men hade du fortsatt att rida i den hade du inte haft ont, man vänjer ju sig;):)

Har precis köpt mig en Masterback bomlös dressyrsadel i engelskt brunt skinn, ursnygg och riktigt lyxig! Tyvärr skadade jag foten illa samma dag som jag skulle rida i den för första gången, så jag vet inte hur den känns..... Men den dagen kommer väl när jag kan prova, även om det känns långt borta just nu när jag sitter här med en hiskeligt svullen fot och en skena som jag ska ha i sex veckr!

Annars rider jag i min Leva- sadel, luftstoppad, eller min westernsadel.

Någon som har en Epona, och kan berätta om den lite? De flesta verkar ju vara väldigt prositivt inställda till den, finns det inget negativt att säga om den rent ridmässigt? Kunde vara intressant att höra, funderar på att beställa en sådan:d

Positivt och negativt om eponan är väl att den har läderbom. läderbommen släpper igenom mer av ryggens rörelser men den kan mycket lätt bli sne om ryttaren är sne. Det är ingen hitt att rida ut i just pga läderbommen men den är väldigt mjuk men man måste ha en bra sits från början för den hjälper inte till speciellt mycket.
Men är man beredd att ha flera sadlar och gott med pengar och bra sits så är eponan skitbra:) Det är iaf min erfarenhet:)

Hej!
Vill du rapportera allt om masterbacken då du kommit ur skenan och fått känna efter! :)
Alla varianter ska nagelfaras!

Min Ecuyer är riktigt mjuk, så det där med att de skulle vara hårda vet jag inte. Men den är av den "gamla" varianten, dvs inte samma tillverkare som idag.

Annars har jag en Amazonas Elisabeth med läderbom. Hästen gillar nämligen inte Ecuyern...(han är en mycket kinkig typ) Själv har jag haft en mycket lång inridningsperiod på läderbom. Tycker den beter sej allmänt skitmysko faktiskt ;) - men det är också så att läderbommarna verkar behöva en viss inridning innan de börjar funka med häst & ryttare ihop. NU är jag riktigt nöjd med den, men det är efter att jag äntligen börjar komma tillrätta med en del småfix i sitsen. Hästen har varit nöjd hela tiden med den.

Rider också rätt flitigt i en mycket gammal Cliff Barnsby flatback hoppsadel, ute i skogen....DEN gillar hästen jättebra. :crazy: Men den är hemsk för sitsen, ämnad för lätt sits och inget annat.

Halvblodet har en Cliff Barnsby dressyr, tror modellen heter Raven men är osäker. Den ligger som ett smäck. Jag har inte ens provat de andra sadlarna på honom, han är visserligen rätt bred i bröstkorgen (CB-sadeln han har ligger på 105-110 grader) men han har en helt annan rygglinje, med rätt hög manke och tornutskott, som gör att skolsadlar inte riktigt gör sej bra.

Islandshästen rids barbacka....30 cm sadelläge och bred som en tunna = jag har inte ens funderat på att hitta en sadel :). Men han är ju ruskigt bekväm! Och har låg fallhöjd.

Senast ändrad:

Det intressanta med Amazonassadeln är dock att jag provsatt två sadlar hos den person som sålde dem och den jag köpte var bekvämare än den andra. Så det kan hända att sadlar helt enkelt är individuella och inte lika även om de tillhör samma "sort och märke".

Amazonassadlarna tillverkas för kvinnor, så det är inte alls så konstigt att de är skönare att sitta i. Vi ser liksom inte likadana ut som männen.

Immer

Vet inte med säkerhet men är det inte så att amazonassadlarna är utvecklade för att passa kvinnliga bäcken bättre än alla andra sadlar som är utvecklade av män till män. :confused:

Jag läste inte så långt som till ditt inlägg innan jag svarade i mitt förra inlägg. Men visst är det så. Och min man hatar min Amazonassadel, han har ridit i den en enda gång och kommer aldrig att göra om det :D

Immer

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 763
Senast: miumiu
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar